לא רק ביבי: שישה ח”כים החשודים בפלילים צפויים להתמודד בבחירות הקרובות

אחד הנושאים הבולטים בשיח הציבורי בתקופה זו, הינו שלושת התיקים בהם חשוד ראש הממשלה נתניהו, המחכים כיום להכרעת היועמ"ש בעניינם. נתניהו הינו בכיר הפוליטיקאים החשודים כיום בפלילים, אך לצערנו – רחוק מלהיות היחיד.

שישה פוליטיקאים, שכיהנו עד עתה כחברי כנסת ומתכננים להתמודד גם בבחירות הקרובות לכנסת – חשודים כיום כמעורבים בפלילים. במה חשודים ששת הפוליטיקאים, באיזה שלב נמצא ההליך המשפטי נגדם, ומהי אחריות המשטרה והפרקליטות ביחס לסוגיה?

נתניהו ודרעי במסיבת עיתונאים בנושא רפורמה חדשה רישוי עסקים קטנים. 3 בדצמבר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש 90)

הסתכלות על ששת הפוליטיקאים לפי מפלגות מגלה כי הליכוד מובילה בגאון את הרשימה, עם ארבעה ח"כים המעורבים בפלילים. שלושה מתוך השישה אף מכהנים כשרים: ראש הממשלה נתניהו (הליכוד), שר הרווחה חיים כץ (הליכוד), ושר הפנים אריה דרעי (ש"ס). שלושה נוספים, כיהנו כחברי כנסת: אורן חזן (הליכוד), דוד ביטן (הליכוד), וג’ומעה אזברגה (בל"ד).

הליכוד:

ראש הממשלה ושר החוץ, הביטחון והבריאות בנימין נתניהו:

נתניהו חשוד בלקיחת שוחד, בקשת שוחד, מרמה והפרת אמונים, וקבלת דבר מה במרמה בנסיבות מחמירות – בתיקים 1,000, 2,000, ו-4,000. סיכומי חקירת שלושת התיקים הועברו מהמשטרה לפרקליטות לאורך השנה האחרונה. כעת, שלושת התיקים ממתינים להכרעתו של היועמ"ש מנדלבליט, שצריך לקבוע האם להעמיד בהם את ראש הממשלה לדין, או לסגור אותם. מנדלבליט צפוי לקבל הכרעה זו בשבועות הקרובים. אם יחליט לזמן את נתניהו לשימוע לפני העמדה לדין, הליך השימוע עלול לקחת חודשים ארוכים, ורק בסיומו תתקבל ההחלטה לגבי הגשת כתב האישום.

שר העבודה והרווחה חיים כץ:

במאי האחרון, הודיעה הפרקליטות כי היא שוקלת להעמיד לדין את כץ בכפוף לשימוע, בעבירות שוחד, קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות, ומרמה והפרת אמונים. זאת, במסגרת מה שכונה ‘פרשת אקוויטל’.

במסגרת הפרשה, חשוד כץ כי בין השנים 2015-2010, בזמן ששימש כח"כ, התפתחה בינו ובין היועץ הפיננסי מוטי בן ארי מערכת יחסים של "תן וקח", אשר כללה הענקת טובות הנאה שונות בין השניים. בן ארי שימש באותה עת יועץ פיננסי של חברת אקוויטל, חברת החזקות ציבורית דומיננטית. במסגרת הקשר בין השניים, העניק בן ארי לכץ לכאורה טובות הנאה לאורך תקופה ממושכת, שהניבו לו מיליוני שקלים, ובמקביל קידם כץ אינטרסים של בן ארי, תוך ניצול תפקידו הציבורי.

באוקטובר האחרון, נערך לכץ שימוע לפני הגשת כתב אישום בפרשה בפני היועמ"ש. כעת, צריך היועמ"ש להחליט האם להעמיד לדין את כץ בפרשה. החלטה זו טרם התקבלה.

ח"כ אורן חזן:

חזן עומד בחודשים האחרונים למשפט, במסגרתו הוא מואשם בתקיפת עובד ציבור והתנהלות פסולה במקום ציבורי. אישומים אלה מתייחסים לאירוע שהתרחש לפני היבחרו לכנסת, אז, על פי האישום, התפרע בבניין עיריית אריאל, איים על ראש העיר, ודחף אותו. ההחלטה על הגשת כתב האישום נגד חזן, שעה שכיהן כבר כח"כ, הינה יוצאת דופן, והתאפשרה משום שחזן ויתר על החסינות לה הוא זכאי כח"כ. ההחלטה התקבלה על ידי היועץ המשפטי לממשלה, בהתאם להמלצת פרקליט המדינה, ולאחר שנדחו טענותיו של חזן בשימוע שנערך לו.

ח"כ דוד ביטן:

כנגד ביטן מתנהלת בשנה האחרונה חקירת משטרה, שהובילה אותו להתפטר מתפקידו כיו"ר הקואליציה, אך להישאר בתפקידו כח"כ. חקירתו האחרונה של ביטן במשטרה הייתה ביום ראשון האחרון.

ביטן ונתניהו בישיבת סיעת הליכוד , נובמבר 2016(צילום: יונתן זינדל פלאש 90ׂׂׂׂ)

ביטן חשוד בעבירות קבלת שוחד, מרמה, והלבנת הון, אותן על פי החשד ביצע כאשר כיהן כסגן ראש עיריית ראשון לצין. על פי החשד, החברות "דניה סיבוס" ו"חצי חינם" העבירו לביטן כספי שוחד דרך מקורבו משה יוסף. במהלך חודשי החקירה, נחקרו במשטרה בכירים בעירייה, ראש עיריית ראשון לציון לשעבר דב צור, ואף אישתו של ביטן.

ש"ס:

שר הפנים אריה דרעי:

בנובמבר האחרון הודיעה המשטרה על סיום חקירתו של דרעי, והעבירה את תיק החקירה בעניינו לפרקליטות. המשטרה הודיעה כי הצליחה לבסס תשתית ראייתית נגד דרעי, לביצוע עבירת מרמה והפרת אמונים הנוגעות להתנהלותו בעת שכיהן כשר, וכן לביצוע עבירות מס בסכומים משמעותיים של מיליוני שקלים, הלבנת הון, שיבוש מהלכי משפט ומסירת תצהיר כוזב למבקר המדינה וליו"ר הכנסת בנוגע לנכסיו והכנסותיו. הפרקליטות טרם קיבלה החלטה בתיק זה.

בל"ד:

ח"כ ג’ומעה אזברגה:

לפני כשנה, הודיעה המשטרה כי נמצאה תשתית ראייתית להעמיד לדין את שלושת חברי הכנסת דאז של בל"ד – ג’מאל זחאלקה, חנין זועבי וג’מעה אזברגה – וכן בכירים נוספים במפלגה. זאת, בגין מעורבות בעבירות מתחום טוהר המידות, קבלת דבר במרמה, זיוף, הלבנת הון, מרמה והפרת אמונים ועבירות נוספות. עבירות אלה עלו במסגרת חקירת החשד לאי סדרים כספיים במפלגת בל"ד, ועבירה על חוק מימון הבחירות.

תיק החקירה בפרשה מצוי עדיין אצל הפרקליטות, שעדיין לא קיבלה בו החלטה. חברי הכנסת זחלאקה וזועבי הודיעו כי לא יתמודדו לכנסת בבחירות הבאות, מה שמשאיר את אזברגה כח"כ האחרון מטעם המפלגה שחשוד עדיין בתיק.

אפשר לטעון טענות שונות ביחס למצב בו נבחרי ציבור רבים כל כך נמצאים חשודים בפלילים, במקרים רבים – כאשר המעשים בהם הם נחשדים בוצעו כחלק מפעילותם הציבורית. פעולה אחת שעשויה לסייע לתרבות פוליטית נקייה יותר הינה הכרעה מהירה יותר בתיקים של נבחרי ציבור על ידי פרקליטות המדינה. מובן לכל שקבלת הכרעות בתיקים של נבחרי ציבור צריכה להיעשות בזהירות וברגישות הנדרשת, אך השארת התיקים פתוחים במשך חודשים ארוכים, ולעתים שנים – מאפשרת לחברי כנסת להישאר בסטטוס של "חשודים" זמן רב מדי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website