חוק הפיקדון מתרחב: יחול גם על בקבוקי שתייה גדולים

מיכל למיחזור בקבוקי פלסטיק (Stanislav Samoylik / Shutterstock.com)

הרחבת חוק הפיקדון נכנסת לתוקף. החל ממחר (רביעי) ניתן יהיה למחזר בקבוקי שתייה גדולים מפלסטיק וזכוכית, בנפח 1.5 ליטר ומעלה, תמורת החזר כספי של כ-30 אגורות. עד עכשיו, חל החוק רק על בקבוקי שתייה קטנים.

ההחלטה להטיל פיקדון על מכלי משקה גדולים התקבלה אחרי שיצרנים ויבואנים של משקאות לא עמדו ביעדי חוק הפיקדון ל-2016.

הרחבת החוק אושרה כבר לפני שנה, ולפי הנתונים שפרסם אז המשרד להגנת הסביבה, החלת הפיקדון על בקבוקים גדולים תחסוך לציבור כ-60 מיליון שקלים בשנה. אנשי תעשיית המשקאות הביעו התנגדות להרחבת החוק, בטענה שהמהלך יגרום להם להפסדים כלכליים משמעותיים.

המאבקים סביב יישום החוק הביאו לכך שהמהלך ייכנס לתוקף אבל המשק לא ערוך לקליטת בקבוקים בכמות גדולה. יצרני ויבואני המשקאות הציבו רק כ-180 מכונות מיחזור אוטומטיות במרחב הציבורי, במקום 1,500 כמתוכנן.

את המהלך הובילה שרת להגנת הסביבה לשעבר ח"כ גילה גמליאל (ליכוד), וכעת תיאלץ השרה המכהנת תמר זנדברג להתמודד עם  מוכנות המשק למחזור נאות.

בדיון בנושא בוועדת הכספים לפני שבועיים אמרה זנדברג: "מדינת ישראל תתחיל בקרוב סופסוף עידן חדש מבחינת פסולת הפלסטיק שלנו ובקבוקים גדולים יפסיקו לזהם את הארץ. החברות המסחריות והרשתות הקמעונאיות חשבו שהחוק לא ייכנס לתוקף, ולא נערכו בצורה מספקת".

"אני רוצה לחדד: משמעות חוק הפיקדון היא ש’המזהם משלם’, ולא ‘המזהם מזהם, והציבור משלם’", הוסיפה, "כספי ציבור לא יממנו את פריסת המכונות האוטומטיות בסופרמרקטים".

על פי הערכות, כל שנה נאספים כ-800 מיליון מיכלי משקה קטנים. כעת צפויים להתווסף אליהם 800 מיליון מיכלי משקה בנפח כפול או משולש. היום אוספים תאגידי המחזור בקבוקים מכ-3,500 נקודות מכירה, ולפי הערכות מספרן יעלה לכ־4,000.

איך זה יעבוד?

על פי החוק, ניתן להביא לבתי העסק מיכלי משקה ריקים מסומנים, עד 50 ביום, ולקבל תמורתם את דמי הפיקדון. על בית העסק לקבל את המיכלים תמורת דמי הפיקדון גם אם הם לא נקנו אצלו. החוק מחייב את בתי העסק חייב להחזיר את דמי הפיקדון במזומן

ניתן להחזיר מיכלי משקה תמורת דמי פיקדון רק בבתי עסק שגדולים מ-28 מ"ר ושמוכרים בהם מכלי משקה, כמו חנויות נוחות, רשתות השיווק ומַכולות.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website