מה אתם רואים?

הפרטת תעש ומכירתה לאלביט אושרה אתמול (ראשון) סופית. שווי העסקה 1.8 מיליארד שקלים, והיא משנה לחלוטין את חלוקת הכח בענף התעשיות הביטחוניות הישראלי. עבור רובנו, עיקר ההשלכות של הסיפור הזה נמצא דווקא בתוצר לוואי של ההפרטה – קידום תכנית הבניה הגדולה ביותר שאושרה בישראל.

23,000 יחידות דיור יוקמו על כ-7,400 דונם בין רמת השרון הרצליה והוד השרון. לשם השוואה, מדובר פחות או יותר באותו מספר דירות שקיימות היום ברמת השרון המונה כ-40,000 תושבים. בנוסף לעשרות אלפי יחידות הדיור, התוכנית כוללת גם בניית פארק תעשיה ועסקים בגודל של כ-1.3 מיליון מ"ר. 

הדרך לתוכנית הבניה שתנצל את אחת מעתודות הקרקע האחרונות באזור המרכז הייתה ארוכה ולא פשוטה. היא יצאה לדרך בהחלטת ועדת שרים בשנת 1992 וצלחה ערעורי תושבים והארגונים הירוקים, בעיות של זיהום קרקע ומי תהום, פניה לבג"ץ וגם דו"ח מבקר. התוכנית, אם וכאשר תצא לפועל, תייצר למעשה רצף עירוני בנוי בשטח שבין תל אביב דרך רמת השרון ועד הרצליה. בהערכה גסה, מדובר בפרויקט נדל"ן שיגיע לשווי של יותר מ-50 מיליארד שקלים. בפברואר 2017, שני עשורים אחרי שיצאה לדרך, אישרה ועדת הערער הסמוכה לוועדה הארצית לתכנון ובניה את התוכניות.

על פי ההסכם שנחתם בשבוע שעבר בין אלביט לרשות מקרקעי ישראל, יש לאלביט ארבע שנים לפנות כ-6,000 דונם מהשטח ברמת השרון. תמורת השטח תקבל אלביט כ-1.5 מיליארד שקלים. 80 דונם מהמתחם ברמת השרון יישארו בידיה של אלביט לתקופה של עשר שנים. את השטח תפנה אלביט בשלבים כאשר ב-2019 היא התחייבה לפנות 600 דונם ראשונים שאותם רמ"י צפויה לשווק לבניית כ 10,000 יחידות דיור.

בימים אלה עובדת במרץ החברה הממשלתית ‘נצר השרון’ על ההכנות לטיהור הקרקע מהזיהום החמור שנצבר בה לאורך שנות פעילותה של תעש. על פי ההערכות, תהליך ניקוי הקרקע צפוי להימשך כשלוש שנים, ולעלות מאות מיליוני שקלים מתקציב המדינה.

כל הסיפור הזה מתוכנן בקצה של אחד הפקקים הקשים בישראל, אותו מכיר כל מי שמנסה להיכנס בבוקר מכביש 5 לתל אביב. אם עד היום המאבקים נגד התוכנית התרכזו בנושא זיהום הקרקע, ייתכן מאוד ותושבי השרון יצטרכו להתגייס למאבק חדש, כדי לדאוג שסידורי התחבורה יוכלו להכיל את ה’עיר החדשה’ שתוקם בינם לבין תל אביב. אם לשפוט מהאופן שבו מקודמות תוכניות מתאר גדולות אחרות כמו בכפר סבא ופתח תקווה, ניתן להעריך כי פקקי הבוקר בכביש 5  צפויים רק להחמיר בעשור הבא.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website