“לא נאפשר פגיעה בעובדים”

בעוד הנהלת קבוצת בזק שואפת לאחד בין החברות הבנות שלה – יס, בזק בינלאומי ופלאפון  – עובדי בזק בינלאומי פותחים במאבק. אחרי שהמדינה לא התירה לבזק לאחד את יס לתוך בזק עצמה, מאות עובדי בזק בינלאומי מנעו היום (רביעי) את כניסת חברי הדירקטוריון למשרדי החברה, במחאה על אי שיתופם מראש בהחלטות ההנהלה לגבי עתידה ואיחודים אפשריים בינה לבין חברות אחרות. הדירקטוריון נאלץ להעתיק את ישיבתו למתקני חברת בזק, אשר הכניסה אליהם לא נחסמה.

לימור ליברמן-לביא, יו"ר ועד עובדי בזק בינ"ל אמרה כי "לא ניתן לדירקטוריון זמני לקבוע עובדות בשטח, ולפגוע בחברה הרווחית ביותר מבין החברות הבנות. נילחם על כל עובד בחברה, בכל הכלים העומדים לרשותנו. מדובר בשינוי חד-צדדי שנעשה על ידי הנהלה כוחנית בניגוד להסכם הקיבוצי עליו חתומים שני הצדדים. ברור לכל כי שינוי ארגוני בבזק בינלאומי, באופן חד-צדדי כפי שנעשה כרגע – ולא באמצעות תהליך הידברות, משמעותו פגיעה קשה ביותר בחברתנו, על כלל עובדיה, התרבות הארגונית שבה והפעילות שלה".

הפגנת עובדי בזק בינלאומי (צילום: יח״צ).

יו"ר איגוד עובדי הסלולר, האינטרנט וההיי-טק בהסתדרות, יקי חלוצי, מסר כי "ההסתדרות תעמוד לצד עובדי החברה, לא נאפשר שום פגיעה בעובדים ולא ניתן יד לקיומם של צעדים חד-צדדיים. אני קורא להנהלת בזק לנהל למו"מ בשקיפות סביב השולחן ולא דרך התקשורת".

בזק מודעת לכך שמשרד התקשורת עדיין בוחן את סוגיית ההפרדה המבנית, אך היא הודיעה לפני יומיים על קבלת הודעה מהנהלות חברות הבנות בנושא פתיחה במו"מ עם העובדים לגבי שינויים ארגוניים ותהליכי התייעלות. לטענת עובדי בזק בינלאומי, ההודעה לבורסה קדמה להודעה לעובדים, בעוד הם חשופים כבר תקופה ארוכה לשמועות על פיטורים בהנהלה ואיחודי תפקידים עם החברות האחרות.

התרחיש המדאיג מבחינת העובדים אינו פיטורים של סמנכ"לים ועזיבת המנכ"ל בפני עצמם, אלא האפשרות ששינוי זה יעשה כקביעת עובדות בשטח שנועדו לקדם את המיזוג בין החברות, כנקודת פתיחה של בהמשא ומתן, במקום נקודת סיום אפשרית שלו. לכך קדמה הרחבת התפקיד של מנכ"ל פלאפון רן גוראון, שלקח על עצמו גם את תפקידו של רון איילון, מנכ"ל יס, שנאלץ לפרוש בעקבות חקירת הרשות לניירות ערך בעסקת בזק-יס.

שורש המחלוקת: ההפרדה המבנית

ברקע המאבק נמצא נכס מס משמעותי – הפסדים צבורים של יס בגובה כ-1.166 מיליארד שקלים, שהחברה לא יכולה לנצל בגין היעדר רווחים משמעותיים בתוכה, וכן כפילויות בהנהלה ובקרב העובדים, המטפלים כיום בתחומים דומים בנפרד (שירות לקוחות, למשל) שניתן לייעל במידת מה בתנאי איחוד מלא או בעזרת שיתופי פעולה בתחומים ספציפיים.

בבזק מקווים לאחד בין החברות בנות בקבוצת התקשורת, שלהלכה לא כפופים לשום חובה של הפרדה מבנית. אף כי הדברים מחייבים הידברות עם העובדים, הרי שהמאבק כיום הוא על עמדות הפתיחה למגעים. מבין חברות הבנות, רק בזק בינלאומי היא חברה בעלת רווחים משמעותיים בשנים האחרונות, אך הליכי מיזוג חלקיים או מלאים, עשויים לפגוע בהיקף ההעסקה בכלל החברות בקבוצה.

ההפרדה המבנית בבזק מתוך דו"ח מבקר המדינה: "היבטים בפעולות משרד התקשורת לאסדרת מגזר התקשורת הנייחת " לאסדרת מגזר התקשורת הנייחת ההשקעה

עובדי יס מיוצגים על ידי ההסתדרות הלאומית, ולא על ידי ההסתדרות הכללית, מה שעשוי להקשות על שיתוף פעולה בין הוועדים לקראת יוזמות המיזוג. אחרי השביתה של עובדי יס, הבטיחה להם הנהלת החברה כי תשמור על פעילות עצמאית.

אלי כהן יו"ר ועד עובדי יס, עדכן כי אינו שולל שיתוף פעולה עם ועדי עובדים אחרים בקבוצת בזק בעתיד, אך בינתיים הוא עסוק בהידברות עם הנהלת החברה על מנת להביא לתוצאה הרצויה לעובדי יס, "וזאת ללא נקיטת צעדים ארגוניים בשלב זה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website