כך גובות חברות הסלולר תשלום נוסף דווקא מהלקוחות החלשים ביותר

חברת פלאפון הודיעה לקוחתיה כי בקרוב תתחיל לחייב מנויים המשלמים בהוראת קבע בתשלום מוגדל של 7.9 ש"ח לחודש, סכום שעד כה לא נדרשו לשלם. בכך מצטרפת פלאפון לשאר חברות הסלולר, שגובות תשלום חודשי קבוע דווקא מלקוחות שאין באמצעותם כרטיס אשראי, רבים מהם מודרי אשראי שנמצאים במצב כלכלי רעוע. ברקע להחלטה – הירידה ברווחיות חברות הסלולר.

עלות השימוש בהוראת קבע בחברות הסלולר (גרפיקה: אידאה)

בהודעת ה-SMS  שנשלחה ללקוחות פלאפון המשלמים בהוראת קבע נכתב: "עד כה לא חויבת בתשלום דמי הוראת קבע בסך 4.90 ש"ח על אף המופיע בהסכם ההתקשרות. החל מ- 1.9.2019 ייגבו דמי הוראת קבע שיעודכנו ל-7.90 ש"ח ויחול על הוראות לחיוב חשבון שתישלחנה לבנק החל מהמועד האמור". מהחברה נמסר: " מדובר במהלך עדכון תעריפים שגרתי, המתבצע מעת לעת. החברה מיידעת את כלל הלקוחות הרלוונטיים על כך באמצעות SMS ובחשבונית, כנדרש". ברקע להחלטה ליישם את התשלום דווקא עכשיו, נמצא כנראה מצבן העגום של חברות הסלולר ושל חברת פלאפון בפרט, המחפשת כל נתיב אפשרי להגדלת ההכנסות שלה.

מקשים על לקוחות חלשים

לא ידוע כמה לקוחות יש לפלאפון בהוראת קבע, אך ידוע שלקוחות המשלמים באשראי לא נדרשים לתשלום כזה. חלק נכבד מהמשלמים בהוראת קבע הם לקוחות שאינם יכולים להוציא כרטיס אשראי, ומצבם הכלכלי קשה יותר ואף יוכבד בהתאם להוראה החדשה. גם בחברת סלקום גובים עמלה בסכום גבוה יותר של 12.9 שקלים לחודש, ואילו בפרטנר גובים 8.1 שקלים. מעבר להסדר זה מחייב גם תשלום חד פעמי של כ-40 ש"ח. בהוט מובייל והתעריף שלהם כולל גם תשלום של 29 ש"ח על הוראה שלא כובדה, לצד תשלום קבוע של 5 ש"ח בחודש ותשלום חד פעמי של 29 ש"ח. בגולן טלקום התשלום החד פעמי הוא 15 ש"ח, והחודשי הוא 5 ש"ח. בחברת G4WE לא מקבלים לקוחות ללא כרטיס אשראי. עד כה, חברת פלאפון הייתה המתחשבת מכולן, בכך שלא גבתה עמלה בעבור שירות זה.

הגבייה באשראי היא הליך בטוח יותר מבחינת החברות, מפני שיש בה התחייבות של חברת האשראי לכסות את התשלום. העמלה על הוראת קבע גבוהה בהרבה מעלות הגביה לחברות כאשר הלקוחות משלמים, אך משקפת הוצאות גביה נוספות כאשר לקוחות מפגרים בתשלום.

אם כיום קו סלולר בחברת פלאפון עולה 50-70 ש"ח, הרי שתוספת של 8 שקלים היא תוספת של 10-15% למחיר המנוי. בהשוואה למחירים מוזלים בחברות חסרות רשת, בהם קו עולה 20-40 ש"ח, מדובר בתוספת יחסית גבוהה הרבה יותר. חברת פלאפון מפעילה גם מותג מוזל בשם PMOBILE המשווק קווים במחירים של 30-40 ש"ח.

המצב של החברות הוותיקות בכי רע

בבזק הודיעו לפני כשבועיים על כוונה למחוק כמיליארד ש"ח מהשווי בספרים של פלאפון. הרווח השנתי התרסק ב75% ב2018 ולמעשה נעלם. אבדן רווחים והתרסקות בשווי שוק תקף גם לגבי פרטנר וסלקום, אשר הודיעה היום על הפסד של 35 מליון שקל ברבעון הקודם. החוב של סלקום הוא כ3.5 מיליארד ש"ח ואילו של פרטנר, כ1.4 מיליארד ש"ח. ללא רווחים, החברות יתקשו לשלם את החובות, אם כי לא מדובר באיום מיידי.

שווי מניות פרטנר וסלקום (נתונים: Google Finance)

 

ככלל, מצב החברות הותיקות ‘מגרד את התחתית’, לאור המחירים הנמוכים שמובילות החברות החדשות חסרות הרשת. לא מדובר רק בעמלת הוראת קבע, אלא בגביה מחודשת על סעיפים כמו שירות תא-קולי, והגדלת דמי המעבר בין תכניות מנוי באותה החברה. מדיניות זו, מדרבנת עוד יותר את הלקוחות לנייד עצמם לחברה אחרת, ללא כל קנס, ואולי בעתיד לחזור לחברה, שלא במסגרת "דמי מעבר", אלא כלקוח מתנייד. לפי גלובס, סך הניודים במחצית של 2019 עמד על מספר גבוה של 1,112,770 לקוחות שעברו מחברת סלולר אחת לשנייה. רמת ניוד גבוהה כזו גורמת לכלל החברות להשקיע משאבים רבים בשיווק ושימור לקוחות, על חשבון השקעה באיכות השירות הסלולרי עצמו. סמנכ"ל כלכלה במשרד התקשורת, ד"ר עופר רז דרור, כבר הודיע בראיון לתקשורת כי אחד הצעדים הנשקלים לייצוב השוק, הוא יצירת מגבלה על היכולת לעבור מחברה לחברה ללא כל תשלום.

ומה מצב החברות החדשות ?

הרווח הרבעוני בגולן טלקום, עלה כמעט ב-30%, מ-18 מליון ש"ח ל-23 מליון ש"ח ברבעון הקודם לעומת הרבעון המקביל בשנה שעברה, על כ-900,000 לקוחות. החברה דיווחה על רווח עתידי צפוי של 118 מליון ש"ח, בזכות הסכמת משרד התקשורת לאפשר לה להחזיר תדרים ולהפסיק לשלם עליהם. חברת אקספון WE4G היא פרטית ולא מפרסמת נתונים. ידוע, כי החברה ניידה אליה כ-80,000 לקוחות של חברות אחרות מתחילת השנה, ומספר לקוחותיה הכולל מוערך בכ-200,000. עם מחירי תחתית ומספר לקוחות קטן, נראה כי פעילות G4WE עודנה הפסדית. כמו גולן טלקום, החברה שוכרת רשת שירותי רשת מסלקום ואין לה רשת סלולר משל עצמה, כאשר השקעותיה העיקריות כיום הן בפרסום ושיווק.

בשוק הסלולר פועלות גם שתי מפעילות וירטואליות – טלזר 019, ורמי לוי – אשר פועלות כמשווקות מוזלות של חברות ותיקות – פרטנר ופלאפון – בהתאמה. חברות אלו לא מפרסמות תוצאות כספיות. עם זאת, לפי דיווחי קבוצת רמי לוי, לחברה מעל 230,000 מנויים סלולריים. חברת טלזר 019 מתמחה בשיווק קווי סלולר לעובדים זרים, בשיטת תשלום מראש, אך כמחצית מלקוחותיה הם לקוחות בתשלום קבוע.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website