ליקויים קשים והתעלמות מצווים: כתב אישום חמור נגד חברה בניין

פיגומים לקויים, ובלי מנהל עבודה, הדרכה וציוד מתאים: תמונה קשה עולה מכתב האישום שהוגש בימים האחרונים על ידי משרד העבודה והרווחה כנגד חברת הבניין ‘שלי ובניו’, בגין תאונה שהתרחשה באתר הבנייה שלה בחולון לפני כשנתיים. בתאונה שהתרחשה בדצמבר 2016 נפצע באורח קשה עובד לאחר שנפל מגובה 7 קומות בעת קריסת פיגום. מנכ"ל החברה ובעליה, אברהם וחיים שלי, מואשמים ברשלנות והפרת חוקי העבודה וצווי הבטיחות שהוטלו עליהם.

על פי כתב האישום, שהוגש על ידי עו"ד אנט שקורי פליישמן ממשרד העבודה והרווחה ודרור לוי מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) נטען כי לא די שהאתר לא היה מוסדר, הפיגומים שהוצבו בו היו לקויים, העובד נדרש לעבוד בגובה ללא הדרכה, העבודה בוצעה בלא נוכחות מנהל עבודה ולא סופק לעובד ציוד המגן האישי כנדרש – אלא שבשתי ביקורות חוזרות נוספות שבוצעו באתר  בחודש לאחר התאונה נמצא כי החברה אף התעלמה מצווי בטיחות שהטיל עליה המינהל בעקבות התאונה, והמשיכה לעבוד כרגיל מבלי לתקן את הליקויים שנמצאו תוך סיכון חייהם של יתר העובדים.

חקירת התאונה העלתה בין היתר נמצא כי הפיגום שקרס והפיל את גבור לא היה מאובטח כראוי ע"י קשירתו לקיר הבניין והתקנת אלכסונים בצורה לקויה שלא בהתאם לתקנות עבודות בנייה.  בתמונות שצורפו להליך ניתן לראות כי הפיגומים באתר אף חסרים מדרכים ומעקות כנדרש. העובד שנפגע נותר במשך כמה ימים מורדם ומונשם בטיפול נמרץ ולאחר מכן נדרש לשורת ניתוחים ולהליך שיקום ממושך.

לאחרונה הוביל משרד העבודה והרווחה תיקון התקנות הנוגעות לפיגומים, באופן שיחייב את החברות המבצעות באתרים לעשות שימוש בפיגומים העומדים בתקן אירופי. ערב סיום מושב הכנסת אישרה ועדת העבודה והרווחה את התקנות החדשות, כשהחל מעוד שנה וחצי יחולו על פיגומים בגובה למעלה מ-8 מטרים, והחל מעוד שלוש שנים על כלל הפיגומים בישראל.

ההליך הוא חלק משיתוף הפעולה ההולך וגובר בעת האחרונה של משרד העבודה והרווחה עם משטרת ישראל והפרקליטות במבצעי אכיפה משולבים להגברת האכיפה למול חברות מבצעות בענף הבינוי. במסגרת זו פעלו השלושה בשנה האחרונה במגוון פעולות אכיפה לסגירת אתרים בערים בני ברק, חולון, עפולה, ירושלים, טירת הכרמל, רחובות, תל אביב,  נתיבות, בית שמש ועוד. לאחרונה הוקמה גם יחידת חקירות משותפת למשטרה ולמינהל לתחום התאונות בענף הבניה במסגרת להב 433, תחת השם ‘פלס’.

"אני מברכת על הגשת כתב האישום שהינו תוצר של שיתוף פעולה פורה בין משרד העבודה והרווחה לפרקליטות" מסרה גלי לוי, התובעת הראשית במשרד העבודה והרווחה. "בתחום הבטיחות בעבודה קיימת חשיבות מרובה לשיתוף הפעולה על מנת שהחקירה תהיה יעילה ותכלול הן עבירות לפי חוק העונשין והן עבירות רגולטוריות בסמכות משרדנו בו זמנית. מדובר בתאונות עבודה ועבירות שמובילות לאובדן חיי אדם ולפציעות קשות ואנו נחושים להמשיך בפעילות המשותפת. זאת, כדי לייצר הרתעה אפקטיבית בתחום בו נדרשת הרתעה כזו.

מפרקליטות מחוז ת"א (פלילי) נמסר כי: "אנו רואים חשיבות רבה בהגשת כתב אישום זה, שהינו פרי שיתוף פעולה ייחודי של משרד העבודה והרווחה והפרקליטות במסגרת המאבק למיגור הפרות הבטיחות באתרי בנייה שגורמות לתאונות העבודה".

תגובת שלי ובניו, בעליה ועובדיה המואשמים נמסרה באמצעות משרד עורכי הדין זיו איזנר: "החברה מקיימת את הוראות הבטיחות בעבודה ופועלת בסטנדרטים גבוהים. כתב האישום במקרה זה כבר נמחק פעם אחת כאשר משרד העבודה חזר בו מהאישום ובצדק. החברה, בעליה ועובדיה בטוחים שגם הפעם יתברר בדין שאין בסיס לאישום והמדינה תחזור בה מהאישום. חמור במיוחד, החברה לא עודכנה על הגשה חדשה של אישום בעניין זה והיא רואה בחומרה את העובדה שהיא נאלצת ללמוד על דבר הגשת כתב האישום מהתקשורת. הדבר מלמד על המניע האמתי מאחורי כתב האישום והוא הרצון לקבל פרסומת חינם ערב הבחירות, על גבה של החברה ועובדיה. כאשר יתבררו העובדות, יובהר, שמדובר בטענות חסרות בסיס. ככל שתידרש, חברה תוכיח צדקתה."

Leave a Reply

Name *
Email *
Website