חברות ההייטק נואשות למתכנתים מנוסים, כשנשים עדיין מהוות רק שליש מכוח העבודה בתחום

משרדי חברת הייטק ישראלית (צילום ארכיון: נתי שוחט / פלאש 90)

סקר התאחדות התעשיינים וחברת דלוייט, שתוצאותיו הוצגו בכנס התעשייה וההייטק באילת, חושף כי בשוק תעסוקת ההייטק נוצר עודף של עובדים חדשים (״ג׳וניורים״) שאינם מיומנים ומוכשרים בעקבות המחסור המדובר בעובדים. זאת, ככל הנראה בשל העובדה שרוב המשרות הלא מאוישות ושמורגש בהן מחסור ממשי, הן רק לבעלי 3 שנות ניסיון ומעלה. 

הסקר ציין כי שלושת המקצועות המובילים שמורגש בהם כיום מחסור ממשי הם מהנדסי תוכנה, מהנדסי חשמל ומהנדסי מכונות. כמו כן, עלה מהסקר כי נשים ממשיכות להוות פחות משליש מהשכירים בהיי-טק, וכי שני שליש מהשכירים בתעשיית ההיי-טק הם עדיין גברים יהודים. ערבים, יהודים חרדים ושאר המגזרים בחברה הישראלית מהווים פחות מ-5% מכוח האדם העובד בהייטק. 

על מנת לשנות את המגמה, הוצגה היום בועידה תוכנית להכשרת כ-5,000 עובדים חדשים בהייטק בתוך 3 שנים. התוכנית מבוססת על מספר תוכניות שיאפשרו הכשרה של עובדים ישראלים, שילוב בני מיעוטים וחרדים ואוכלוסיות בתת ייצוג, אך גם תכניות לא מבוטלות יבוא של עובדים זרים, להם, מן הסתם, ישלמו הרבה פחות מ-40 אלף שקלים לחודש. 

יש לציין כי בישראל חסרות תשתיות חינוך בסיסיות, במיוחד בפריפריה, שיאפשרו ליותר צעירים עם יכולות מתאימות להשתלב הן באקדמיה והן בחברות עצמן בתפקידים מתקדמים. ובכלל, לעובדה ששוק עם הרבה מאוד כסף שואב לתוכו גם הרבה מאוד אנשים שאינם באמת מתאימים, אותם נדרשים אנשים ותיקים יותר להכשיר ולהדריך. מכאן עולות שתי שאלות חשובות- האם ישנם מספיק אנשים שיכשירו את אותם עובדים באותן תכניות, ומי יקלוט אותם בתוך החברות, אם ישנו מחסור בעובדים מיומנים. 

מריאן כהן, יו"ר איגוד ההיי-טק בהתאחדות התעשיינים, אמר בפאנל "מאקזיט לסקיילאפ" בוועידה כי כיום ישנו ביקוש עולמי מטורף לתעשייה הישראלית, אך החברות מוגבלות ביכולת לענות על הביקושים בגלל קשיים באיתור והכשרה של כוח אדם מיומן ואיכותי נוסף, החסר בתעשייה כיום. "הדבר עלול להביא את החברות הגדולות לחיפוש ספקים ופתרונות אחרים בחו״ל על חשבון הספקים הישראליים ואז הפסדנו כולנו", איים. 

"אנחנו בנחיתות מול המתחרים בעולם בכל הכשל בהכשרת ההון האנושי הנדרש ואין הכוונה רק למחסור היום", הדגיש כהן. "יש צורך בתכנית חומש לאומית למיסוד, תקצוב ויישום בתחום החינוך להיי-טק. אי אפשר להכניס אוטומציה חדשה כשאין מי שיפעיל אותה, זה פוגע בהגברת הפריון, תחום בו ישראל נמצאת הרחק מאחור". 

"מדינת ישראל בורכה בחברות הייטק מובילות, מבוססות ידע ובנויות על קווים תרבותיים משותפים. מה שצריך לזכור שאנחנו לא לבד בעולם", הוסיף ליאור פרנקל, יו"ר פורום חברות הסייבר בהתאחדות התעשיינים ומייסד חברת ווטרפול. "מדינות רבות ממשיכות להשקיע במגזר ההייטק המקומי שלהן וגם במשיכה של יזמים ואנשים מישראל אליהם, ובהצלחה ניכרת. אם לא נשכיל לבנות פה מערך של הכשרת כוח אדם בתחום המבוסס על השכלה רחבה, בשילוב הכשרה טכנולוגית, לא נוכל לשמור על המשך הצמיחה".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website