נשק כימי על ילדים

לפחות 12 בני אדם נהרגו ויותר מ-100 נפצעו בהפצצה כימית בגז כלור שהתרחשה אמש (שבת) בשכונת אל-חאלידייה בעיר חאלב שנשלטת על ידי כוחות צבא אסד. כך לפי כלי תקשורת סורים ורוסיים ממלכתיים. המשטר, שכבש מחדש את העיר לפני שנתיים, מטיל את האחריות על שני ארגונים – הליגה האסלאמית הטורקמנית ותח’ריר אל-שאם (ג’בהאת א-נוסרה), שני ארגונים ג’יהאדיסטים המזוהים עם אל-קאעידה.

עוד דווח כי לפחות שניים מהפצועים, בהם ילד, נמצאים במצב אנוש וקיים חשש לחייהם. בטלוויזיה הסורית שידרו תמונות קשות מבתי החולים ורופאים מקומיים סיפרו כי רוב הנפגעים שטופלו בבית החולים סובלים מבעיות נשימה קשות והכרה מעורפלת. גורם רפואי רשמי בסוריה הודיע זמן קצר לאחר המתקפה כי 107 בני אדם מטופלים בבתי החולים לאחר מתקפת הגז שבוצעה בשתי שכונות בעיר. הוא הוסיף כי הפצועים סובלים מתסמינים הנובעים משאיפת גז כלור. "צריך לערוך בדיקות נוספות כדי לאמת זאת", הבהיר. בטלוויזיה הסורית הדגישו כי כוחות צבא אסד הגיבו למתקפה והפציצו את מקור הירי. אתמול נהרגו שתי נשים ושבעה ילדים בהפצצות צבא אסד בעיר אידליב.

בשאר אל-אסד (צילום: סוכנות AP)

המורדים טוענים שהממשלה הסורית היא זו שביצעה את המתקפה וזאת בכדי להצדיק את סיום הפסקת האש שהושגה בהסכמה טורקית-רוסית-איראנית בוועידות אסטנה.

על רקע התגברות המתח בין רוסיה לארה"ב בנוגע לנוכחות האמריקאית בצפון מזרח סוריה, מאשימים הרוסים את המורדים במובלעת אדליב שבצפון מערב סוריה במתקפה כימית – מה שעשוי להיות אות פתיחה למתקפה על המובלעת של אדליב הנשלטת בידי ג’יהאדיסטים בגיבוי טורקי. גורמים רשמיים רוסיים הזהירו בעבר כי הם מזהים הכנות למתקפה כימית כזו, וכבר אז היו שראו בכך סימן לשאיפה של רוסיה ומשטר אסד לסיים את הפסקת האש בצפון סוריה.

Re. the reported chemical attacks in Aleppo, Syria: About a month ago, I noticed a strange surge of activity from Russian govt accounts "predicting" a chemical attack in Aleppo & blaming it on terrorists, rebel fighters, &/or the White Helmets. Here are some of the tweets. 1/ pic.twitter.com/63BJIXhitd

— Caroline Orr (@RVAwonk) November 25, 2018
היסטוריה של שימוש בנשק כימי

הצבא הסורי השתמש בנשק כימי מספר פעמים, החל מסתיו 2012. המתקפה הקטלנית ביותר התבצעה בע’וטה, סמוך לדמשק, באוגוסט 2013, ונספו בה יותר מ-1,400 בני אדם. במתקפה בע’וטה השתמש הצבא הסורי בגז סארין, ובעקבותיה נחתם הסכם פירוק הנשק הכימי בסוריה בין ארה"ב לרוסיה. בכפוף להסכם, פונו מסוריה במהלך שנת 2014 מעל 1,000 טונות של גז חרדל, סארין ו-VX. מאז ההסכם נרשמו מספר דיווחים על שימוש של הצבא הסורי כלורין בהתקפותיו. הכלורין, שאחרי פיצוצו הופך לגז כלור, הוא הגז הראשון בו נעשה שימוש כנשק כימי אי פעם והשימוש בו לצורכי מלחמה נאסר על פי "אמנת הנשק הכימי" עליה חתמה סוריה ב-14 באוקטובר 2013.

הסכם פירוז הנשק הכימי מסוריה שנחתם בין רוסיה לארה"ב, הורה על פירוז מלא של סוריה מנשק כימי ועצירת אפשרויות הייצור והפיתוח של חומרי לחימה כימיים בעתיד. על פי ההסכם, במקרה של שימוש בנשק כימי, יופעל פרק 7 של אמנת האו"ם, לפיו המעצמות יהיו אחראיות להחליף את המשטר בסוריה, גם אם יידרש לפלוש למדינה לשם כך. הדיווחים האחרונים מצביעים על שימוש בגז כלור, שאינו נכלל ברשימת החומרים המפורזים במסגרת ההסכם בין שתי המדינות. דיווחים אלו עדיין לא זוכים ליחס משמעותי מצד העולם והפעלת פרק 7 באמנת האו"ם לא הועלתה באופן גלוי.

ארגוני מורדים אחרים, הנלחמים נגד דאע"ש וצבא סוריה, כמו גם ארגון דאע"ש עצמו, השתמשו גם הם בנשק כימי במלחמת האזרחים בסוריה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website