לראשונה מזה 40 שנה: עובדי המעבורות באלסקה שובתים בדרישה לחוזה חדש

דרמה מתמשכת באלסקה שבארצות הברית- עובדי המעבורות המחברות בין אזורים נידחים באלסקה שובתים במחאה על תנאי שכרם כבר שבוע. האיגוד המקצועי המייצג את עובדי המעבורות מארין הייוואי, הצביע שבוע שעבר על יציאה לשביתה כחלק ממאבק על חוזה העסקה חדש. שיחות המשא ומתן עם נציגי מדינת אלסקה שהתקיימו באמצעות מגשר פדרלי התפוצצו ביום שני שעבר. השביתה הראשונה של עובדי המעבורות באלסקה למעלה מ-40 שנה, אילצה אלפי אנשים לשנות את תכניותיהם במהלך תקופת השיא של עונת של הדייג והתיירות. יותר מ-30 קהילות התלויות בתחבורת הסירות לתזוזה, קניות, עבודה, אוכל ועוד, נשארו ללא מענה.

Naknek, Alaska. עיירה מבודדת. (AP Photo/Al Grillo)

חברי איגוד אנשי הסירות של פנים הארץ בפסיפיק (Members of the Inlandboatmen’s Union of the Pacific) יצאו לשביתה לפני שבוע ביום רביעי, לאחר שלא הצליחו להגיע להסכמה עם מדינת אלסקה על תנאי חוזה, והביאו את מערכת המעבורות של אלסקה לעצירה. באיגוד אומרים כי המחלוקת מתקיימת כמעט שלוש שנים ומציינים את נושא הטיפול הרפואי, השכר והקיצוצים בשירות של המעבורות כנקודות הבעייתיות. מאז שנת 2017, בערך 400 מחברי ה-IBU, האיגוד המקצועי של אנשי הסירות פנים בארה"ב עובדים תחת סדרה של הסכמים זמניים עם מדינת אלסקה לאחר שהחוזה האחרון שלהם לטווח ארוך הסתיים.

האיגוד מבקש כעת העלאה מובטחת של 3% בכל שנה בחוזה לשלוש שנים, כמו גם אחריות המדינה להגדלת עלויות ביטוח הבריאות. בין יתר דרישות האיגוד: הגדרת הסובסידיות על מחירי הנסיעה לטובת התושבים והקהילה. רוב ארנולד, דובר האיגוד, אמר כי העובדים מתוסכלים מחוסר התקשורת שיש על המשמעות של הקיצוצים עבורם.

המעבורות, חיבור תחבורה חשוב עבור קהילות קטנות רבות שאינן מחוברות למערכת הכבישים של אלסקה, נעות לאורך 3,500 מיילים מהחוף מבלינגינג, וושינגטון, דרך דרום מזרח אלסקה ומפרץ אלסקה ועד שרשרת האיים האלאוטיים. יש קהילות נגישות רק באמצעות אוויר או מים, ואפילו אפשרויות אלה יכולות להיות מוגבלות. זהו שירות חיובי ובסיסי בקיום התושבים במדינה.

אלסקה כמובן מתייחסת לשביתה בחומרה והפעילה סנקציה על השובתים. על פי הודעתה, החל מה -1 באוגוסט עובדים השובתים יהיו אחראים לתשלום דמי ביטוח הבריאות שלהם. נציבת מינהל מדינת אלסקה קלי תשיבאקה אמרה כי השביתה אינה חוקית וקראה לאיגוד להיפגש עם אנשי הממשל ועם מגשר פדרלי.

הסנטור מטעם אלסקה, ג’סי קיהל, דמוקרט מהעיר ג’ונו, קרא למעבורות שירותים חיוניים. לדבריו, חשוב לשני הצדדים לחדש את השיחות ולנסות להגיע להחלטה. "יש אנשים תקועים ועסקים שניזוקים, וכבר נגרם נזק כלכלי", אמר. "מי שחושב שזה ללא כאבים ומישהו אחר ממלא את החלל עדיין לא ראה את כל התמונה".

ביום שישי, סגן הנשיא לשעבר ג’ו ביידן, המבקש להיות המועמד הדמוקרטי לנשיאות, ציוץ בטוויטר קריאה למושל הרפובליקני מייק דונליוי להחזיר את מלוא המימון למערכת, שהמחוקקים קיצצו השנה ביותר מ-40 מיליון דולר.

נציב התחבורה של אלסקה ג’ון מקינון אמר כי המחלקה ביטלה הזמנות ליותר מ-3,000 מטיילים כבר בתחילת יום שישי והחזירה להם יותר ממיליון דולר. לדבריו, כ-225 נוסעים וכ-90 כלי תחבורה היו תקועים בנמלים שאינם יעדם הסופי. הוא ציין כי מדובר בשעות שיא בתחבורה וכי לאפשרויות אחרות, כולל אסדות ומטוסים, יש מרחב מוגבל. לוח הנסיעות הושעה לפחות עד ה-2 באוגוסט לרוב כלי השייט. בחלקם השעו את ההפלגות גם עד ה-7 לאוגוסט.

דייג ב-Katmai National Park and Preserve, Alaska. (AP File Photo/Mark Thiessen, File)

הקיצוץ נתפס בעיני חלקים כפשרה עם ממשל דונליוי, שהציע בתחילה קיצוץ עמוק יותר ואמר כי הוא רוצה למצוא דרכים להפחית את עלות המערכת למדינה. קרנות המדינה ותעריפי הנסיעה הם מרכיבים עיקריים בתקציב המערכת ויולי, אוגוסט וספטמבר הם חודשי הכנסות חשובים אמר מקינון. מוקדם יותר שבוע שעבר, מקינון הטיל ספק בתזמון השביתה, שהחלה במקביל ל"יריד מדינת דרום-אלסקה". "אנו מאוכזבים שהם בחרו לעשות את זה בזמן הזה," אמר. "אני חושב שהיה כנראה חישוב כלשהו מאחורי זה".

תושבים בכמה קהילות מדרום-מזרח אלסקה הניחו את רכבם על מעבורת לג’ונו, עיר גדולה יותר המונה כ-30,000 איש, כך שיוכלו להעמיס אספקה בסופרמרקטים גדולים. גם מעבדי הדגים מתקשים להעביר את הסחורה שלהם בשל השביתה.

השביתה האחרונה של עובדי המעבורות התרחשה בשנת 1977 ונמשכה 20 יום, כך אמרה מידו ביילי, מנהלת התקשורת של מחלקת התחבורה. בדוא"ל שנשלח ל AP היא אמרה כי המחלקה מאפשרת לנוסעים תקועים בקצ’יקן ללא אפשרויות לינה אחרות להישאר על סיפון מעבורת סרק שהועברה לבלינגהאם עד שיוכלו לעשות הסדרים חלופיים. היא אמרה שפחות מעשרים איש היו על הסיפון וניתנה להם גישה למיטות ומקלחות.

אלסקה (AP Photo/Mark Thiessen)

פטי מקי, נשיאה ומנכ"ל לשכת המבקרים בקצ’יקן, אמרה שהשביתה היא בעיה גדולה. "רבים מהקהילה שלה עובדים על מעבורות או שהם מכירים מישהו שעובד על אחת", אמרה מקי. לקטצ’יקן מגיעים כמה אלפי מבקרים בשנה במעבורת, חלקם עם קרוואנים, אמרה.

באתר האיגוד מבקשים סולידריות על ידי שליחת מכתבי תמיכה. פוליטיקאים נוספים התגייסו לתמיכה בניהם ברני סנדרס שהצהיר שהוא עומד עם האיגוד וקורא לקיום משא ומתן מטעם המדינה בתום לב.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website