לקראת הברקזיט: ישראל הראשונה לחתום על הסכם סחר מחודש עם בריטניה

ישראל ובריטניה חתמו היום (שני) על הסכם סחר מחודש, לקראת עזיבת בריטניה את האיחוד האירופי שמתוכנן להתרחש בעוד מעט יותר מחודש. ישראל היא המדינה הראשונה איתה חותמת בריטניה על הסכם. ברגע שבריטניה תעזוב את האיחוד האירופי, למעשה יפוגו ההסכמים הקודמים, שנחתמו בין האיחוד האירופי למדינות השונות בעולם.

ההסכם שנחתם בין שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן, לבין שר המסחר הבריטי ליאם פוקס, מבטיח את המשך יחסי הסחר בין המדינות כפי שהתקיים עד היום. בריטניה היא שותפת סחר הגדולה ביותר של ישראל באירופה, והיקף הסחר איתה עמד על 11 מיליארד דולר בשנת 2018.

למעשה, הסכמי הסחר הקיימים של בריטניה קיימים רק במסגרת האיחוד האירופי. בריטניה אמורה לעזוב את האיחוד ב-29 במרץ, והסכמי הסחר שלה עם כל המדינות יתבטלו. זאת כל עוד לא יגיעו בריטניה והאיחוד האירופי להסכם שמסדיר את יחסי הסחר העתידיים של בריטניה עם האיחוד האירופי שיאפשר להאריך את הסכמי הסחר הקיימים עם כלל שותפות הסחר.

ראש ממשלת בריטניה תרזה מיי עוד מנסה לגייס תמיכה למתווה העזיבה שלה, שנחל תבוסה קשה בפרלמנט בחודש שעבר. נכון לכרגע, בסוף החודש הבא תעזוב בריטניה את האיחוד האירופי ללא הסכם, מה ש"יאפס" את הסכמי הסחר של בריטניה. במקרה כזה, ההסכמים יעברו לנוסח הסטנדרטי של ארגון הסחר העולמי באופן אוטומטי.

האיחוד האירופי הודיע כי יסכים באופן עקרוני להאריך את תקופת החברות של בריטניה באיחוד כדי לאפשר למיי זמן לאשר את מתווה ההסכם בפרלמנט. עם זאת, עוד לא יצאה הודעה רשמית על ההארכה, ונכון להיום מועד העזיבה נשאר ב-29 למרץ.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website