נגידת הבנק המרכזי האירופאי: “הבנק המרכזי לא יכול לפשוט את הרגל, ולא יכול להיגמר לו הכסף”

נגידת הבנק המרכזי האירופי (ECB) קריסטין לגארד הבהירה השבוע במסגרת פגישה עם חברי פרלמנט אירופאיים שאין כל סכנה שהבנק המרכזי לא יוכל להמשיך לתמוך במשק או לעמוד בהתחייבויות שלו בעקבות הפעולות להתמודדות עם משבר הקורונה. הסיבה: הבנק הוא המנפיק הבלעדי של המטבע.

לדברי לגארד, "הבנק המרכזי לא יכול לפשוט את הרגל, ולא יכול להיגמר לו הכסף" אפילו אם יספוג הפסדים עצומים בהמשך לחבילת הסיוע המוניטרית שהוא מפעיל מאז מרץ.

"כמנפיק הבלעדי של מטבע האירו, הבנק המרכזי יוכל תמיד לייצר נזילות נוספת ככל שידרש", אמרה לגרד. "לכן, בהגדרה, הבנק לא יכול לפשוט את הרגל או להיות חסר בכספים. אין שום פגיעה שיכולה למנוע מהבנק לבצע את פעולותיו".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

לגארד אמרה את הדברים בתגובה לטענה שהבנק המרכזי מבצע הרחבה מוניטרית גדולה מדי. מאז מרץ הכריז הבנק על רכישת אגרות חוב (אג"ח) ממשלתיות בסדר גודל של מאות מיליארדי אירו, שיחד עם הרכישות שמבצע הבנק מאז 2015 מגיעים לאחזקות אג"ח של טריליוני אירו. בדומה לבנק ישראל, הבנק המרכזי של אירופה ביצע רכישות ענק של אג"ח ממשלתית במטרה להוריד את הריבית ולאפשר לממשלה ללוות במחיר נמוך יחסית, על מנת לממן את הוצאות משבר הקורונה.

מה שעומד מאחורי הטענה של לגארד הוא העובדה שבנקים מרכזיים, כמו בנק ישראל,  מנפיקים מטבע כחלק מפעילותם השוטפת. בנקים אלו  יכולים "להדפיס" את הכסף שלו הם זקוקים בגלל שהם הגוף היחיד רשאי להנפיק מטבע, ויש להם את החופש לעשות זאת מתי שהם רואים לנכון בכדי לממן את הפעילות שלהם.

הסיבה שבנקים מרכזיים נמנעים בדרך כלל מהדפסת כסף בקנה מידה רחב נובעת מהרצון לשמור על יעד האינפלציה, המוגדרת כמטרה המרכזית של מרבית הבנקים המרכזיים. הזרמת כמות גדולה של כסף אל הכלכלה עשויה לגרום לעלייה חדה בביקושים ולכן לאינפלציה, ירידה בערך הכסף.

עם זאת, באירופה כמו גם בישראל הבעיה מולה ניצבים הבנקים המרכזיים בשנים האחרונות ועל אחת כמה וכמה מאז פרוץ משבר הקורונה, היא דווקא אינפלציה נמוכה בעקבות היעדר ביקושים. לכן, הבנקים המרכזיים הגדולים לא רואים נכון להיום סכנה בהדפסת כסף למימון רכישות אג"ח שנועדו לסייע בהתמודדות עם המשבר. הבנקים המרכזיים בישראל, אירופה, בריטניה, ארה"ב ויפן נקטו כולם במדיניות זו מאז מרץ.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website