חוק איסור צריכת זנות אושר פה אחד בקריאה שנייה ושלישית

מליאת הכנסת אישרה היום (שני), פה אחד, את חוק איסור צריכת זנות. החוק עבר בקריאה שנייה ושלישית, עם 34 תומכות ותומכים, וללא מתנגדים או נמנעים. על פי החוק החדש יוטל קנס בגובה של 2,000 שקלים על מי שייתפס צורך זנות בפעם הראשונה, וקנס בגובה של 4,000 שקלים יוטל על מי שייתפס צורך זנות צריכה חוזרת.

במקביל לאישור החוק, תאושר בממשלה תכנית בין-משרדית לשיקום וטיפול באוכלוסיית הנשים בזנות, וחינוך כנגד צריכת זנות. התכנית תזכה לתקציב של 90 מיליון שקלים, על פני שלוש השנים הקרובות (2019-2021). עם זאת, טרם אושר התקציב אותו ביקשה המשטרה לצורכי אכיפת החוק עצמו.

עצרת הזיכרון לקרבנות הזנות 15 באוגוסט 2018 (צילום: ענת יורובסקי)

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) אמרה עם אישור החוק כי "אני שמחה שבמשמרת שלנו אחרי עבודה רבת שנים, שהיו בה רבות וטובות אחרות, הגענו לרגע המאוד משמח הזה, שמביא זעקה של נשים בזנות שמבקשות – תסייעו בידינו לצאת ממעגל הזנות. שיתוף הפעולה הנדיר הזה הביא את זה. גם מבחינת שרי הממשלה שהוזכרו כאן. בפעם הראשונה מבינים שגם החינוך קשור. החוק ייכנס לתוקף רק עוד שנה וחצי. בינתיים נתכונן אליו. גם בזירה החינוכית. צריך לחנך ולומר ולהביא את כולם לאמירה זו".

עוד אמרה לביא כי "מעטים הם המקרים בהם בוחרים בחיי הסבל שבזנות. המקרים הם אפסיים. מי שנמצאת על רצף הזנות נגררה לשם, מסיפורי חיים קשים. אחרי שהעברנו את הצעת החוק אנו חייבים לדרוש את יישומה בפועל – יש לנו שנה וחצי של עבודה קשה. היום זה תיקון עולם – אבל אנו לא יכולים לבוא ולשמוח עד שלא ניישם וניתן מענה. אנו עושים כאן היום את מה שהיה צריך לעשות מזמן. בעזרה, תמיכה, שיקום וחינוך. אני מחויבת להמשיך לפעול ולוודא שהחוק יפעל, יביא לשיקום, יישום בביטוח הלאומי למענים מיוחדים לזנות. התקציב חייב לבוא במלואו. אכיפה אפקטיבית, סל שיקום מתאים, חינוך – כל אלה יצמצמו את היקפי הזנות במדינת ישראל".

ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

ח"כ שולי מועלם-מועלם רפאלי הוסיפה כי "אין לי אלא לפתוח בברכה. 70 שנה מאז הנס הגדול של חזרת עם ישראל לארצו, הכנסת העשרים רושמת את אחד הצעדים המשמעותיים ביותר לתקומת העם היהודי. מהיום זנות היא עבירה בספר החוקים של מדינת ישראל. הדבר הזה, התהליך שעברנו כאן בכנסת, שהתחילה זהבה גלאון, והמשכנו ביתר צור בהמשך, לא היה מגיע אל סופו לולא התהליך המשמעותי שההבנה שזנות נוגדת כל ערך שמישהו מאיתנו מאמין בו. ערך מוסרי, אנושי, חברתי. ערך שרואה בכל אדם עולם מלא. חביב אדם שנברא בצלם – זאת התנגדות מוחלטת לצריכת זנות. רצינו הפללה. זה לא סוד. חשבנו שהדבר הנכון הוא הפללת לקוחות זנות ושיקום נשים בזנות. היום כבר יש התחייבות ל-30 מיליון שקל בבסיס התקציב. זה לא מספיק. יש כ-14 אלף נשים גברים ונוער במעגל הזנות. אנחנו חייבים לכל אחד מהם את המשך התהליך. אתן יודעות ויודעים שזנות היא אף פעם לא בחירה. היא נסיבות חיים קשות"

עו"ד ניצן כהנא, מנהלת שותפה במטה למאבק בסחר בנשים ובזנות מסרה כי "שנת 2018 מסתיימת בבשורה לכל נשות ישראל, עם אישור החוק לאיסור צריכת זנות מקיימת הכנסת את התחייבותה לפעול בכל הכוח למיגור מעגל הזנות. 11 שנים חיכינו בקואליציה למאבק בזנות לרגע הזה, ופעלנו בכל הכוח, בשותפות אדירה עם חברות וחברי כנסת רבים, ובמיוחד חברת-הכנסת לשעבר זהבה גלאון וחברות הכנסת שולי מועלם ועליזה לביא. הבטחנו שנפסיק את הניצול לזנות, שמטיל קלון חברתי על כולנו, ומאפשר להכניס צעירות רבות לעולם שכולו ניצול ואלימות והיום עשינו צעד היסטורי".

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website