משרד התקשורת יאפשר להוט להציע ללקוחות עסקיים חבילת מוצרים מוזלת

משרד התקשורת הודיעו אתמול (שלישי) על שימוע: אפשרות לציבור להגיב על שינוי רגולטורי, לאור בקשת הוט להקל עליה בשיווק שירותי חבילות ללקוחות עסקיים. זהו שוק הנמצא בשליטה של חברת בזק ומשרד התקשורת מבקש לאפשר להוט להוריד מחירים לחבילות הכוללות מספר מוצרים, זאת כדי למשוך אליה לקוחות. לפי המתכונת המוצעת, הוט תוכל לשווק חבילות מוזלות באופן חופשי ללקוחות עסקיים גדולים, ובאופן כמעט חופשי לשאר הלקוחות העסקיים, כאשר בזק תישאר מנועה מכך. 

ארון תשתיות של חברת הוט (צילום: יהל פרג׳).

היום (שלישי) העלה משרד התקשורת לאתרו הודעה על שימוע לשינוי רישיונות קבוצת הוט. בדברי ההסבר, עליהם חתום ד"ר עופר רז דרור, סמנכ"ל בכיר ומנהל מינהל כלכלה במשרד התקשורת מתואר המצב בשוק העסקי: "בשוק התמסורת ותקשורת הנתונים מחזיקה בזק בנתח שוק של כ-75% מההכנסות, ובשוק צירי הטלפוניה לעסקים, כ-53% מההכנסות. נתחי השוק של קבוצת הוט בשווקים אלה עומדים על כ-10%. נתחי השוק האמורים מעידים על כך שרמת התחרות במגזר העסקי נמוכה מאוד, אף ביחס לשווקי תקשורת אחרים בישראל אשר מאופיינים ברמת תחרות נמוכה".

רז דרור כותב כי "בעסקי הבינוני-גדול, הוט אינה מחזיקה ביתרונות תשתיתיים דומים. עובדה זו נובעת בין היתר ממאפייני פרישת התשתית הנייחת שלה, אשר עושה שימוש נרחב בתשתית פסיבית חכורה של חברת בזק וכן מבוססת בחלקה על תשתיות של הוט שנטמנו בעבר ללא קנים. מאפיינים אלו מקשים על הוט להיות שחקן משמעותי במגזר העסקי הבינוני-גדול, שבו הרכשה של לקוח חדש מצריכה לא פעם הרחבה ושדרוג של התשתית הנייחת הפרושה בפרקי זמן קצרים, תוך חיבור מספר סניפים גדול במקביל באזורים שונים".

התחרות העקומה, לפי משרד התקשורת

מכיוון שהוט לא מחזיקה ביתרונות בתחום התשתית עצמה, בכוונת משרד התקשורת להקל עליה בתחום שיווק חבילות עסקיות הכוללות מספר מחירים, כך שזו תוכל להוריד את רמת המחירים המוצעים. ההקלות המוצעות כוללות ביטול החובה לאשר מראש את החבילה העסקית במשרד התקשורת עצמו, וכן את היכולת לשווק חבילות לעסקים גדולים ללא כל מגבלה. גם לגבי לקוחות עסקיים קטנים, בהצעת המשרד להתיר שיווק חבילות ללא אישור מראש, אך כאן תמשיך להתקיים חובות דוגמת דרישת הפריקות, ודרישת "הסל המקביל", כלומר לאפשר לכל ספק אינטרנט (ISP) אחר להציע את אותה חבילה. במלים אחרות, משרד התקשורת לא מדרבן את הוט לשפר את שירותי התקשורת שלה, שהם מבחינתו דבר נתון, אלא רק לתת הנחות ללקוחות עסקיים. במקביל, הוא ממשיך לאסור על בזק לספק הנחות דומות. זו היא תחרות במעמד צד אחד בלבד, שנועדה במוצהר לחסוך כסף ללקוחות רק במקרה שהם עוברים להוט.

תחרות שכזו, ממילא תציע תועלת מאוד מוגבלת ללקוח. לו היה המשרד מתיר גם לבזק להציע חבילות תקשורת בהנחה לעסקים, הרי שהערך ללקוחות היה גדל בהרבה, אך במקביל בזק הייתה יכולה לדחוק מתחרות מהשוק בקלות. הדבר לא נובע רק מכח השוק של בזק, אלא מכך שיש לה תשתיות תקשורת עדיפות. צעד זה ממשיך את מדיניות משרד התקשורת לרסן את בזק, לא בדרך של הקלה על המתחרות להשקיע בפיתוח תשתיותיהן, אלא בדרך של קשירת ידי בזק באופן שמייקר את המחיר ללקוחות, ורק באופן זה מייצר אטרקטיביות של חברות מתחרות.

 באתר משרד התקשורת נאמר ש"הציבור מוזמן להתייחס לשימוע בכתובת המייל: [email protected] לא יאוחר מיום 19 לפברואר 2019, בעבור גברת מור כהן". עד כה, הנורמה במשרד התקשורת היא להתייחס בסיכום השימוע לתגובות מצד חברות תקשורת בלבד, זאת למרות מחויבותם העקרונית לשמוע ולשקול תגובה מכל אדם או גוף, אשר שלחו תגובה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website