מחסור החיסונים באירופה: צרפת וגרמניה מאיימות בצעדים משפטיים נגד אסטרה-זניקה

צרפת וגרמניה מאיימות לנקוט בהליכים משפטיים נגד יצרנית חיסוני הקורונה האנגלו-שבדית אסטרה-זניקה. האיום בתביעה מגיע לאחר שממשלת האיחוד האירופי נאלצה לחזור בה מהאיום שהטילה על בריטניה ביום שישי להגביל ייצוא של חיסונים לצפון אירלנד.

על רקע מחסור אדיר במנות חיסון במדינות, באיחוד האירופי מאשימים את יצרניות החיסונים כי הטו את המנות שיועדו לתושבי האיחוד עבור בריטניה שהציע תשלום גבוהה יותר עבור כל מנה. המתיחות בין האיחוד לבין בריטניה גוברת וארגון הבריאות העולמי הזהיר מ"לאומנות חיסונים".

קלמן בון, השר לענייני אירופה בממשלת צרפת אמר שאסטרה-זניקה עשויה להיענש בסנקציות או בחובת תשלום פיצויים אם יתגלה שנתנה העדפה להזמנות חיסונים בריטיות. האיחוד האירופי הזמין מהחברה 400 מיליון מנות חיסונן במחיר של 336 מיליון יורו. על פי ההסכם אקסטרה-זניקה אמורה לספק לאיחוד 100 מיליון מנות עד סוף מרץ, אולם חברת התרופות אמרה שאין ביכולתה לעמוד בהסכם.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

חברת התרופות הבריטית-שבדית הודיעה בשבוע שעבר שאין ביכולתה לספק אתה כל מנות החיסון שהבטיחה לאיחוד האירופי ולבריטניה, בגלל תקלות בייצור. שני הצדדים דורשים מהחברה לעמוד בהתחייבויותיה. מבצע החיסונים במדינות האיחוד האירופי מדשדש בעוד בריטניה מתקדמת במבצע החיסונים. בעקבות מחסור במנות חיסון איים אתמול האיחוד האירופי להגביל את ייצוא החיסונים מאירלנד, החברה איחוד האירופי, לצפון אירלנד, שהיא חלק מבריטניה.

ראש ממשלת בריטניה בוריס ג’ונסון במתחם חיסונים (Eddie Mulholland/Pool via AP)

כדי לעשות זאת צריך האיחוד לפעול בניגוד להסכם הברקזיט, שמאפשר מעבר חופשי של סחורות בגבול האירי ולהכריז על "הגבלות לשעת חירום" שיאפשרו לעקוף את ההסכם. במקביל הודיע האיחוד על מנגנון שיאפשר לו למנוע ייצוא של חיסונים שמיוצרים בשטח האיחוד, במסגרת פיקוח על הייצוא וצמצום פערים במבצע החיסונים. בתוך כך, ממשלת צרפת סגרה את גבולותיה לכל מי שאינו אזרח האיחוד האירופי ומונע מאזרחי בריטניה להיכנס לגבולותיה.

לונדון זעמה על האיום שהגיע מבריסל, ואמרה שהיא מצפה שאספקת החיסונים שלה לקורונה לא תיפגע. מניעת הפיקוח על מעבר הסחורות בגבול היה הנושא המרכזי במו"מ המתיש בדרך לפרישת בריטניה מהאיחוד האירופי – מו"מ שהושלם רק אחרי חמש שנים.

האיחוד האירופי חזר בו כעבור כמה שעות וגורמים באיחוד הודו שהצעד היה שגוי. "הרבה יותר טוב להבין בשלב מוקדם שמשהו עלול להיות בעיה ולשנות אותו, מאשר לחפור לעצמך בור", אמר גורם באיחוד. "ברגע שהיה ברור שיש כאן עניין בעל רגישות פוליטית, במיוחד באירלנד ובצפון אירלנד, החלטנו לבטל את זה".

החיסון של אסטרה זניקה אוקספורד (צילום: AP Photo/Niranjan Shrestha).

"הם הודו שהם עשו טעות ואני מאמין שעכשיו אנחנו יכולים להתרכז בלהבטיח שתוכנית החיסונים שלנו מצליחה", אמר מייקל גוב, שר הקבינט הבריטי. שר החוץ של בריטניה, דומיניק ראב, אמר כי הבהירו לו "שלאיחוד האירופי אין כוונה למנוע מהספקים לעמוד בחוזים של הפצת החיסונים לבריטניה. העולם מסתכל, ורק באמצעות שיתוף פעולה בינלאומי נוכל לנצח את המגפה".

הקצב האיטי של החיסונים באיחוד האירופי הובילו לביקורת רבה על מנהיגי המדינות. נבחרי ציבור נדרשו להסביר מדוע המדינות שלהן לא עומדות בקצב החיסונים. גורמים באיחוד זעמו החודש לאחר שאסטרה-זניקה הודיעה שרוב החיסונים שאותם הבטיחה להעביר לאיחוד עד מרץ יתעכבו – בגלל בעיות בייצור בבלגיה.

האיחוד האירופי דרש מאסטרה-זניקה להעביר אליו חיסונים שיועדו לבריטניה, אך חברת התרופות סירבה. בינתיים, לנוכח המחסור, ייבאה בריטניה חיסונים של "פייזר-ביונטק" שיוצרו באיחוד האירופי.

החיסון של אסטרה-זניקה הפך רק אתמול לחיסון השלישי שמקבל את אישור האיחוד האירופי, אחרי החיסונים של פייזר ומודרנה. על רקע הסכסוך הדיפלומטי סביב הפצת החיסון, שמסבך עוד יותר את מבצע החיסונים המקרטע באירופה, אמרה נציבת האיחוד אורסולה פון דר ליין כי היא, "מצפה מהחברה להעביר את 400 מיליון מנות החיסון כפי שסוכם".

בניגוד למדינות המערב, מדינות רבות באסיה ובאפריקה החלו רק כעת במבצע החיסונים שלהן. מזכ"ל ארגון הבריאות העולמי, טדרוס אדהנום גברייסוס, הזהיר מ"לאומנות חיסונים", ואמר אתמול כי "יש חשש אמיתי שהחיסונים – שיכולים לעזור לסיים את המגפה – עלולים להחמיר את אי-השוויון בעולם".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website