מכשול התקציב

אין מקור כלכלי ליישום החוק לאסירת צריכת זנות, כך עולה מהדיונים להכנת החוק לאישור סופי שנפתחו היום (שני) בוועדת חוק, חוקה ומשפט של הכנסת. ח"כ סלומינסקי דרש מנציגי הממשלה להגיע תוך שבועיים להסכמות על מימון תקציבי השיקום: "תביאו החלטה סדורה על הסכמות בין משרדי הממשלה לאוצר, כולל מקורות תקציביים שלא יאיימו שוב בקיצוץ רוחבי שיפיל את החוק". ח"כ מירב בן ארי: "אין טעם להעביר את החוק ללא מקור תקציבי". נציגת משרד הרווחה: "מרגע שהחלה החקיקה הנוכחית יש עלייה בפניות של נשים לשיקום וסיוע".

ועדת החוקה, חוק ומשפט, דנה היום לראשונה בהצעת החוק הממשלתית, אליה מוזגו הצעות החוק הפרטיות של ח"כ עליזה לביא (יש עתיד) וח"כ שולי מועלם-רפאלי (הבית היהודי). במהלך הדיון הבהירו נציגי הממשלה כי על אף החלטת הממשלה, טרם הגיעו לסיכומים על מימון הצעת חוק, והרחבת מערך השיקום לשורדות זנות הנלווית אליה. אלה מוערכים בעלות של כ-200 מיליון שקלים.

חברת הכנסת שולי מועלם (צילום: ענת יורובסקי).

לפי הצעת החוק הממשלתית ייקבע איסור על צריכת זנות כהוראת שעה לתקופה של חמש שנים. אכיפת האיסור תיעשה באמצעות קנסות מנהליים. האיסור כולל הן צריכת זנות והן הימצאות במקום המשמש לזנות במטרה לצרוך זנות. בנוסף, מוצע לקבוע חזקה לפיה רואים אדם הנמצא במקום שעיקר השימוש בו הוא למעשי זנות כמי שמטרתו לצרוך זנות, אלא אם הוכח אחרת. העונש המרבי לעבירה יהיה קנס בסכום של כ-75,000 ש"ח, ולא מאסר כפי שמוצע בהצעות החוק הפרטיות.

בנוסף, מוצע לקבוע כי העבירה תהיה עבירה מנהלית וכי "דרך המלך" לאכיפתה תהיה בהטלת קנס מנהלי בסך 1,500 ש"ח, ו-3,000 ש"ח בעבירה חוזרת. העמדה לדין פלילי תהיה אפשרית אף היא בנסיבות המצדיקות זאת, לפי הנחיות שתקבענה על-ידי גורמי התביעה. מוצע כי השרים יקבעו באישור ועדת החוקה, אמצעים ענישה חלופיים, כגון סדנה טיפולית-חינוכית, שבהם יחויב מי שעבר את העבירה, במקום תשלום הקנס או חלקו.

לצד החוק, מוצע להעביר מערך שיקום, חינוך וטיפול, שיופנה הן לנשים המצויות במעגל הזנות, והן לחינוך הציבור מפני צריכת זנות.

ח"כ סלומינסקי אמר בדיון כי "על משרדי הממשלה להסדיר את נושא המימון לשיקום ולמערך האכיפה בשבועיים הקרובים. אני לא רוצה לאשר את החוק ואז להתנות את יישומו בהעברת התקציב. תביאו החלטה סדורה על הסכמות בין משרדי הממשלה לאוצר כולל מקורות תקציביים, שלא יאיימו שוב בקיצוץ רוחבי שיפיל את החוק. בשבועיים הקרובים עליכם לסכם את המקורות, אחרת יהיה כאן ביזיון, כי הכנסת תאשר את זה, ויש לה עוצמות גדולות יותר מלוועדת השרים. אין כאן קואליציה ואופוזיציה, ואם לא תעבירו את החוק הממשלתי נעביר את הצעות החוק הפרטיות".

רפ"ק אמיר ליפשיץ, יועמ"ש אגף תקציבים במשטרה: "מדובר בעבירה חדשה ואנחנו תומכים בחוק מאוד. בלי יכולת לאכוף זה חוק בלי שיניים. עלות חד פעמית ראשונית לחוק מוערכת ב-36 מיליון ש"ח, בין היתר לגיוס יחידות חדשות, 70 תקנים והכשרתם, ועוד 54 מיליון ש"ח לשוטף".

איל מידן, נציג אגף התקציבים באוצר, אמר כי "ליישום ההצעה ההערכות הן מעל 200 מיליון ש"ח. בנוסף למשטרה, לטובת רווחה – 75 מיליון ש"ח לשיקום נוער וצעירים עם תחילת החוק, ו-32 מיליון ש"ח לשיקום בגירים. החלטת ועדת השרים אמרה שככל שיימצא שיש עלות תקציבית היא תמומן מתקציב משרדי הממשלה הרלוונטיים וככל שהם אומרים שאינם יכולים לממן, הצעת החוק צריכה לחזור לוועדת השרים. אי אפשר יהיה להצביע על החוק ללא מקור תקציבי".

ח"כ עליזה לביא (יש עתיד), יו"ר ועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, אמרה כי "מאז שהצעות החוק הפרטיות עברו ברוב גדול של ח"כים אנחנו מדווחים על ירידה בתופעה. רוב האזרחים נורמטיביים וברגע שיש חוק הציבור שומר חוק. החוק לוקה בחסר אבל הוא בשורה ואמירה לגבי איזו חברה אנחנו רוצים להיות. מ-2010 מתו 88 נשים בתעשיית הזנות, מתוכן 9 בשנה האחרונה. המקום של השיקום והסיוע הכרחיים ולמרות הבחירות לפחות חייבת להתקבל החלטת ממשלה כי בלי שיקום נחטא ונחריף את המצב".

ח"כ מירב בן ארי (כולנו) הוסיפה, "מה שצריך לצאת מכאן לשרי בטחון הפנים והאוצר, הוא דרישה לשבת יחד ולהגיע לסיכום. אין טעם להעביר את החוק ללא מקור תקציבי".

עו"ד אודיה איפרגן, נציגת הלשכה המשפטית במשרד הרווחה, התייחסה גם היא לצורך לתקצב את החוק, ואמרה כי "קידום החוק מאוד חשוב, אך אי אפשר לקדמו ללא הרחבה של המענים השיקומיים. משרד הרווחה מפעיל במשך עשר שנים הוסטלים וסיוע, אך מרגע שהחלה החקיקה הנוכחית יש עלייה בפניות של נשים לשיקום וסיוע. אם נקדם את החוק ללא מענים, ייצא שכרנו בהפסדנו כי נשים לא יקבלו מענה ירדו עוד יותר למחתרת".

יעל גור, מנהלת מרפאת לוינסקי מטעם משרד הבריאות, אמרה כי "משרד הבריאות תומך בחוק. מרגע שזרקור האשמה יופנה ללקוחות באופן טבעי יהיו יותר פניות של נשים בזנות לסיוע ושיקום. מרגע שהחוק עבר קריאה ראשונה, יש הרבה פחות ביקוש לזנות בשטח וזו מגמה חיובית. חשוב לאשר את החוק כמה שיותר מהר ולהעביר תקציבים למשרדי הבריאות, הרווחה, החינוך וביטחון הפנים לפי המלצת ועדת פלמור".

ניצן כהנא, מנהלת המטה למאבק בסחר בנשים ובזנות: "כל זמן שהחוק לא יקודם לא יוקצב שקל. נגמר הזמן. אם הכנסת תתפזר תוך שבוע שבועיים לא יהיה תקצוב ולא יהיה חוק. אנחנו בנוהל אדמה בוערת. שמשרד האוצר לא יבלבל אותנו שזה מורכב. מאז שעברה החלטת הממשלה באוגוסט על התקצוב, עברו 3 חודשים ולא התקיימו דיונים ובינתיים מתו 4 נשים במעגל הזנות. שימו סוף לדבר הזה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website