זה קרה: בריטניה עזבה את רשמית את האיחוד האירופי, הסכמי הסחר הוארכו

אחרי 47 שנים בריטניה עזבה אתמול (שישי) באופן רשמי את האיחוד האירופי. אתמול בשעה 23:00, זמן בריטניה הורדו דגל בריטניה מהבניינים הרשמיים של האיחוד האירופי, והמדינה עזבה באופן רשמי את האיחוד. עם זאת, השינוי כרגע הוא יותר פורמלי מקונקרטי.

החל מהיום בריטניה כבר איננה חברה באיחוד האירופי, נציגיה באיחוד יחזרו הביתה והמדינה לא תשתתף יותר בתהליכי קבלת ההחלטות באיחוד. בריטניה והאיחוד האירופי נכנסו אתמול ל"תקופת מעבר" שבה על אף שבריטניה כבר איננה חברה באיחוד, כל ההסכמים ישארו בתוקף, לפחות עד להסכמה על הסכם סחר אמתי.

בוריס ג’ונסון נואם בעצרת תמיכה לקראת הבחירות בבריטניה, דצמבר 2019 (AP Photo/Frank Augstein)

כדי להימנע ממצב שבו בריטניה עוזרת את האיחוד ללא הסכם, שני הצדדים הסכימו על זמן ביניים לאחר העזיבה הפורמלית, שבה המשא ומתן על הסכם מחודש ימשיך. למשך תקופה זו לא ישתנו תנאי מערכת היחסים בין בריטניה לאיחוד, ובריטניה תישאר בפועל בשוק הפתוח ללא מכסים ותתאפשר תנועה פתוחה של בני אדם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

עם זאת, רבים בבריטניה רואים בעזיבה הרשמית הישג לממשלת ג’ונסון. אתמול, מאות חגגו ברחובות הערים הגדולות בבריטניה את "יום ברקזיט".

שני הצדדים הסכימו על תקופת מעבר של 11 חודשים, וג’ונסון התחייב שלא להאריך את ההסכם בשנה הבאה. עם זאת, האיחוד האירופי כבר הבהיר שניתן יהיה להאריך את משך תקופת העבר אם לא יושג הסכם.

חלק גדול מהתנאי הסכם עתידי עדיין רחוקים מלהיות מוסכמים על שני הצדדים. הנושא השנוי במחלוקת ביותר הוא הגבול האירי, שמסכן את יציבות הסכם השלום באירלנד הצפונית. עם זאת, נושאים רבים עוד נשארו פתוחים, ביניהם תנאי רגולציה, מסחר, מעבר של בני אדם בין בריטניה והאיחוד, ועוד.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website