“ילדים יחכו שנתיים לטיפול”: הרפורמה בהתפתחות הילד לא יעילה, ילד יחכה שלושה חודשים לטיפול, המתנה שעלולה לגרום נזק רב לילדים

תכנית לשיפור השירותים הציבוריים בתחום התפתחות הילד, הניתנים על ידי קופות החולים, תיכנס מחר (שלישי) לתוקפה, אך לפי פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, הקופות אינן ערוכות לתת מענה ראוי לצרכים הקיימים. עוד טוענים באיגוד כי ביטול ההחזרים על טיפולים פרטיים במקרים בהם נאלצו ההורים והילד להמתין בתור יותר משלושה חודשים, יותיר את המטופלים ללא מענה וכי ההמתנה הארוכה לטיפול התפתחותי עלולה לגרום נזק רב לילדים.

על פי הודעת המשרד, השירותים שישופרו הם טיפולי הפיזיותרפיה, הפסיכולוגיה, הריפוי בעיסוק, וקלינאית תקשורת. לצורך ביצוע התכנית תוקצבו קופות החולים ב-80 מיליון שקלים לטובת הרחבת השירותים וקיצור התורים, אך ההחלטה על הסרת מנגנון ההחזרים עבור טיפולים פרטיים נדחתה שלוש פעמים מאז נידונה לראשונה בינואר, ועל כן נדחתה גם כניסתה לתוקף של הרפורמה.

ההחזרים הניתנים להורים על טיפולים פרטיים נכנסו לתוקף ב-2010 עקב זמני ההמתנה הארוכים לשירותים בתחום. ב-2017 ציין מבקר המדינה כי ההחזרים הם חלקיים בלבד וכי בעוד העלות האמיתית של טיפול נעה בין 350-250 שקלים, ההחזר שיתקבל ינוע בין 250-150 שקלים. את הפער נאלצים למלא ההורים מכיסם. עוד ציין מבקר המדינה כי מצב שכזה מייצר אי-שוויון בין הורים שמסוגלים לממן טיפולים לבין אלה שאינם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"אף אחד לא הגדיר מהו זמן ההמתנה הריאלי לטיפול"

אסנת רייכמן אייזיקוביץ’, נציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית, חושבת שביטול המימון לתורים פרטיים לא יוביל לשירות טוב יותר בקופות החולים. "במקום להשקיע משאבים בתקינות, בתשתיות וכולי, סעיף ההחזרים עבור טיפולים פרטיים רק גדל וגדל. אף אחד מאיתנו לא רוצה הפרטה, אנחנו רוצים שירות ציבורי יעיל מקצועי ורגיש, אבל משרד הבריאות אמר בעצמו שאי אפשר לבטל את ההחזרים כי הקופות לא יעמדו בדרישות. ב-2017 נכתב בדו"ח מבקר המדינה שאי אפשר לבטל את ההחזרים כי תהיה המתנה ארוכה בתורים ולקופות לא יהיה לחץ לעשות שום דבר".

אסנת רייכמן אייזיקוביץ’, נציגת פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית. "הרפורמה נדחתה כבר שלוש פעמים כי היא לא מספיק טובה" (צילום: אלבום פרטי)

לדבריה, מאז 2017 משהו בתפיסה השתנה. "החליטו לבטל את ההחזרים וליזום מהלך תמיכות בגובה 80 מיליון שקלים, ושהקופות יתוגמלו על פעילות שנועדה לשפר את יעילות השירות". עם זאת, לדבריה, אף אחד לא הגדיר מהו זמן ההמתנה הריאלי לטיפול וכיצד על משרד הבריאות לפעול במידה שקופות החולים לא ישפרו את השירותים. "אנחנו עלולים למצוא את עצמנו במקום הרבה יותר גרוע", היא אומרת.

"בוועדת הרווחה ביולי, שאל ח"כ חיים כץ (נליכוד) את משרד הבריאות מהי העלות האמיתית של התכנית לשיפור השירותים". לדבריה, התשובה שקיבל היא שעל מנת לבצע את ההשינויים הנדרשים נדרשים מעל ל-160 מיליון שקלים. "כלומר, משרד הבריאות תקצב בחסר את הרפורמה הזאת. הוא יצא מראש לרפורמה לא יעילה ואת זה הוא מודיע בעצמו. קופת חולים כללית אמרה אז שהיא לא הוציאה שקל מהתמיכות האלה כי היא לא תעמוד בקריטריונים שהוצבו. הרפורמה נדחתה כבר שלוש פעמים. באף אחד מהדחיות לא היה שינוי וכל פעם דוחים אותה כי היא לא מספיק טובה. אז בואו תבטלו את הדבר הזה".

30% מהמטופלים חיכו יותר מ-3 חודשים לטיפול

זמני ההמתנה לשירותים להתפתחות הילד פורסמו לראשונה בשבוע שעבר. על פי הפרסומים, תקופת המתנה ממוצעת לשירותים מסויימים עשויה להגיע עד 7 חודשים בממוצע. במרבית השירותים, לפחות 30% מהמטופלים חיכו יותר מ-3 חודשים לטיפול.

"אם אלה תורי ההמתנה היום, מה יקרה בראשון בספטמבר? היום אלפי ילדים מקבלים החזר. מה יקרה כשלא יהיה לי מענה לתת לילדים האלה? הם פשוט יחכו חצי שנה, שנה, ואולי שנתיים לאבחון ולטיפול כי לא יופעל לחץ על קופות החולים. יש לי ילדים בני 8-7 חודשים שמחכים לטיפול, ואנחנו עושים כל מה שאפשר כדי לקבל אותם, עובדים שעות נוספות, כל מה שאפשר כדי לקדם את התורים, אבל יש גבול למה שאנחנו יכולים לעשות. משרד הבריאות בא ואומר, ‘נכון, עשרות אלפים ייפגעו, אבל בעוד 10 שנים נראה בזה ערך. אבל זו לא הדרך".

(גרפיקה: אידאה)

(גרפיקה: אידאה)

"בתנאי העבדות האלה אנשים עוזבים"

סוגייה נוספת שהרפורמה החדשה אינה מתמודדת איתה היא תנאי העבודה של המטפלות והמטפלים. אני פסיכולוגית עם תואר שני וארבע שנות התמחות", אומרת רייכמן אייזיקוביץ’, "ואני מרוויחה רק 5,500 שקלים ברוטו. זה מה שהקופות מציעות לאנשי מקצוע, אז למה שאנשי מקצוע יבואו? אנחנו עובדים בשחיקה מטורפת, תחת עומסים מאוד גבוהים, בלי זמן במהלך השנה שיש בו ירידת מתח, בשכר מבזה.

"כל הרעיון של הרפורמה הוא שהקופות ירחיבו את השירותים, אבל הן לא יוכלו להרחיב שירותים בלי שאנשי מקצוע יבואו לעבוד. אנשי מקצוע לא רוצים לעבוד בשירות הציבורי בקופות החולים, לא בעומסים הקיימים ולא בשכר הקיים. בתנאי העבדות האלה, וזה באמת עבדות, אנשים עוזבים. עד לפני חודש הייתי הפסיכולוגית היחידה במכון שלי. איזה שירות יכולה לתת פסיכולוגית אחת על 10 ערים? זה לא הגיוני. עכשיו הביאו מתמחה, אבל מתמחים מסיימים התמחות והולכים. הם לא נשארים לעבוד בעומס הזה ובתנאי השכר האלה. זאת עבודה שוחקת".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website