ט’ באב התשע”ט: הזמנים, האירועים המיוחדים והנחיות לצמים

עם צאת השבת יחלו רבים ברחבי הארץ בצום תשעה באב, שיא תקופת האבלות של תקופת בין המצרים. ביום זה מתאבלים יהודים בארץ ובעולם על אסונות שונים שפקדו את העם היהודי לאורך השנים, בהם חורבן בית המקדש הראשון והשני.

בגלל שט’ באב חל השנה ביום שבת, יחל הצום במוצאי שבת. בירושלים יתחיל הצום בשעה 19:32, ויסתיים בשעה 19:55. בתל אביב כניסת הצום במוצ"ש ב-19:30, צאת הצום ב-19:57. בחיפה כניסת הצום במוצ"ש ב-19:33, צאת הצום ביום א 19:58. בבאר שבע כניסת הצום במוצ"ש 19:31, צאת הצום ביום א ב-19:52.

כמדי שנה, צפויים להתקיים אירועים בכל רחבי הארץ סביב התשעה באב.

בישיבת ההסדר אור תורה מחניים בה למד דביר יהודה שורק ז"ל יתקיימו ביום הט’ באב (ראשון) סדרת שיעורים לזכרו. השיעורים יעסקו בנושאים של אבלות, חורבן וגאולה, ויתקיימו בבית הכנסת ׳מזמור לאסף׳ בעפרה. תכנית האירוע: 15:00 – הרב אביה הכהן – ׳ירושלים זה כל יהודי׳, 15:45 – הרב אברהם סתיו -׳מפני מה חרב בית המקדש׳, 16:30 – הרב אבי גיסר – ׳הצבי ישראל על במותיך חלל׳, 17:15 – הרב שראל רוזנבלט – ׳מישהו לבכות איתו׳, 18:00 – הרב יוסי פרומן – ׳חורבן וקריעת בגדיו של הקב״ה׳ 18:45 -מנחה יואב שורק, 19:53 – סוף הצום וערבית – ארוחה קלה.

אוהל ההידברות לקראת ט’ באב. צילום: דבר ראשון.

כמדי שנה יפגשו בכיכר רבין תנועת בני עקיבא ותנועת הנוער העובד והלומד דרור ישראל, באירוע שמרכזו למידה ומעגלי שיח בהשתתפות חברי התנועות והציבור הרחב. "השנה בתכני האוהל, נשים דגש על המאבק באפליה, הגזענות והאלימות בחברה הישראלית שאנו נחשפים אליה שוב ושוב, וביתר שאת בחודשים האחרונים. נתכנס יחד לקריאת מגילת איכה, פאנל בו ידברו מספר מרצים בנושאים אלו ונוספים. בסיום התכנית נתפזר למעגלי שיח בנושא המאבק בשנאת חינם והחינוך לאהבת חינם. הפעילות באוהל תחל עם צאת השבת וצפויה להימשך עד אמצע הלילה."

אורחים בפאנל: הרב אמיר סנדלר -ראש ישיבת בני עקיבא בהדר גנים, פ"ת, הרב ישראל מאיר לאו -בעבר הרב הראשי לישראל והרב של העיר ת"א יפו. בהווה יו"ר מועצת יד ושם וחתן פרס ישראל למפעל חיים, מלי אקלום -בתו של פרדה אקלום מנהיג ציוני יהודי ממוצא אתיופי, יואב רימר -חבר מרכז ההדרכה דרור ישראל.

בעיר דוד, על שרידי ירושלים הקדומה ושבריה נפגשים כולם מתוך רצון לאחות את השברים, נקרא את מגילת איכה בין עתיקות ירושלים הקדומה ושרידי החורבן, נקיים מפגש-שיח ונסיים את הערב בסיור מודרך בין עתיקות עיר דוד. הקהל מוזמן לבנות איתנו מחדש את השברים בלילה של חורבן ונחמה. ההשתתפות בערב הינה ללא עלות אך מותנית בהרשמה מראש.

21:30 קריאת מגילת איכה. 22:00 דברי השר לענייני ירושלים ומורשת מר זאב אלקין. 22:20 מפגש לימוד ושיח על עתיקות קרית השלטון: עירית לינור והרב חיים נבון. מנחה: קובי אריאלי. 23:00 יציאה לסיורים ליליים באתרי החורבן ומעגלי לימוד בהובלת המדריכים הבכירים של עיר דוד.

אירוע תשעה באב, לזכר שירה בנקי ז"ל בירושלים 2018. (קרדיט: נועם פיינר)

אירועי תשעה באב  לזכר שירה בנקי ז"ל יתקיימו השנה בירושלים ולראשונה גם בתל-אביב. במוצאי שבת  בכיכר ציון, יחל אירוע "איכה –יוצרים שיחה": ערב של קריאת מגילה שיתופית, בה הציבור הרחב ייקח חלק אקטיבי בהקראתה. בסופה, יתקיימו מעגלי שיח בהובלת אנשי ציבור, דת, תרבות ותקשורת, סביב נושאים מעוררי מחלוקת בחברה הישראלית. כל מעגל יונחה ע"י שני דוברים, ביניהם: תמר איש שלום, אליסף פרץ, עדי אלטשולר, רחלי פרנקל, דפני ליף, חילי טרופר, הרבה תמר אלעד אפלבוים, הדסה פורמן, חילי טרופר, מיקי גיצין ועוד. בתל-אביב יקחו חלק בהובלת המעגלים יגאל דילמוני (מנכל מועצת יש"ע),תומר אביטל, נסלי ברדה, איתי פנקס ומזי טזזו. לצד ההתכנסויות בכיכרות, יתקיימו במקביל, מעגלי-שיח ומפגשים במספר שכונות בירושלים בהן  בית הכרם, קריית מנחם, רמות קריית יובל ועוד.

אורי בנקי, אביה של שירה: "דרך שירה בנקי פועלת לעידוד קולות מתונים ודחיקת הקולות הקיצוניים לשוליים להם הם ראויים. קל להיתפס לייאוש אל מול המקום הגדול שניתן לקולות קיצוניים בתקשורת בספֵירה הציבורית, אבל אין לנו את הפריווילגיה להתייאש. במסע אותו אנו עוברים בשנים האחרונות נתקלנו במאות ואלפי אנשים טובים, מתונים שפועלים למען חברה מתונה וסובלנית – חילונים, שמאלנים, ימנים, דתיים, חרדים, נשים, גברים, ערבים ויהודים. המשותף לכולם הוא שהפעילות שלהם לעולם אינה פותחת את מהדורת החדשות – הם עושים את מעשיהם בצנעה, שהרי המתינות מעצם טיבה היא שקטה וקשה לה למשוך תשומת לב. לפיכך ערב שכזה שמפגיש אלפי אנשים שמחפשים את המתינות משדר לכל האנשים הטובים הללו, שהם לא לבד והוא מספר לציבור שהקולות הקיצוניים – הם בדיוק כאלה, קיצוניים ובשל כך שוליים."

בקהילת בית ישראל בירושלים יתקיים הערב אירוע תחת הכותרת "ירוסלם: החלום ושברו, ובמה נתנחם?". בפוסט של עמוד הקהילה נכתב "מזמינים אתכם להצטרף אלינו בערב ט’ באב לקריאת מגילת איכה בנוסח משולב: אשכנז ומזרח, וללימוד ושיחה על מסעם של יהודי אתיופיה עם איוב ויפית גושן וגיא גרדי מקהילת בית ישראל. מוצ"ש, 10.8, 21:15 ברחבת המנהל הקהילתי של שכונת גילה.

תחת הכותרת "הלילה לא לומדים תורה", תקיים עמותת כנס שדרות לחברה אירועים בכל רחבי הארץ, בהשתתפות אנשי ציבור. באירועים שיתמקדו בנושא "מדינת ישראל מדינה יהודית ואו דמוקרטית?" תתקיים קריאה של מגילת איכה ודיון פתוח. לרשימת האירועים המלאה לחצו כאן.

הנחיות לצמים

לקראת צום תשעה באב, מפרסם מגן דוד אדום הנחיות לציבור הצמים, על מנת שאלה יוכלו לעבור את הצום בשלום, ולא יזדקקו לטיפול רפואי. מדי שנה, מטפלים צוותי מד"א בקריאות רבות של נפגעי התייבשות, חולשה, התעלפויות ותשישות, כתוצאה מהצום ומהחום הכבד השורר בעונה זו.

ניידת טיפול נמרץ של מד"א בכותל. (קרדיט: דוברות מגן דוד אדום)

המלצות מד"א – כך תעברו את הצום בשלום:

  • ארוחה מפסקת: יש להקפיד על שתייה מרובה לפני תחילת הצום, ולהפחית בשתיית משקאות המכילים קפאין (קפה, קקאו, קולה, משקאות אנרגיה, תה). כמו כן, מומלץ להימנע משתיית משקאות מתוקים המגבירים תחושת צמא, ולהימנע ממאכלים מלוחים במיוחד, דוגמת חמוצים ופיצוחים, הגורמים לספיחת נוזלים ולצמא. על ילדים שאינם רגילים לצום ואינם נחים מספיק במהלך הצום, להקפיד על שתייה מרובה טרם הצום, ושהות באזורים מוצלים במהלכו. בארוחה המפסקת, מומלץ לשלב מכל קבוצות המזון, בהן פחמימות מורכבות עם חלבונים וירקות, היוצרות תחושת שובע לזמן רב יותר.
  • חולים וקשישים: מד"א ממליץ לחולים ולקשישים להתייעץ עם רופא לפני הצום. על חולים הסובלים מאי ספיקת כליות, מחלות לב, טרשת עורקים, בעיות בעורקים כליליים, חולי סרטן, מושתלי כליות, לב או כבד להמשיך ליטול תרופות כבשגרה, בשל החשש שהמחלה תחמיר עקב הפסקת נטילת התרופות. כך גם הסובלים מסוכרת, לחץ דם גבוה, אפילפסיה ופעילות יתר או חוסר של בלוטת התריס.
  • נשים בהריון: מד"א ממליץ לנשים הרות להיוועץ עם הרופא המטפל טרם הצום, ולפעול עפ"י המלצתו.
  • פגיעת תפקוד כליות: עקב הימנעות משתייה במהלך הצום, עלולות להיווצר בגופנו אבנים בכליות. הסימנים הראשונים לפגיעה במערכות הגוף בשל חוסר בנוזלים, הם כאבי ראש, טשטוש ראייה, ובשלב חמור יותר קשיים במתן השתן, ופגיעה במערכות בגוף האחרות. בכל מקרה חירום רפואי אל תהססו, והזעיקו מיד את החובשים והפראמדיקים של מד"א במוקד 101 או באמצעות יישומון "מד"א שלי" .
  • התייבשות: צום תשעה באב חל במהלך חודשי הקיץ החמים. טמפרטורות גבוהות, שהייה בחום והימנעות משתייה ומזון, עלולים לסכן את הצמים. יש לשים לב במיוחד לילדים וקשישים, ובכל צורך רפואי יש להזעיק במהירות את מד"א. במגן דוד אדום קוראים לציבור לשמור על קשר עם בני משפחה מבוגרים, על מנת לוודא שהם מרגישים טוב לאורך הצום.
  • יציאת הצום: מומלץ לשבור את הצום בארוחה קלה. יש להתחיל בשתייה פושרת (לא חמה מדי) מלווה בפרוסת עוגה או שתי פרוסות לחם עם גבינה. לאחר כשעה ניתן לאכול ארוחה קלה.

במידת הצורך, יש להזעיק את צוותי מד"א בטלפון החירום 101, או דרך יישומון "מד"א שלי", באמצעותו ניתן לאתר את מיקומכם מיד.

מזג האוויר הצפוי: היום יהיה מעונן חלקית עד נאה, ללא שינוי של ממש בטמפרטורות. הלילה: מעונן חלקית. מחר יהיה מעונן חלקית עד נאה. תחול עליה קלה בטמפרטורות בעיקר בהרים ובפנים הארץ.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website