יותר נוסעים, פחות מדי מסילות, קטרים וחניה: כשלי תכנון וביצוע ברכבת

דו"ח מבקר המדינה על פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית המתפרסם היום (רביעי), חושף סדרה של כשלי תכנון וביצוע ברכבת ישראל, אשר הופכים את הנסיעה לארוכה יותר, נוחה פחות ומרגיזה הרבה יותר. בעוד מספר הנוסעים גדל בכמעט 9% בכל השנה, הרכבת לא השכילה לסלול די מסילות, לרכוש די קטרים וקרונות, מה שהוביל לגידול רב איחורים ובביטולים. אפילו בשנת 2040 צפויים להיות עומסים בקווים רבים.

ברכבת ישראל המעיטו בכמות הנוסעים שתסתער לכיוונם. בעוד משרד התחבורה מייחס זאת ל"הצלחת השירות", ברכבת נוטים להסביר זאת במחסור בשירות תחבורה ציבורית יעיל שאינו רכבת ובכבישים הסתומים מרוב שימוש ברכבים פרטיים. מבקר המדינה מציע שני הסברים נוספים: אי התחשבות בהוזלת התעריפים ובכך שחיילים ישובו לנסוע ברכבת בימי ראשון.

מתוך דו"ח מבקר המדינה על פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית

השגיאות בתחזית הביקוש הן רק הפתח לעומק הבעיות בשירות רכבת ישראל. לפי הדו"ח, מספר ביטולי הרכבות השנתי גדל כמעט פי 5, מ-1,823 ל-10,441 ואילו מספר האיחורים עלה ב-35% (בשפל) עד 44% (בשעות השיא). הפסדי הרכבת בגין אי-דיוק עלו מ-25.6 מליון ש"ח בשנת 2015  ל-36.8 מליון ש"ח בשנת 2017, והם חלק מהסיבה לגירעון שצוברת הרכבת. דו"ח המבקר לא כלל את נתוני 2018-9, אשר מבטאים את העומסים החריגים במסילת החוף, בשל פתיחת הקו החשמלי מירושלים לנתב"ג. גם לפי המדד הפנימי של הרכבת – "מדד הדיוק" – חלה הרעה בדיוק: "נמצא כי איכות השירות של הרכבת בנושא העמידה בלוחות הזמנים ירדה בשיעור ניכר בשנים 2015-2017. דיוק זמני הרכבות קטן מ-95.4%  ב-2015 ל-91.9% ב-2017".

הסדרי חופשי חודשי נותרים ללא פיצוי אפקטיבי

מבקר המדינה מצא כי למרות הגידול באיחורים, מספר נסיעות הפיצוי נמצא דווקא בירידה. לטענתו יש לשפר את תדרוך הנוסעים לגבי זכותם לקבל פיצוי, וכן להתמודד עם בעיית החופשי חודשי – נסיעה בחינם איננה מפצה נוסע שכזה, שכן הוא כבר רכש נסיעה בחינם למשך חודש, וכרטיס הפיצוי לנוסע כזה לא צפוי להיות מנוצל כלל. המבקר ממליץ, "על משרד התחבורה לעדכן את נוהל הפיצוי לנוסעים בגין איחור רכבת בעקבות השינויים שחלו בתח"צ מאז פרסום הנוהל ב-2013. על משרדי התחבורה והאוצר לבחון חלופות נוספות לפיצוי נוסעים בהסדרי נסיעה תקופתיים בגין איחור הרכבת.

מתוך דו"ח מבקר המדינה על פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית

צפיפות גבוהה אפילו ב-2040

עוד ב-2010 התריע מבקר המדינה על צפיפות גבוהה מדי בשעות השיא. לפי הדו"ח החדש עולה ממצא די מדהים: "מתשובת משרד התחבורה למבקר המדינה עולה כי משרד התחבורה היה מודע כבר לפני חתימת הסכם הפיתוח וההפעלה עם הרכבת ב-2014 לבעיית הצפיפות העתידית, וכי חברת הרכבת לא תוכל לפעול להקטנת הצפיפות". המבקר מציין שלא רק השירות עצמו נפגע, אלא גם בטיחות הנוסעים. המבקר סוקר את העיכובים בסלילת המסילה הרביעית באיילון שתושלם רק בעוד 7 שנים ועיכובים ברכש הציוד, כסיבות משמעותיות לחוסר היכולת של רכבת ישראל להתמודד עם הביקוש המתגבר לנסיעה בה, אך מדגיש כי גם לפי התכנון האסטרטגי של הרכבת עצמה, בעוד 21 שנה ברוב הקווים הארציים ובקווים מקומיים באיזור המרכז תמשיך להיות תפוסה של מעל ל-100%.

מתוך דו"ח מבקר המדינה על פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית

בעיות שילוב

לפי הדו"ח: "מעבר לא יעיל בין אמצעי התחבורה הנדרשים להגעה לתחנה מנקודת ההתחלה ("מדלת לדלת") וחוסר במקומות חנייה מאריכים את זמן הנסיעה הכולל, מסרבלים את הנסיעה ומקטינים את כדאיות השימוש ברכבת ואת פוטנציאל המעבר משימוש ברכב פרטי לשימוש בתח"צ". על פי נתוני הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, באוגוסט 2017 הגיעו כ-65% מנוסעי הרכבת לתחנת הרכבת ברכב פרטי (כנהג או כנוסע) ורק כ-22% הגיעו בתחבורה ציבורית. "קושי נוסף הוא שרציפי התחנות לא גדלו בהתאם להיקף השימוש ברכבת. לכן כתב המבקר: "משרד מבקר המדינה מעיר לחברת הרכבת כי עליה לפעול לשיפוץ תחנות הרכבת ולהתאמתן לגידול במספר הנוסעים: הארכת הרציפים, הרחבת שטח ההמתנה לנוסעים וייעול העלייה לרכבות והירידה מהן, בפרט בתחנות הגדולות".

מתוך דו"ח מבקר המדינה על פעילות הרכבת ושילובה במערך התחבורה הציבורית

לפי בדיקת המבקר, "על משרד התחבורה לפעול להוספת קווי תחבורה ציבורית, כולל קווי הזנה לתחנות רכבת כדי להגדיל את מספר הנוסעים המגיעים לתחנה בתחבורה ציבורית". בינתיים, המבקר מצא כי יותר ויותר נוסעים מגיעים לתחנת הרכבת ברכב פרטי, ומחנים אותו באופן לא תקני. לא מדובר רק בתחנת חדרה הסמוכה ליער, אלא גם בתחנה כמו בית יהושע, ליד נתניה. רק הנוסעים בתחנות עפולה ויבנה מערב כתבו בסקר שהם "מרוצים" ממספר מקומות החניה הסמוכים לתחנת הרכבת.

בסיכום כותב המבקר: "למרות הגידול במספר הנוסעים בשנים האחרונות, הנסיעה ברכבת עדיין אינה אטרקטיבית דייה, וציבור גדול ממשיך להשתמש בכלי רכב פרטיים למרות הגודש בכבישים. להרחבת השימוש ברכבת יתרונות רבים, ובהם הפחתת תאונות דרכים, צמצום הפגיעה באיכות הסביבה, צמצום פקקי תנועה ואי-בזבוז שעות נסיעה רבות בכבישים. הליקויים שהועלו בדוח זה מחייבים בדק בית יסודי במשרד התחבורה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website