חיות: “אין מקום למונחים מעולם מושגים לוחמני בשיח על הרשות השופטת”

נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות מתחה ביקורת חריפה על המתקפה מולה ניצבת מערכת המשפט בישראל: "יש להצטער על כך שגורמים שונים מכל קצות הקשת הפוליטית רואים לעשות שימוש במונחים כמו ‘כוח’, ‘שבירה’, ‘חורבן’ ודומיהם, בהתייחסם לרשות השופטת".

חיות השמיעה את הדברים בכנס השנתי של המכון למחקרי בטחון לאומי. חיות התייחסה למערכת הבחירות בה אנו מצויים, ואמרה כי "בתקופה זו נשמעים, בתדירות גבוהה מן הרגיל, קולות ואמירות מכל קצות הקשת הפוליטית המתייחסים למערכת בתי המשפט ולרשות השופטת".

שרת המשפטים שקד, נשיא המדינה ריבלין, נשיאת בית המשפט העליון חיות ונשיאת בין הדין הרצי לעבודה ליבנה בטקס השבעת שופטים חדשים. 8 בינואר 2019 (צילום: נעם רבקין פנטון/פלאש90)

חיות המשיכה והתייחסה לאמירותיהן של פוליטיקאים הטוענים כי יש להחליש ולהיאבק בכוחה של מערכת המשפט, ואמרה כי "יש הטוענים כי הרשות השופטת צברה כוח ועוצמה רבים מדי ולכן מן הראוי להחלישה ויש הקוראים לבצע לצורך כך מהפכה כזו או אחרת בנוגע אליה. אחרים טוענים כי מהפכה כזו כבר מצויה בעיצומה בעקבות שבירה של קונספציות שמיוחסות לרשות השופטת".

על כך אמרה חיות כי "יש להצטער על כך שגורמים שונים מכל קצות הקשת הפוליטית רואים לעשות שימוש במונחים כמו ‘כוח’, ‘שבירה’, ‘חורבן’ ודומיהם, בהתייחסם לרשות השופטת. ביקורת המופנית כלפי הרשות השופטת היא לגיטימית בכל מדינה דמוקרטית, וכידוע לכם ביקורת נוקבת מימין ומשמאל אכן מופנית לעתים מזומנות גם כלפי הרשות השופטת בישראל. אך בעיניי מונחים הלקוחים מעולם מושגים לוחמני אין להם מקום בשיח, נוקב ככל שיהא, הנוגע לרשות השופטת. הפרדת רשויות משמעה איזונים ובלמים מתוך דיאלוג ולא מלחמה בין הרשויות".

חיות הציעה חלופה לשיח זה, ואמרה כי "אנו מצדנו נמשיך לדבוק בדרך שאותה סללו שופטי ישראל לדורותיהם ובמילון המושגים שהנחה אותם. מילון זה ימשיך להנחות גם אותנו ומילות המפתח בו הן: ‘עצמאות’, ‘אי-תלות’ ו’העדר מורא’, לצד ‘מתינות’, ‘איזון’, ‘איפוק’, ‘ניטרליות’, ‘ממלכתיות’ ו’לב שומע’ לכל אדם הבא בפנינו".

בית המשפט העליון (צילום: יונתן זינדל / פלאש 90).

חיות התייחסה לצורך של מערכת המשפט להישאר מחוץ למשחק הפוליטי, ואמרה כי "אני מבקשת לשוב ולהדגיש כי העצמאות המחשבתית ואי-התלות הפוליטית הם נשמת אפה של כל רשות שופטת במדינה דמוקרטית וכי על-מנת שניתן יהיה לשמר את קווי המתאר החשובים והבסיסיים הללו של מערכת בתי המשפט בישראל, מן הראוי להותיר אותה מחוץ למשחק הפוליטי. כך בימי שיגרה ובימי בחירות על אחת כמה וכמה".

עוד אמרה חיות כי "אף מערכת אינה חפה מתקלות וכשלים, אך המבחן האמיתי של מערכת המתפקדת היטב הוא ביכולת שלה לבחון את עצמה ולתקן את הטעון תיקון. ונדמה לי כי מערכת בתי המשפט כבר הוכיחה כי היא יודעת לטפל כנדרש בכל עניין המחייב טיפול מערכתי. כך אנו עושים וכך נמשיך לעשות".

בסיום דבריה אמרה חיות כי "מערכת בתי המשפט בישראל ניצבת איתן על עמדה ומאות השופטות והשופטים המכהנים בכל ערכאות השיפוט עושים וימשיכו לעשות את מלאכתם נאמנה במקצועיות ובמסירות".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website