נשיא ברזיל לשעבר ‘לולה’ שוחרר ממאסר, האם בולסונארו צריך לדאוג?

נשיא ברזיל לשעבר לואיז לולה אינסיו דה סילבה שוחרר אתמול (שישי) ממאסר אותו ריצה באישומים של שחיתות. שחרורו התבצע פחות מיממה לאחר שבית המשפט העליון במדינה פסק כי ניתן להחזיק אדם במאסר רק אחרי שערעוריו נדונו בכל הערכאות.

מאות תומכים, לבושים חולצות אדומות, הריעו לפוליטיקאי בן ה-76 שצמח משכונות העוני עד להנהגת המדינה והוביל אותה לתקופת שגשוג כלכלית, כשיצא ביום שישי האחרון מתחנת המשטרה הפדרלית בעיר קוריטיבה שבדרום ברזיל. דה סילבה, המערער על הרשעתו באישומים של שחיתות והלבנת כספים ביחס לרכישת דירה על חוף הים במדינת סאו פאולו, חיבק את בתו, הרים את אגרופו לשמיים ועשה את דרכו לבמה שהוצבה במקום כשהוא מלווה בחברתו ובמקורבים נוספים.

נשיא ברזיל לשעבר, לולה דה סילבה, מדבר עם תומכיו אחרי שחרור מהכלא, 8 בנובמבר 2019. (צילום: AP Photo/Leo Correa))

 

"אין לכם מושג כמה זה משמעותי עבורי להיות כאן אתכם", אמר דה סילבה לתומכים המשולהבים. הנשיא לשעבר הודה למנהיגי איגודים מקצועיים שונים ולחברי ‘מפלגת הפועלים’ בראשה עמד, והוסיף כי "הם לא עצרו בן אדם, הם ניסו לעצור רעיון. רעיון שלא הולך להיעלם." בשידור חי בפייסבוק אמר דה סילבה לתומכיו: "אני הולך לעבוד עד סוף חיי כדי להחזיר לכם על התמיכה בי, בהכרת תודה, באהבה ובעבודה קשה."

דה סילבה, הידוע יותר בכינויו לוּלה, נכנס למאסר באפריל 2018. שחרורו, יש להניח, יפיח חיים חדשים באופוזיציה שספגה מכה קשה אחרי שורת האשמות בשחיתות, הדחתה של מחליפתו בתפקיד הנשיא דילמה רוסף אותה בחר באופן אישי, מאסרו שלו עצמו, ותבוסה קשה של מפלגתו בבחירות הכלליות ב-2018. למרות זאת, לא ברור איזה תפקיד פוליטי ייקח על עצמו כעת, כשהוא שוב אזרח חופשי.

למרות שעל פי חוק הוא אינו יכול להחזיק בתפקיד רשמי בזמן שערעוריו נדונים בבתי המשפט, המנהיג לשעבר של ‘מפלגת הפועלים’ הוא עדיין דמות פופולרית מאוד בחוגי השמאל. עם זאת, יש להזכיר כי אם תהליך הערעור יסתיים לרעתו, הוא עשוי למצוא את עצמו שוב מאחורי הסורגים.

שחרורו של לולה מהכלא עשוי גם לעורר את השמרנים בברזיל, וייתכן שגם את ממשלת הימין הקיצוני של הנשיא המכהן ז’איר בולסונארו, שראה במאסר מכה קשה לשחיתות במדינה. כניסתו של לולה לכלא ב-2018 הרחיקה עוד יותר בין שני הצדדים בחברה הברזילאית, המפולגת גם כך, ויציאתו לחופשי עלולה להצית מחדש את המתיחויות.

כבר כעת, במספר ערים גדולות במדינה, מתוכננות הפגנות תמיכה בחקירת השחיתות הנרחבת, ששמה הרשמי "רחיצת מכוניות", שהובילה למאסרם של עשרות פוליטיקאים ואנשי עסקים בכירים. רבים מאסורים אלה צפויים לבקש את שחרורם הימידי תחת החלטת בית המשפט העליון.

בנוסף להבטחותיו לעקור מהשורש את השחיתות במדינה ולהילחם באלימות, מסע הבחירות המנצח של בולסונארו נשען בכבדות על דעת הקהל השלילית כנגד ‘מפלגת הפועלים’. הוא זכה ב-55% מהקולות והושבע לנשיאות ב-1 בינואר. דה סילבה, שכיהן כנשיא מ-2003 ועד 2010, היה מועמד מוביל לניצחון בבחירות לנשיאות ב-2018, אך הרשעתו הביאה לכך שנאסר עליו להתמודד.

שלט בחירות של נשיא ברזיל המכהן ז’איר בולסונארו (צילום: AP Photo/Eraldo Peres).

לולה אמר כי אחרי שחרורו בכוונתו לצאת למסע ברחבי המדינה ולעורר את האופוזיציה לממשלה המכהנת. מומחים לפוליטיקה המקומית אומרים כי ייתכן שהוא לא ירצה להיכנס מיד לעימות ישיר עם בולסנארו, ויעדיף להשפיע ככל הניתן על הבחירות הבאות לנשיאות ב-2022.

"מה שהופך את לולה לסיכון אמיתי עבור בולסונארו היא העובדה שלולה מבין בתהליכים ארוכי טווח", אמר ג’יימס בוסוורת’, המייסד של חברת ניהול הסיכונים הפוליטיים הקסגון. בוסוורת’ הדגיש כי לולה התמודד לתפקיד ארבע פעמים לפני שניצח לראשונה ב-2003.

"לולה הוא איש איגוד מקצועי ופוליטיקאי כמו פעם", הוסיף, "שהולך לקחת את הזמן שלו על מנת להציב את את מפלגת הפועלים ובני ברית אחרים בנקודה בה יוכלו לנצל, בשנים הקרובות, את החולשות של בולסונארו."

דה סילבה הנהיג את ברזיל בתקופה של שגשוג כלכלי שהרחיב את מעמד הביניים במדינה. תוכנית הרווחה רחבת ההיקף שלו "Bolsa Familia" (בפורטוגזית: "התנדבות למשפחה" או "אימוץ משפחה") חילצה מיליונים מעוני, והוא פרש מהתפקיד כשאחוזי התמיכה בו עומדים על מעל ל-80%.

נשיא ברזיל לשעבר, לולה אינציו דה סילבה, מנופף לתומכיו מתוך מטה איגוד עובדי המתכת, בו התבצר לפני כניסתו למאסר (צילום: AP Photo/Nelson Antoine).

על פי קלאודיו קואוטו, פרופסור למדעי המדינה באוניברסיטת קרן ז’טוליו ורגאס בסאו פאולו, לשחרורו של דה סילבה מהכלא יהיו השלכות משמעותיות על שני הצדדים של הקשת הפוליטית בברזיל.

"מצד אחד, זה ישרת את הרטוריקה האנטי-דה סילבה ואנטי-מפלגת הפועלים של בולסונארו" הסביר, "מהצד השני, זה יביא לסיומו את קמפיין ‘לשחרר את לולה’ של מפלגת הפועלים, ויכריח אותה לאמץ אג’נדה חדשה."

תומכיו של נשיא ברזיל לשעבר לולה דה סילבה, מריעים בזמן נאומו אחרי ששוחרר ממאסר, 8 בנובמבר 2019. (צילום: AP Photo/Leo Correa)

שחרורו של דה סילבה בעקבות החלטת בית המשפט הוא המקרה הבולט ביותר, גם בגלל מעמדו הפוליטי וגם כי הערעורים בנוגע אליו מתקיימים בשני בתי משפט גבוהים. ההחלטה עשויה גם להשפיע על חוסה דירסאו, מי שהיה ראש הסגל של הנשיא לשעבר בזמן כהונתו, כמו גם פוליטיקאים בכירים אחרים שנאסרו בעקבות חקירת "רחיצות מכוניות".

אך הפסיקה צפויה להשפיע גם במקרים בהם לא מעורבות האשמות בשחיתות. יש כ-5,000 אסירים שעדיין מערערים על הרשעתם. עם זאת, מרבית המומחים המשפטיים אומרים שההחלטה לא תיטיב עם אלו שהורשעו בעבירות אלימות מכיוון שבית המשפט כבר הוציא צווי מניעה בעניינם, כך שגזר דין סופי אינו נחוץ כדי להשאיר אותם במאסר.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website