מחקר: השכבות החלשות ‘הפסידו’ 5 מנדטים בגלל שיעור הצבעה נמוך

קלפי בבית צפפא בבחירות לכנסת (צילום ארכיון: מרים אלסטר/פלאש90)

ביישובים המבוססים מצביעים יותר: על פי פרסום חדש של מרכז טאוב, שיעור ההצבעה בקרב השכבות החזקות גבוה משמעותית מהממוצע, בעוד השכבות החלשות מצביעות בשיעורים הנמוכים ביותר. "הנתונים מצביעים על מספר לא מבוטל של מנדטים שעשויים היו להכריע את הבחירות ולשנות את תמונת המצב בישראל", אמר פרופ’ אבי וייס, נשיא מרכז טאוב.

חוקרי המרכז ביצעו את הניתוח על ידי בדיקת שיעורי ההצבעה לפי חלוקת האזורים הגיאוגרפיים של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. הלמ"ס מסווגת את האזורים לעשרה אשכולות לפי דירוג כלכלי.

כמה מנדטים "הפסיד" כל מעמד (נתונים: מרכז טאוב)

בבחירות האחרונות, שיעור ההצבעה באשכולות השמיני, התשיעי והעשירי, כלומר שלושת האשכולות החזקים ביותר, עמד על 68.1% ו-72.6%, בהתאמה. לעומת זאת, בחמשת האשכולות הנמוכים, שיעור ההצבעה היה מתחת ל-60%. שיעור ההצבעה הכללי עמד על 67.44%. הדפוס שבו השכבות החלשות מצביעות פחות והחזקות יותר חזר על עצמו בכל ארבע מערכות הבחירות האחרונות, ובמערכת האחרונה, במרץ 2021, הוא הגיע למימדים הגדולים ביותר.

החוקרים ניתחו את מספר המנדטים שהעשירונים השונים "מרוויחים" או "מפסידים" נוכח דפוסי ההצבעה, ומצא שבבחירות האחרונות, שלושת האשכולות הגבוהים "הרוויחו" 4.3 מנדטים, בעזרת הצבעה מעל הממוצע האשכולי.

לעומת זאת, חמשת האשכולות התחתונים "הפסידו" 5.1 מנדטים בעקבות הצבעה מתחת לממוצע. משמעות ההפסד היא כפולה, מאחר שהצבעה בשיעור זהה לממוצע הארצי הייתה מוסיפה מנדטים לאשכולות הנמוכים וגורעת אותם מהגבוהים.

נוכח התוצאות הצמודות בין הגושים בבחירות האחרונות, מעריכים חוקרי המרכז שלהבדל בשיעורי ההצבעה הייתה השפעה מכרעת על התוצאות.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website