למה הזלזול הבוטה של כחלון בשחיתות הציבורית פוסל אותו מלשמש כשר אוצר

"אומה אחת עוצרת נשימה… חקירות, עדי מדינה, עיתונאים מתחרפנים, דגים מטפסים על עצים, היפופוטמים משחררים לחץ (בתמונה: היפופוטם מפליץ), תיק 1,000, תיק 2,000, תיק 3,000, תיק 4,000… חבר’ה, חלאס עם התיקים! שיגעתם את רבי! החיים שלכם הרבה יותר חשובים".

כך, במילים האלה, נפתח אחד הסרטונים החדשים והאומללים של מי שפעם נחשב לאחד הפוליטיקאים המבטיחים – שר האוצר ויו"ר מפלגת "כולנו", משה כחלון. כבר לפני כשבועיים ידעו מספר עיתונאים לצטט מפי מקורבים לכחלון, שאחת האסטרטגיות החדשות היא להבטיח שבקדנציה הבאה כחלון "יפסיק להגן על בית המשפט העליון". זה הסתדר לא רע עם השבירה החדה ימינה שהובילו אנשי הקמפיין, אחרי שהתברר כי האיחוד בין גנץ ללפיד הותיר את "כולנו" עם קהל פוטנציאלי מצומק שמורכב רק ממצביעי ימין מובהקים. כך נולדה גם הסיסמה "ימין שפוי" עם דמותו של מנחם בגין עליו השלום ברקע, אבל בגין בטח מתהפך כעת בקברו לאור הסרטון החדש.

מדינה שלמה עוצרת נשימה pic.twitter.com/FwA6S8529h

— משה כחלון – Moshe Kahlon (@KahlonMoshe) March 15, 2019

זה לא ההומור הירוד והסגנון שפונה לילדים בני 8. זו העובדה שבגין היה דמוקרט גדול, ומול זלזול כל כך בוטה בשחיתות ציבורית הוא בוודאי היה מתקומם. משפחתו צריכה לתבוע דיבה על עצם השימוש הציני בתמונתו, בצמוד לטקסט כל כך מושחת ומשחית. אם יש דבר גרוע יותר מהשחיתות עצמה, זה הלגיטימציה לשחיתות. כחלון מלבין את התיקים של נתניהו רק משום שנדמה לו שירוויח עוד חצי מנדט, על רקע הסקרים השחורים שהוצגו לו בימים האחרונים. הוא מכשיר בכך קדנציה נוספת לראש ממשלה עם כתבי אישום חמורים שמרחפים מעל ראשו, ובדרך משחיר את התדמית הציבורית שלו עצמו.

נתניהו וכחלון במליאת הכנסת בזמן ההצבעה בקריאה ראשונה על תקציב המדינה לשנת 2019. 13 בפברואר (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

כחלון הוא לא סתם שר, הוא שר האוצר. שומר הקופה הציבורית, אחד משומרי הסף החשובים אם לא החשוב ביותר במשק הישראלי. התפקיד הזה צריך לבוא עם מחויבות קנאית לניקיון כפיים, מנהל תקין, שקיפות ומוסר. כחלון שואף לחזור אל התפקיד הזה גם בממשלה הבאה, אבל ההתנהלות האחרונה שלו הפכה את השאיפה הזו לבלתי לגיטימית בעליל. אדם שמזלזל בשחיתות ציבורית הוא מושחת בעצמו, ואוי למדינה שתקבל על עצמה עוד שר אוצר מושחת לאוסף. הוא יכל ליהנות מתמיכתם של עסקנים, של גורמים שונים שמחפשים לגנוב סוסים, אבל לא יותר מזה.

חשבון נפש בימין

בשולי הדברים, קשה שלא לשאול מה מצביעי הימין אמורים לחשוב על הנחות העבודה של כחלון. על אסטרטגיה שלמה, שגם נשענת על סקרים, ולפיה לימנים לא אכפת משחיתות ציבורית. זו צריכה להיות מחשבה עמוקה, אפילו חשבון נפש. ימין שמזלזל בשחיתות הוא לא "ימין שפוי" – הוא ימין שאיבד את הדרך.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website