“למנוע את האסון הבא”

בדיון סוער היום בועדת החינוך האשים יו"ר הועדה, ח"כ יעקב מרגי (ש"ס) ביחד עם ההורים השכולים שאיבדו את ילדיהם באסון נחל צפית, את משרד החינוך ומשרד הביטחון על כך שלא עשו שום צעד משמועתי להפקת לקחים בעקבות האסון ושעד עכשיו לא ידוע אם המצב בשטח הפך לבטיחותי יותר. מרגי הזהיר שאם לא תחול התקדמות רצינית בשבועות הקרובים לבחינת הדברים – הוא ישקול לייצר מהלך שיסגור את המכינות ופעילות תנועות וארגוני הנוער הקשורות לשנות השירות.

מסוקים בחיפושים בנחל צפית 26 באפריל (צילום: מאור קינבורסקי/ פלאש90)

"אי אפשר שיהיה מסר לציבור שכזה אסון קרה ואנחנו ממשיכים כאילו לא קרה כלום" אמר ח"כ יהודה גליק (הליכוד) היום בוועדה דחופה שכונסה לבחינת מסקנות אסון נחל צפית, שהתרחש בדיוק לפני שבעה חודשים. "למה אחרי שבעה חודשים לא קמה ועדה רצינית שתפיק את הלקחים אחרי כזה דבר נורא?".

"כולם רוצים לשמוע מה נעשה בנושא הזה, הדברים עדין מהדהדים והקולות והצער של המשפחות" סיפר מרגי "האסון הנורא בנחל צפית עלה בדם רב ושלא יכול לחזור יותר". מרגי, כמו רבים מחברי הכנסת וההורים שדיברו אחריו, פתח את הדיון בביקורת קשה על מערך הפיקוח של עולם המכינות, מטעם משרד החינוך והביטחון ועל ‘התירוץ’ שהושמע על מובילי מכינת בני ציון על כך שמדובר באנשים אידיאולוגיים וערכיים במטרה, לטענת מרגי, להוריד מכובד האחריות שלהם סביב מה שקרה.

"לא הגענו עדיין לעומק ההבנה והיכולת להפקת הלקחים הנדרשת שהובילה לאסון הנורא הזה של 10 נערות ונערים שההורים שלהם נמצאים פה" אמרה ח"כ אורלי לוי אבקסיס שיזמה את הדיון. אבקסיס החלה את דבריה בקריאת שמות הנספות והנספים באסון. "משפחת והורים ואחים נאלצים להתמודד עם האובדן הזה והתחושה היא שלא סופרים אותם כי לא נלקחת אחריות מלאה על מה שקרה. אנחנו מדברים פה על אופן אחריות שנלקח של ‘אולי עכשיו נסיק מסקנות’, יש פה אופן התנתקותי של אותן מכינות שכתרנו להם כתרים של אידאליזציה, כמו שאמר אחד ההורים פה". אבקסיס הקריאה מכתב של אחד ההורים שאמר: "מועצת המכינות הקדם הצבאיות, צר לי על האידאליזציה שאתם מנסים לייצר סביב האסון בנרטיב הציבורי של המכינות הקדם צבאיות. נחשפתי להרבה רומנטיות, טפיחות עצמיות על השכם, אליטיסטיות בלתי מוצדקת ולצערי מעט מאוד חשבון נפש". ח"כ אבקסיס דרשה מיו"ר הועדה להקמת ועדת חקירה פרלמנטרית "זה חשבון הנפש שצריך להיות כאן".

דני זמיר, מזכ״ל מועצת המכינות בישיבת ועדת החינוך על מסקנות הביניים מסקנות הביניים בנוגע לאסון נחל צפית, 8 במאי 2018. (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

ח"כ עקב אשר (יהדות התורה) ציין בוועדה שמשרד החינוך הקים מערכת מצוינת לתיאום טיולים לשמירה על בטחון ובטיחות המטיילים ושעד היום לגופים רבים שאין להם סמל מוסד אין יכולת להשתמש במערכת הזו. עוד קרה ח"כ אשר להרחיב את המערכת התיאום כך שארגונים ממשלתיים וארגונים עצמאיים אחרים יוכלו להשתמש במערכת. בתגובה לכך השיב מרגשי שהמכינות נכנסו למערך תיאום הטילים בשנה האחרונה אך ישנם עוד גופים רבים שלא נכנסו עדיין למערך".

"בסופו של דבר מה שחמור זה שצריך פה את ועדת החינוך, שח"כ אבקסיס תגיד שלא נשתוק על הדבר הזה, שזה לא יכול לעבור" אמרה נחמיאס ורבין ( המחנה הציוני) שהתרעמה על כך שעד היום שום פגישה או בדיקה של משרד הבטחון או משרד החינוך לא קראו להורים להשמיע את קולם. "אנחנו לא יכולים לשתוק עד שנדע מה משרד החינוך, כולל משרד הביטחון וכולל מועצת המכינות מתכוונים לעשות בנושא, נעשו מאמצים אבל צריך יותר".

ההורים מבקשים ועדה שתחקור לעומק את לקחי האסון

"אנחנו פה כדי למנוע את האסון הבא" אמר אריק שמיר, אבא של שני שמיר ז"ל שהתקומם על כך שגם היום, שבעה חודשים אחרי האסון, המדינה לא הקימה ועדת חקירה רצינית בנושא. "לנו זה כבר לא יעזור, אנחנו איבדנו את היקר מכל ואנחנו חייבים לעשות את הכל כדי שהאסון הבא לא יקרה. אנחנו חושבים שנעשו פה רשלנויות שעדיין לא הובנו. אנשים הרגו את הילדים שלנו לא איתני הטבע".

ההורים שהופיעו בפני הועדה העבירו ביקורת חריפה הן על מערך המכינות שלא יצרו מערך ביטחון ובטיחות הולם ומאפשרות התנהלות בלתי בטיחותית בשלל מכינות ועל כך שהמדינה, ובהן משרד החינוך (ובעיקר מנכ"ל המשרד, שמואל אבואב) ומשרד הביטחון, לא לקחו על עצמם לפקח ברצינות על פעולת המכינות

"היו אלף התרעות על מה שקורה ומשרד החינוך ביטל 200 טיולים באותו יום. אנחנו ההורים דאגנו והתקשרנו למכינה ואמרו לנו שמשנים את המסלול, יהיה בסדר ואין מה לדאוג. שיקרו לנו. פשוט שיקרנו לנו. השתרשה פה תרבות בעולם המכינות של הליכה על הקצה וששום דבר לא יקרה לנו. אמרו לפני חצי שנה שתהייתה ועדת בדיקה – זה שקר. כל מה שהוועדה עשתה זה שהיא בדקה את הסדרי הטיולים במכינות. מפעל המכינות הוא מפעל חשוב. אבל אני שואל, איך אפשר לתקן מפעל שהוא חשוב, אם לא באים במהלך של תיקון שלו?".

"כולנו פה כדי למנוע את האסון הבא. כי יש לנו את האחריות לכך" אמרה יעל כהן, אמא של רומי כהן ז"ל. כהן התייחסה לכך שזו הפעם הראשונה שנציגות משרד הביטחון הגיעו למפגש עם ההורים "זה ברור כשמש שאף אחד לא יוריד יותר ילדים ביום גשם לנחל, אבל אנחנו מקבלים בחודשים האחרונים המון פניות מאנשים שעבדו במכינות, שמכירים את המכינות, שהיו חניכים במכינות ויש להם סיפורים מסמרי שיער. הטיול הזה לא היה טעות מקומית בשיקול הדעת. מדובר פה על תוצר של הזנחה של עשרים שנה. של הזנחה של משרדי הממשלה, משרד הביטחון, משרד החינוך וראש ממשלה שלא טרח לענות על עשר מכתבים של משפחות מדממות. אני שלחתי את הבת שלי למפעל פרטי? היכן האחריות של המדינה שנתנה למכינות לקום ולפרוח תחתיה?".

"עד לפני מספר חודשים היינו מאוד בעד מוסד המכינות. שישה ילדים במשפחתנו היו במכינות. אנחנו בעד מוסד המכינות אבל היום ברור לנו שאי אפשר להיות בעד מוסד המכינות" מסר איציק אור, אבא של אלה אור ז"ל. "אנחנו חשבנו שאנחנו שולחים את ילדנו למכינות קדם צבאיות ופתאום קרא אסון ומשרד הביטחון לא לוקח אחריות. הוא זה שדוחה להם את השירות, הוא זה שעושה להם את הבדיקות. ופתאום אחרי האסון – משרד הביטחון התאדה. חוק המכינות נחקק בשנת 2008, איפה היו אז משרד החינוך והביטחון? ועדת ההסדרה קמה יום למחרת האסון אבל איפה הם היו עשר שנים?ההורים שבאו לכאן רואים במות ילדיהם כצוואה- למנוע את האסון הבא. כי אם בעוד עשר, עשרים או שלושים שנה יקרה אסון כזה, ואני לא אדאג מספיק שבמדינת ישראל תקום ועדה שתבחן את האסון לעומק ותפיק את המסקנות הנכונות".

לסיכום דבריו קרא מרגי למשרד החינוך ומשרד הביטחון לקחת אחריות מלאה על מה שקרה וביקש לזמן ועדה תוך שבועיים כדי לקבל תשובה מפורטת משני המשרדים. "יש לכם את כל הסוללות, ועורכי הדין והאמצעים, להגן על עצמכם. הקריאה היום היא לתשובה משני המשרדים תוך שבועיים לתת תשובה שתוקם ועדת בדיקה מעמיקה בראשות אדם ניטרלי. אם לא תקום ועדת חקירה אני אצא בקריאה רשמית לסגירת כל המכינות, כולל הש"ש של תנועות הנוער וארגוני הנוער, אם לא תהיה תשובה מהמשרדים, אני אקח את כל ועדת החינוך ואחתים אותם לקריאה לוועדת חקירה ממלכתית".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website