יעל טאוב מטפסת מגיל 9 וחולמת להגיע לאולימפיאדה: “המטרה היא פריז 2024”

יעל טאוב תהיה בחודש דצמבר בת 24 וכבר 14 שנים שהיא מתחרה באליפויות טיפוס בארץ ובעולם. השיא שלה עד כה, היה הגעתה למקום החמישי באליפות אירופה ב-2019.

"התחלתי לטפס בערך בגיל 9. כשהייתי ילדה, הטיפוס לא היה ענף ספורט מוכר", היא מספרת. "הצטרפתי לחוג יחד עם הרבה מבני כיתתי, שפרשו כולם לאחר מספר חודשים. לא הייתי מאוד טובה בזה בהתחלה, באותן השנים התאמנתי גם בג’ודו, מגיל 5 עד 11. בגיל 11 הייתי צריכה לקבל החלטה באיזה ענף אני רוצה להתמקד, לשמחתי בחרתי בטיפוס".

הטיפוס בארץ הפך בזמן ממש קצר מיחסית אנונימי, למשהו שהמון אנשים מכירים. הנינג’ה הביאה לנו חשיפה מטורפת והרבה קירות חדשים הוקמו ברחבי הארץ"

טאוב, המתאמנת במועדון מכבי ‘וייקינג’ תל אביב, היא אחת מעשרה ספורטאים ישראלים שהשתתפו השבוע באליפות אירופה במוסקבה. היא עלתה לחצי הגמר במקצה הבולדרינג, אך בשונה מהשנה שעברה, לא הצליחה להעפיל לגמר וסיימה את התחרות במקום ה-15. "מצד אחד אני שמחה שהצלחתי להעפיל לחצי הגמר ומצד שני קצת מבואסת מכך שלא הצלחתי לשחזר את מה שקרה בשנה שעברה".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

באליפות מתחרים המשתתפים בשלושה מקצים שונים: ספיד, בולדרינג והובלה, כאשר עשרים המתחרים המדורגים גבוה ביותר בשקלול הסופי, עולים להתחרות במקצה המשולב (קומבינד), שמורכב משלוש הקטגוריות ביחד. במקצה ה’בולדרינג’, קירות נמוכים, המטרה היא לצלוח כמה שיותר בעיות בזמן הקצר ביותר, יש חמש בעיות וחמש דקות לכל בעיה.

יעל טאוב: "הנינג’ה הביאה לנו חשיפה מטורפת" (צילום: דייגו רוסמן, התאחדות הטיפוס בישראל)

מה היה שונה באליפות הזאת?
"בגלל הקורונה, נאסר עלינו לצאת להסתובב ברחבי העיר מחוץ לאזור המלון והתחרות. גם התנאים בתחרות עצמה השתנו ברגע האחרון ודרשו מהספורטאים להסתגל במהירות, אפילו דרשו שנביא מגבת אישית כדי שבכל פעם שאנחנו יושבים על הכיסא, זה יהיה עם מגבת".

"לפני הקורונה קירות הטיפוס היו מפוצצים"

ענף הטיפוס חווה בשנים האחרונות פריחה מטורפת בעקבות הפיכתו לענף אולימפי והחשיפה לה זכה בתוכנית ‘נינג’ה ישראל’ בקשת 12. קיימים היום מעל 15 קירות טיפוס ברחבי הארץ ובהמשך צפויים להיפתח מתחמים נוספים. "הטיפוס בארץ הפך בזמן ממש קצר מיחסית אנונימי, למשהו שהמון אנשים מכירים ומתנסים בו", אומרת טאוב. "הנינג’ה הביאה לנו חשיפה מטורפת והרבה קירות חדשים הוקמו ברחבי הארץ".

יש מספיק מקום לכולם?
"כשאני התחלתי לטפס היה קיר בולדרינג אחד בארץ והיום יש כל כך הרבה, שאני כבר לא יכולה לספור. זה מדהים לראות את הרמה בתחרויות עולה. לפני הקורונה קירות הטיפוס היו מפוצצים, זה קצת צרות של עשירים – מצד אחד זה מעצבן שהקיר מפוצץ, מצד שני זה קורה בגלל סיבה מצוינת שאנשים נדלקים על הספורט ורוצים לנסות אותו".

"זו ממש דרך חיים"

מה משך אותך דווקא לטיפוס?
"בעיקר המגוון שישי בענף, זה שאנחנו לא עושות את אותו הדבר שוב ושוב. אנחנו רוכשות ארגז כלים מאוד רחב וכל דבר בטיפוס הוא מאוד שונה, כלומר שבכל אימון אני לא אעשה את אותו הדבר. תמיד יש דברים שונים, תמיד יש צעדים ותנועות שעדיין לא עשינו".

"עוד משהו מיוחד הוא ההישג, שביחד עם היכולת, לא נמדד בתחרות או בתוצאה מסוימת. ספורטאי יכול להיות ספורטאי-על ולהגיע להישגים בלי להתחרות בכלל. ההישגים שלו יהיו המסלולים הקשים שהוא עושה, אם זה באימונים, אם זה בטיפוס בשטח, זו ממש דרך חיים".

"חשוב שילדות ונערות יישארו בענף ויעסקו בספורט"

טאוב היא אחת מבין ארבע ספורטאיות ישראליות שהשתתפו באליפות אירופה, אבל בארץ מספר הנשים המטפסות עדיין נמוך. לדבריה, "יש פער די משמעותי בין כמות הנערים, לכמות הנערות בתחרויות. זה מאוד מאתגר לגרום לנערות להישאר בענפים שלהן ולהפוך מנערות לספורטאיות בוגרות".

יעל טאוב: "מאוד קשה לגרום לכך שנערות ימשיכו בספורט" (צילום: הגב עמיבר, התאחדות הטיפוס בישראל)

"אישית, לא הרגשתי קושי להיות נערה או אישה בענף, אני לא חושבת שהענף שלנו מערים קשיים על נערות", היא מודה. "באופן כללי החוויה של להיות ספורטאית היא שונה מהחוויה להיות ספורטאי, מאוד קשה לגרום לכך שנערות ימשיכו בספורט. זה מתחיל בכך שהעיסוק בספורט מקצועני עדיין נתפס בחברה שלנו כמשהו לא נשי ולא ראוי לנערות. בנוסף לכך, נערות חוות הרבה מאוד לחצים חברתיים בבית הספר ובמסגרות חברתיות והרבה ביקורת על כך שהן עושות ספורט, בסוף זה גורם להן לפרוש".

טאוב שואבת השראה מכך שבתקופה האחרונה המדיה נעשית פחות סלחנית כלפי התבטאויות ביקורתיות כלפי נשים שעושות ספורט. "אפשר לראות את זה עם פרשת ה’בחורילה’ של ירדן ג’רבי בתוכנית ‘הישרדות’ שגררה את קמפיין ‘ככה יפה לך’. לדעתי זה מאוד תרם לדימוי העצמי של נשים שעושות ספורט".

כאחת הספורטאיות הבכירות בענף הטיפוס בישראל, טאוב יודעת שבכוחה גם לשנות את המצב: "בשנה הבאה אני אכנס לתפקיד שאמור לטפל בדיוק בנושאים האלו, לטפח ילדות ונערות בענף, לנסות שהן יגיעו להישגים גם בארץ ובעולם והכי חשוב שיישארו בענף וייהנו ממנו".

"יש סיכוי טוב שהטיפוס יביא בעתיד מדליה באולימפיאדה"

באולימפיאדת טוקיו 2021, ענף הטיפוס ייחשב לראשונה כענף אולימפי. המעבר שידרג בצורה משמעותית את התקציבים והחשיפה של הענף. את טאוב זה מרגש במיוחד: "ההתאחדות שלנו מתחילה לגדול ולהתפתח וכך גם נבחרת ישראל. אנחנו נוסעים ברחבי העולם ויוצרים קשר עם מאמנים וספורטאים ממדינות אחרות. הנבחרת מביאה גם יותר הישגים בכל שנה".

יעל טאוב: "אולימפיאדת פריז 2024 שיכולה להיות אחלה מטרה בשבילי" (צילום: דור רודה, התאחדות הטיפוס בישראל)

"אני מאמינה שלאט לאט נראה עוד ספורטאים ששוברים שיאים ומגיעים לעוד הישגים שלא נעשו לפניהם, אז אני לגמרי חושבת שיש סיכוי טוב שנראה בהמשך ספורטאי או ספורטאית ישראלים שזוכים במדליות באליפויות העולם או באולימפיאדה".

מה המטרה? את רואה את עצמך באולימפיאדה?
"השנה סבב גביע העולם התבטל, אני מאוד מקווה שב-2021 יהיה סבב תחרויות מלא ואני מתכננת להתחרות בכולו. לשנים הבאות נראה, אני בת 24, זה גיל שצריך לעשות חושבים מה אני רוצה לעשות. יש את אולימפיאדת פריז 2024 שיכולה להיות אחלה מטרה בשבילי, אני אהיה שם לקראת גיל 28, שזה גיל מצויין להיות בו בשיא הכושר".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website