מחממים מנועים: ההסכם החדש שנחתם בין ‘רנו’ לעובדים לוקח בחשבון את עתיד עולם העבודה

ענקית הרכב ‘רנו’ חתמה השבוע על הסכם מסגרת גלובלי כולל לעובדים שלה על איכות העבודה.

ההסכם מספק בסיס לבניית דיאלוג חברתי, הן ברמה המקומית והן ברמה הבינלאומית. הוא מעודד יוזמות חדשות, וכן מציאת פתרונות פרגמטיים רלוונטיים לשיפור חיי העובדים בעבודה, באמצעות משא ומתן על הסכמים מקומיים. כמו כן, באמצעות גישה בת קיימא, ההסכם החדש מטפל בהיבטים רבים של החיים בעבודה, ובמיוחד אלה המאפשרים לעובדים לשלב ביצועים ורווחה.

"ההסכם מיישם את אחת המסקנות בנות מאה השנים של ארגון העבודה הבינלאומי: עתידה של העבודה אינו כתוב מראש, הכל תלוי במה יעשו השחקנים הפועלים בו"

ההסכם העולמי התקדימי על איכות חיי העבודה, נחתם בין תיירי בולור, מנכ"ל רנו, וולטר סנצ’ז, מזכ"ל האיגוד המקצועי הבינלאומי ‘אינדסטריאול’, ועוד 10 איגודים הכוללים את הפדרציה הצרפתית של האיגודים המקצועיים, ופדרציות איגודים מקצועיים אחרים או איגודים המייצגים בתוך מועצת העובדים, ואריק וידאל, מזכיר ועדת הקבוצה. 

תחילת ההתארגנות של העובדים ב"מועצת העובדים" הייתה ב-1993 כש’רנו’ עברה תהליכי הפרטה וארגון מחדש. באוקטובר 2004 הוציאו העובדים הצהרה משותפת – "ההצהרה על זכויות הבסיס של העובדים". ביולי 2013 נחתם בפריז הסכם מסגרת גלובלי היסטורי המסדיר את תנאי העבודה בחברה לכלל העובדים שכותרתו: "מתחייבים ביחד לצמיחה ופיתוח בר קיימא". השבוע נחתם הסכם נוסף הנקרא "בניית עולם העבודה יחד בתוך קבוצת ‘רנו’".

ההסכם מ-2013 הדגיש את מחויבות החברה לתקני העבודה של ארגון העבודה הבינלאומי כולל חופש ההתאגדות, וכולל מספר שיפורים משמעותיים במיוחד בתחום המיומנויות, ההכשרה, הבריאות והבטיחות והגיוון של העובדים. הניסוח שנוגע לאחריות הספקים וקבלני המשנה התחזק באופן משמעותי והקריטריון של כיבוד זכויות היסוד נכנס בהתקשרויות איתם. ההסכם כולל גם מחויבויות חדשות להגנת הסביבה ופיתוח בר-קיימא, וכן הוראות משופרות ליישום ומעקב.  

ההסכם שנחתם כעת הוא המשכו והשלמתו של ההסכם מ-2013 והוא מאשר את מחויבות הקבוצה לכבד זכויות חברתיות בסיסיות ומשלב את האמנה שאומצה השנה על ידי ארגון העבודה הבינלאומי למאבק באלימות ובהטרדות בעבודה.

משרדי חברת רנו (צילום: JuliusKielaitis / Shutterstock.com)

"אני גאה ש’רנו’ חותמת על הסכם חדשני שכזה, ומבטיחה כי הצוותים שלנו ברחבי העולם יפעלו בסביבה בטוחה ואטרקטיבית יותר, שמכבדת את האיזון בין החיים המקצועיים לחיים האישיים" אמר תיירי בולור, מנכ"ל ‘רנו’.

ולטר סאנצ’ס, מזכ"ל האיגוד המקצועי הבינלאומי ‘אינדסטריאול’, התייחס גם הוא להסכם ואמר כי "מערכות ההנעה החדשות והדיגיטציה משנות באופן מסיבי את סביבת העבודה ועלינו להתכונן לשינוי זה במונחים חברתיים. הסכם זה מאפשר לאיגודים שלנו ברחבי העולם להתמודד עם השינויים הללו בדרך של משא ומתן. בפרט, הוא מספק את הפיתוח של הכישורים הנדרשים עבור כל עובד, ובכך מבטיח כי העובדים של היום יישארו מועסקים מחר." 

להסכם עולמי פורץ דרך זה התייחס גם מזכ"ל ארגון העבודה העולמי גיא ריידר ואמר כי "ההסכם מיישם את אחת המסקנות בנות מאה השנים של ארגון העבודה הבינלאומי: עתידה של העבודה אינו כתוב מראש, הכל תלוי במה יעשו השחקנים הפועלים בו, במיוחד באמצעות דיאלוג חברתי, ואני מברך את החותמים על הסכם זה מתוך השקפה חיובית על אתגרי הטרנספורמציה של העבודה".

אריק וידאל, ממועצת הקבוצה אמר כי "הסכם חדש זה סולל את הדרך, במסגרת הדיאלוג החברתי המקומי, לפעולות קונקרטיות בשטח על חיי היומיום של עובדי ‘רנו’ ברחבי העולם, ולכן הוא מאפשר לחבר בין הביצועים הכלכליים של החברה, לביצועים חברתיים ולעובדי קבוצת ‘רנו’". 

מעניין לראות כי בשש השנים שחלפו, תחומי ההסכם התרחבו ומושגים של דיאלוג חברתי, איזון עבודה-חיים, והתמודדות עם אתגרי העתיד של עולם העבודה בסביבות משתנות, עלו לסדר היום וכי הם מעוגנים בהסכם על מנת שיהיה רלוונטי לחיי העובדים.

בעולם גלובאלי בו חברות ענק מחולקות למוקדי יצור שונים המתפרסים על מספר ארצות, הסכמים גלובליים כאלה, המגובים באיגוד מקצועי בינלאומי, נחשבים לפורצי דרך בהגנה על העובדים. מבט כולל על התארגנות העובדים שהתרחשה במקביל לגדילה העולמית של ‘רנו’, מאפשרת לראות כיצד התארגנות עובדים היא הפתרון היחיד לשמירה על כוחם של העובדים וזכויותיהם. 

קבוצת ‘רנו’ היא יצרנית רכב צרפתית רב-לאומית שהוקמה בשנת 1899. ב-2016 דורגה תשיעית במיקום יצרני הרכב לפי כמות התוצרת וב-2017 כאשר הרחיבה את הברית שלה ‘רנו-ניסן-מיצובישי’ היא כעת במקום הראשון של יצרניות של מכוניות קטנות. היא פועלת ב-118 מדינות עם 38 אתרי ייצור (מעודכן ל-2013) ומעסיקה 181,344 אנשים ברחבי העולם נכון ל-2017. בסדרי גודל כאלו אין ספק שהסכם פורץ דרך על כמות כזו של עובדים הוא דבר שמשנה סדרי עולם.

עם זאת, למול השמחה על חתימת ההסכם, הגדירה פדרציית האיגודים המקצועיים העולמית את מפעל ‘רנו’ בטורקיה בתור אחד מעשרת המעסיקים הגרועים בעולם. 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website