חשיפת המנהרות: גיורא ענבר ועמוס גלעד על היערכות צה”ל ותגובת חיזבאללה

חשיפת פעילות חיזבאללה לחפירת מנהרות התקפיות הבוקר (שלישי) בגבול הצפון עוררה מספר שאלות לגבי מוכנות צה"ל לתרחישים שכאלו, בטח שעל רקע שמועות וטענות של תושבים ביישובי הצפון לאורך השנים, כמו גם לגבי היקף הפעילות הצה"לית והתגובה הצפוייה של חיזבאללה.

האלוף במיל’ עמוס גלעד, ראש המכון למדיניות ואסטרטגיה במרכז הבינתחומי בהרצליה התייחס להתרחשות בגבול הצפון שהתפרסמה הבוקר.

בגלל שאנחנו באזור רגיש אנחנו נערכים לכל ארסנל האפשרויות. אם יתחמם ונאלץ להגיב וגם דיפלומטית. לא בטוח שעבודה של טרקטורים תסתיים גם באמצעות טרקטורים

"החיזבאללה הוא בעצם שלוחה של איראן שממומנת במיליארדים, מקבלת סיוע בידע והנחיה ובעלת אידאולוגיה קיצונית דתית שבמרכזה התפיסה לפיה ישראל צריכה להיעלם. כדי לתרגם את האסטרטגיה למציאות החיזבאללה בנו יכולות על שני צירים. הם לא מפעילים את היכולות נגדנו כי לישראל יש הרתעה אבל הם כן נחושים לבנות יכולות שבהינתן עימות, האוכלוסייה בישראל תפגע פגיעה קשה. מדובר ביכולות רקטיות, בנוסף למאמץ לבנות טילים מדוייקים וכל מיני הפתעות אסטרטגיות כמו כיבוש ישובים ישראליים. לצורך כך החיזבאללה איימו בגלוי שיתקפו מעל הקרקע וחפרו בחשאי, במשך שנים, מנהרות כדי לאפשר להם ממד הפתעה מוחלט ומימד נוסף של דימוי גבורה.

איך נבחר העיתוי?

"איום המנהרות ידוע לא מהיום. הבעיה הייתה למצוא אותן ולהרוס אותן. לצורך כך נדרש מודיעין מיוחד וטכנולוגיה וזה מה שנמצא וזה מה שקובע גם את העיתוי. המודיעין המעולה ויכולת מבצעית טכנית להרוס את האיום בעיתוי הזה מאותת לחיזבאללה את מה שהם יודעים. שיש לנו מודיעין מעולה בכל התחומים ויכולות מבצעיות כבדות משקל".

הכנות טרום היציאה למבצע "מגן צפוני" לחשיפה ונטרול של מנהרות טרור התקפיות של ארגון הטרור חיזבאללה (דובר צה"ל)

מדוע לפעולה צבאית ישראלית לגיטימית בתוך תחומי הריבונות של מדינת ישראל קוראים מבצע?

"כשמפעילים צבא להסרת איום חיצוני, שיש בו גם פוטנציאל התדרדרות, זה מבצע. אתה מתכנן אותו כמו מבצע, משקיע בו משאבים ומספר יחידות מעורבות בו. צריך להגיד בנוסף שהצבא אמר שהשגרה נמשכת. זו אמירה חשובה וזה אכן מבצע".

עד כמה פעולת צה"ל בצפון בעלת פוטנציאל הסלמה?

"ישראל חושפת ומחסלת איום שהחיזבאללה עשה באופן מסוכן ונכנס לשטחנו. אין סיבה שלא ננקוט צעדי מנע הגנתיים. ההערכה היא שאין סיבה שיתקפו בגלל שאנחנו מבצעים פעולת התגוננות בתוך שטחנו. ההערכה הזו צריכה להישען על מודיעין אך יחד עם זאת, היה והערכה לא נכונה במציאות, צריך תמיד להיות ערוכים לכל תרחיש.

האיום המרכזי על ישראל הוא מהצפון: איראן באמצעות החיזבאללה, פתיחת חזית שניה, פיתוח יכולות טכנולוגיות מפותחות, חתירה לנשק גרעיני ואידאולוגיה קיצונית.

לוחמי צה"ל איתרו מנהרת טרור התקפית חוצת-גדר במרחב דרום כפר כילא (דובר צה"ל)

תת אלוף’ במיל גיורא ענבר, לשעבר מפקד עוצבת לבנון וכיום איש עסקים, סבור כי ההתפתחות ביכולות המודיעין של גילוי וזיהוי ויכולות טכנולוגיות להשמיד מנהרות ולחסום התפתח בשנים האחרונות בשל הפעילות מול חמאס בדרום ושכנראה שבשלה השעה לטפל באיום הצפוני שברגעים אלה אנחנו רואים איך הפך לאיום.

"אני לא רוצה להביע עמדה האם זה העיתוי הנכון. מבחינה צבאית, כשאני מנסה להתמקד בכך, יש בעצם היכולת של צה"ל לטפל בזה מפגש של התראה ומידע מודיעיני שמראה שהאיום מספיק בשל. לא נרצה לסכל מנהרה שלא יודעים לאן תגיע. עדיף לתת להם ולחפור ולעבוד עד שזה נכון לסכל את זה. יש לזה משמעות מאוד גדולה.

לדבריו, חשוב להבין שלא בהכרח כל אלה שאמרו שחופרים להם מתחת לישוב צדקו אולם נראה כי בהחלט הייתה חפירה של מנהרות בכמה מקומות. "אנחנו מבינים שמטפלים ברמה כזו שזה מספיק מוקדם שלא ייהפך לאיום".

תמונה של חייל צה"ל בגבול לבנון שצילם חיזבאללה

מה הכוונה?

"לצורך העניין אותרה מנהרה, יכול להיות בתוך לבנון, ובשל תוואי הקרקע אתה יודע לאן זה יתנקז. לא כל חפירה בגבול הצבאי דוקרת מנהרה, חלק מהם גם תוקעים חסימה שלא ניתן לעבור. בגלל שאנחנו באזור רגיש אנחנו נערכים לכל ארסנל האפשרויות. אם יתחמם ונאלץ להגיב וגם דיפלומטית. לא בטוח שעבודה של טרקטורים תסתיים גם באמצעות טרקטורים. התת קרקע אינו נפוץ. הוא בעיקר שימש להגנה ומסתור מפנינו. אנחנו מתייחסים לכך שזה שדה הקרב העתידי אבל זו תשתית די פרימיטיבית. כשמגלים אז מחסלים במחי יד את האיום. עכשיו מתמודדים עם זה בעיניי לא רע".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website