כמה מחשבות לקראת הבחירות

ניחוח פאשיזם

לאיילת שקד זה מריח כמו דמוקרטיה, ככה לפחות היא אומרת. הצהרה על עצמך כדמוקרטיה לא בהכרח מתכתבת בצורה עקבית עם המציאות. לעתים עצם ההצהרה צריכה לעורר חשד. ניקח למשל את הרפובליקה הדמוקרטית העממית של קוריאה (הידועה יותר בשם ‘קוריאה הצפונית’). היא לא ממש דמוקרטיה. יותר נכון לומר שהיא ממש לא דמוקרטיה. היא גם לא רפובליקה. היא כן נמצאת בקוריאה, בעניין הזה הם צדקו. לגבי העממית אפשר להתווכח. דוגמה טובה אחרת אפשר למצוא במדינה שהתקיימה עד שנת 1990 וענתה לשם הרפובליקה הדמוקרטית הגרמנית, או בשמה המוכר – מזרח גרמניה. גם היא לא הייתה דמוקרטיה (או רפובליקה). היא אכן הייתה בגרמניה. אם יש משהו שאפשר להסיק מכך על משטרים אפלים זה שהם יודעים היטב היכן הם נמצאים. הם לא מצטיינים בכנות יוצאת דופן כשזה מגיע לאופי המשטר שלהם אבל בגאוגרפיה הם חזקים, אי אפשר לקחת את זה מהם. שקד מפגינה את אותה רמת כנות בערך. הדבר האחרון שניתן לומר על המדיניות שלה ושל נפתלי בנט הוא שמדובר במשהו שיכול לענות לשם ‘דמוקרטי’. היא יודעת את זה כמובן, היא לא טיפשה. היא רק בונה על כך שאנחנו כן.

מסרונים

תקופת הבחירות היא שעתם היפה ביותר של מסרוני ה-SMS. רוב השנה אפשר בשקט לחשוב שהם אבדו לנו אי שם בעשור הקודם יחד עם עוד מאפיינים של הטלפונים הישנים, כמו לחצנים או סנייק. נדמה שהם נותרו זנוחים בצד הדרך לאחר שהוואטסאפ נכנס לחיינו. וכאשר נראה שהם נעלמו לעד מחיינו, מגיעה העונה הזו בשנה, טרום הבחירות, והם מלבלבים שוב לתקופה קצרה. ממש כמו הכלניות בעוטף עזה. אני באופן אישי מקבל בערך עשרה מסרונים ליום והבנתי שהמצב שלי טוב יחסית. הם מגיעים אלי מכל קצווי הקשת הפוליטית כדי למנוע כל טענה להפליה. אני נוטה להתעלם מהם אבל פה ושם אני פותח מסרון או שניים שמגיעים מהצד הימני של המפה. אני עושה את זה בעיקר בשביל השעשוע אבל אולי, עקב רצון לא מודע כלשהו, כדי למצוא שם נימוק מדהים שיגרום לי לשנות את דעותיי ולחצות את הקווים אל חיקו המחבק (רק יהודים כמובן) של הימין. ככה אוכל גם אני פעם אחת לשמוח בסיום יום בחירות. עבר כל כך הרבה זמן מאז שזה קרה. בכל אופן לא מצאתי שם נימוק שכזה אבל הרמה המביכה של מסרונים רבים גילתה לי משהו על אלו שמנסחים אותם. גם הם, כמו איילת שקד, בונים על כך שאנחנו טיפשים.

איפה הייתם עשר שנים?

דיברו על כך שהנסיעה של ביבי לארצות הברית תשפיע לטובה על מצב הליכוד בסקרים ותוסיף לו מנדט או שניים. לא שהמצב שלו רע במיוחד. הציפייה הייתה שאנשים יראו אותו נואם באייפאק ואחר כך נפגש עם טראמפ, וישתכנעו להצביע לליכוד. כאילו הם לא ידעו עד עכשיו שיש לו אנגלית רהוטה ושהוא וטראמפ BFF. נתניהו קיצר את הביקור כך שלא נדע אם התחזית הייתה מתממשת אבל סביר להניח שהיא אכן הייתה. אנחנו רואים כל הזמן תנודות בסקרים בתגובה לאירועים כמו נאום או סרטון. אותם מנדט או שניים הם עשרות אלפי מצביעים והשאלה לאותם מצביעים היא זו – באיזה כוכב לכת חייתם בשנים האחרונות? אתם מכירים את ביבי כבר עשר שנים ברצף כראש ממשלה. לפני זה כראש אופוזיציה, לפני זה כשר אוצר ולפני זה שוב כראש ממשלה. נחשפתם לאמירות ולמעשים שלו. ייתכן ששמתם לב לכך שלעתים האמירות סותרות את המעשים. או את המציאות, עיין ערך זיכרונות ילדות מחיילים בריטיים למרות שהם עזבו את הארץ שנה וחצי בערך לפני שהוא נולד. היה לכם זמן להבין את תפיסת העולם ואת המדיניות שלו, ככל שהן קיימות מעבר לרצון להישאר בכיסא. שמעתם על פרשות השחיתות שהוא חשוד בהן. יכול להיות גם שהתרשמתם שהוא מנהיג בקנה מידה עולמי ושמדובר במר ביטחון. לטוב או לרע היה לכם כל כך הרבה זמן לגבש דעה על האדם שעומד בראש המדינה ולחשוב אם כדאי שהוא ימשיך לעשות זאת. איך יכול להיות שאחרי כל זה, צילום שלו עם דונלד טראמפ הוא מה שגורם לכם להחליט?

ביבי והמיליונים

ואם כבר הזכרנו את ביבי…
הרבה מידע נזרק לחלל האוויר בנוגע לפרשת המניות החדשה שלו. חלקו נזרק בכוונה לבלבל ולהקשות עלינו להבין את הסיפור. לפעמים צריך לחזור לפשטות כדי להבין. למינימליזם יש לעתים יתרון. אז מה היה לנו שם?
נתניהו רכש מניות של חברת SeaDrift שבשליטת בן דודו נתן מיליקובסקי.
לאחר שלוש שנים בערך הוא מכר בחזרה את המניות בתשואה של 600% בזמן שהמפעל הראה דווקא ירידה ברווחים.
החברה נרכשה על ידי חברת גרפטק ומיליקובסקי הפך לבעל השליטה העיקרי בה.
טיסנקרופ היא לקוח מרכזי של גרפטק.
נתניהו לחץ, בניגוד לדעת מערכת הביטחון, להגדלת עסקת הצוללות עם טיסנקרופ ואף הוסיף לה ספינות סיור תוך שהוא מבטל מכרז קיים לרכש ספינות שבו טיסנקרופ לא הייתה צפויה לזכות.
בן דוד אחר של נתניהו גזר לכאורה קופון נאה של מיליוני דולרים מהעסקה. המשרד שלו גם היה מעורב בעסקת המניות.
האם אפשר לאיית את המילה ‘שחיתות’ בצורה יותר ברורה מזה?

ומשהו אחרון לסיום:

לטובת מי שההבנה שלו בכלכלה נושקת לאפס – 600% בשלוש שנים זה בלתי נתפס. אם תשקיעו בבורסה ותשיגו תשואה של 100% בשלוש שנים זה יהיה מרשים מאוד בלשון המעטה. בליכוד מסבירים לנו שנתניהו מבין גדול בכלכלה וככזה ידע לזהות הזדמנות מצוינת להשקעה. זיהוי של השקעה שתניב 600% תוך שלוש שנים בחברה שרווחיה בירידה אכן מחייבת יכולת יוצאת מגדר הרגיל. אם נתניהו הוא איש השקעות מוכשר כל כך, אולי מישהו בליכוד יוכל לספר לנו על השקעות אחרות בחברות שאינן נשלטות על ידי בן דוד שלו שהניבו תשואות דומות?

Leave a Reply

Name *
Email *
Website