חג לעבודה המאורגנת: כ-4,000 השתתפו בצעדת האחד במאי בת”א

כ-4,000 בני נוער ומבוגרים השתתפו אתמול (שלישי) בצעדת האחד במאי בתל אביב, בסימן ההתאגדות והמאבק בניצול בשוק העבודה. המשתתפים הניפו שלטים בעד זכות ההתאגדות ונגד פגיעה בעובדים במקומות העבודה. בעצרת שהתקיימה ברחבת בית ההסתדרות התקיים הטקס השנתי המסורתי בו הוענק אות ההתאגדות לוועדים חדשים על ידי ועדים ותיקים. בין מקבלי האות השנה – עובדי רשת 13, המטפלות הסיעודיות, גלידות שטראוס, אופיס דיפו וגם ועדים צעירים, ביניהם ועד בורגראנץ’, ארגון המלצרים ועוד. העצרת הסתיימה בהופעתו של הזמר סטפן לגר.

צעדת אחד במאי 2019 (צילום: אוריאל לוי)

בצעדה השתתפו חניכי תנועת ‘הנוער העובד והלומד’ ודרור ישראל, נוער מרצ ובנק"י. הצועדים יצאו מכיכר הבימה, עברה דרך רחוב אבן גבירול והסתיימה ברחבת בית ההסתדרות. הצועדים הובילו מיצגים שונים שביטאו מאבקים שונים בתחום העבודה – שילוב אנשים עם מוגבלויות, שוויון לאישה העובדת ועוד. כמה מן הצועדים יצרו מיצג שהביע תמיכה במפעל מלט הר-טוב ובמאבק למען בטיחותם של פועלי הבניין.

"באתי לפה כדי לחגוג את זה שאני עובדת, בנוסף לזה שאני חניכה ומדריכה בקן. יש פה אנשים שמתאגדים איתי ולכולנו יש את הזכויות שלנו אותן אפשר לחגוג ולהפגין למענן", אמרה שלי גורביץ’ (17), חניכת הנוער העובד והלומד מיקנעם. "שמתי לב שבארץ יש הרבה מקרי ניצול מזעזעים של בני נוער, והרבה מעבר לזה שיש פה חגיגות וכיף והכל, יש עניין של להעלות את המודעות."

יונתן ונעמה, חניכים בנוער העובד והלומד: "אנחנו גם בני נוער עובדים ולכן היום הזה מדבר אלינו. למרות שהחג מזוהה כמשהו אולי זקן ושל ‘פעם’, הרבה אנשים יכולים להזדהות איתו"

"אנחנו חלק מהתנועה שאלו העקרונות שלה" אמרו יונתן ונעמה (14 ו-15) מקן הנוער העובד והלומד בשכונת הגבעה הצרפתית בירושלים שהגיעו לצעדה כדי לחגוג ולפגוש חברים מכל התנועה. "אנחנו גם בני נוער עובדים ולכן היום הזה מדבר אלינו. למרות שהחג מזוהה כמשהו אולי זקן ושל "פעם", הרבה אנשים יכולים להזדהות איתו. בסופו של דבר, כולנו מגיעים למעגל העבודה וזה חלק מחיינו."

צעדת אחד במאי 2019 (צילום: יאיר ויטמן)

"הבית של העובדים של מדינת ישראל"

"הבניין הזה מאחורי הוא בניין שמהווה את הבית של העובדים של מדינת ישראל, ביתכם כנוער עובד, גם היום וגם כשתהיו עובדים במשק הישראלי," בירך יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד. "אנחנו מציינים את העבודה המאורגנת ביום הזה, מציינים את זכויות העובדים, מציינים את ועדי העובדים, מציינים את זה שהעובד יוכל להרים ראש, את העובד שיכול להתאגד, את העובד שיכול להילחם על הזכויות שלו."

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בטקס אחד במאי (צילום: דוברות ההסתדרות)

עוד התייחס בר דוד לאיומים על זכות השביתה, הנשמעים לאחרונה מצד פוליטיקאים שונים ולאיום בכך שחוק בוררות חובה יעבור כחלק מההסכמים הקואליציונים. "יש אנשים שאולי מחפשים לפגוע בזכויות העובדים, לפגוע ביכולת להתאגד. אני אומר לאותם אנשים ואומר לכם: לא ניתן לאף אחד במדינת ישראל לפגוע בזכויות העובדים. יש תנועה גדולה של מצטרפים בישראל, בניגוד למה שקורה בעולם, של עובדים שכן רוצים להקים ועד, של עובדים שרוצים הסכם קיבוצי, ואנחנו עושים את זה בכל מקום שיתארגן." בר דוד הוסיף כי הוא "קורא ביום הזה, באחד במאי, לכל העובדים במדינת ישראל, במפעלים, במקומות העבודה, בכל מקום עבודה, לכל מי שאין לו ועד, שאין ייצוג – תתאגדו! תתאגדו! תתאגדו! – תבואו! הבית הזה מחכה לכם. הבית הזה ידאג לזכויות שלכם!"

צעדת אחד במאי 2019 (צילום: אוריאל לוי)

"גם היום המאבק על תנאי העסקה טובים יותר והדרישה לשוויון ולסולידריות, הם מצרך יקר שיש מה להיאבק עליו ויש מה לחגוג אותו", אמרה ניצן רוזנווקס חברת תנועת דרור ישראל וממארגנות האירוע. "צורות ההעסקה המודרניות יצרו פועלים מנוצלים בדמותם של עובדי קבלן, פרילנסרים ועובדים מוחלשים שאינם גומרים את החודש. ישראל היא מובילה עולמית בכל מה שקשור להתאגדות. למעלה מ-70 אלף ישראלים התאגדו בשנים האחרונות, חלקם ממקצועות חדשים ומתחומים שניתן היה לחשוב שהעבודה המאורגנת לא תדבר אליהם. בישראל 2019 – התאגדות ועבודה מאורגנת הן עדין התשובה הטובה ביותר לסולידריות, שוויון ולשינוי המיקום החברתי."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website