לוטרה שברחה מפינת החי בקיבוץ שמיר נתפסה לאחר שנשכה שני מטיילים

לוטרה שברחה מפינת החי בקיבוץ שמיר נתפסה אתמול (שבת) בעין דיבשה על ידי פקחי רשות הטבע והגנים, לאחר שמוקדם יותר בשבת דווחו שני אירועי נשיכת מטיילים על ידי הלוטרה במסלול, דבר שהביא את רשות הטבע והגנים לסגור את המסלול בשבת. בנוסף, בסריקות שביצעו הפקחים במקום, מצאו גור לוטרה שהועבר למעקב בבית החולים לחיות בר.

הלוטרה היא בעל חיים בסכנת הכחדה שהיה נפוץ בעבר בכל נחלי החוף, וכן לאורך אגן הירדן ממקורותיו בצפון ועד לים המלח, כולל אגם החולה והכינרת, הירדן הדרומי, עמק המעיינות, עמק עין חרוד ועמק יזרעאל.

החל משנות ה-60 החלה הרעה משמעותיות במצבן של אוכלוסיית הלוטרות כאשר צייד בלתי חוקי, זיהום נחלים ומקורות מים הפחיתו משמעותית את מספרן בארץ. הלוטרה נחשבת לטורף על במארג המזון בבתי הגידול הלחים בישראל והנוכחות שלה במערכת האקולוגית מהווה סממן חשוב לבריאות המערכת ולגיוון הביולוגי שבה.

איום נוסף על אוכלוסיית הלוטרות בישראל הוא הנוטרייה, מכרסם בעל מראה דומה יחסית שיובא לארץ במטרה להוות בסיס לתעשיית פרוות אך ברח לטבע ומאז השתקע במרבית הנחלים בהם הייתה נפוצה הלוטרה. בניגוד ללוטרה, הנוטרייה ניזונה מצמחים ולא מדגים.

כאמור, הלוטרות אינן מתקרבות לרוב לבני אדם ונרתעות מקרבתם, אך הלוטרה הזאת ברחה מפינת החי שבקיבוץ שמיר הסמוך ועל כן הורגלה לקבל את מזונה מבני אדם. בימים האחרונים, לאחר בריחתה, הפיצו מטיילים שנתקלו בלוטרה הנמלטת פרטים על מיקומה, דבר שהוביל מטיילים נוספים להגיע למקום במטרה לפגוש בחיה הנדירה.

לאחר מקרי הנשיכות הגיבו מנהלי קבוצת יונקי הבר של ישראל וכתבו כי "ביומיים האחרונים החלו להופיע דיווחים על מפגש מטיילים בלוטרה בעמק החולה. מקצת הדיווחים כללו שיתופים מפוסטים אחרים ומקצתם דיווחים ממקור ראשון. מנהלי הקבוצה היו עסוקים במחיקת פוסטים שלא עמדו בכללי הקבוצה.

"לאחר מספר דיווחים על מטיילים שננשכו על ידי לוטרה הוחלט לנסות וללכוד את הלוטרה על מנת לשלול את היותה חולה בכלבת. לשמחת כולנו נלכד פרט אחד בחיים. הפרט עשוי להיות הנושך או בן משפחה שלו שכן מדובר בפרט צעיר. שאפו לאנשי רט"ג שדאגו ללכידת הלוטרה החשודה כתוקפנית בחיים והעבירו אותה להסגר. כך אוזנו בצורה מיטבית החובה לשמור על בריאות הציבור עם הצורך לשמור על מין נדיר מפני הכחדה.

"האירוע הזה מציף מספר תובנות ולקחים להתנהלות של כולנו, חובבי הטבע:

"א. לא סתם הוחלט בקבוצה שלא נסכים עם מסירת מיקומים מדויקים אלא אך ורק על פי המפה הנעוצה בראש הדף. חשיפת מיקומים מדויקים עלולה לפגוע בחיות הבר אם במישרין ואם בעקיפין מהגעת סקרנים. במקרה זה, ידוע לנו על הגעת מטיילים במיוחד לאתר המדווח במטרה לפגוש ולצלם לוטרה. עוד טרם החשד לכלבת התנהגות שכזו מסכנת את שלום הלוטרה הנדירה ובמקרה של כלבת את שלום הציבור.

"ב. כל יונק, מעכבר ועד פיל עלול לחלות ולהדביק בכלבת, מחלה חשוכת מרפא וקטלנית.

"אין ליזום מגע עם יונקי בר ואין לעודד חיות בר להתקרב אלינו. גם בשל חשש זה וגם בשל הקהיית הפחד הטבעי של חיות הבר מפנינו. הקהייה שעלולה להתפרש ביום מן הימים כסיכון לאדם (זכרו את מקרי זאבי עין-גדי שהואכלו על ידי הציבור, תקפו ילדים והומתו או הוגלו בשל כך).

"אנו שוב קוראים לאוהבי הטבע: אין לדווח מיקומים מדויקים, לא לשתף מידע שכזה, לא למשוך חיות בר בשביל תמונה יפה בשום אמצעי ולא לעודד בעלי חיים ליזום איתנו מגע."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website