נתניהו יודע גם הפעם להסיט במיומנות את סדר היום מהליבה למעטפת

מאז הוחלט על הקדמת הבחירות מנסים אמצעי התקשורת הגדולים בישראל להשיג ראיון עם ראש הממשלה נתניהו ולקבל מענה לשאלות הנוגעות לתפקוד הממשלה בנושאי כלכלה, בריאות, דיור, תעסוקה, תשתיות, חינוך, המצב הביטחוני ועוד, ושלא במסגרת תקשורת פראבדה דוגמת אולפן "הליכוד T.V.". בכל הזמן הזה מסרב נתניהו לכל ראיון שלא נעשה בתנאים שלו, למעט ראיון תמוה אחד שנערך כשבחר להתייצב ללא התראה מוקדמת לראיון בחדשות 12 בדרכו לפגישה עם נשיא ארה"ב. בדומה לראיון שנתן, נתניהו בוחר לכל אורך הקמפיין להישאר בעמימות פוליטית ומדינית ונמנע מלהציג את חזונו לגבי מדינת ישראל ואזרחיה. לכל אורך קמפיין הבחירות בוחר נתניהו במופגן ומתוך הבנה מושכלת לעסוק במעטפת ולא בליבת הדברים כשהוא בעיקר מלין תחת כל עץ רענן על העובדה כי למרות העננות, לכאורה, הצצות פתאום כפטריות אחר הגשם, גנץ זוכה לצד זמן שידור רב ואוהד יותר.

ימים ספורים נכונו לנו עד למועד הבחירות וראש הממשלה נמנע מלהסביר לנו עד היום מה חזונו מעבר להעמקת הקוטביות והפילוג בעם

העובדה היא שלאורך הקמפיין בוחר נתניהו שלא להשמיע כל התייחסות למשנה חברתית-כלכלית שעל בסיסה יכול הבוחר לבחור, אלא בעיקר לעסוק בסיסמאות שטחיות ריקות מתוכן. הרי נשאלת השאלה – מהי משמעות הביטוי "ימין חזק"? כזה שמזניח את הפריפריה המופלית לרעה מזה שנים רבות? האם זהו בכלל ימין כלכלי שידאג לחולים ולא לבעלי ההון? ימין כלכלי שיעודד הכנסה של חרדים למעגל התעסוקה ולא יבטל באבחה החלטות לשילוב מקצועות ליבה במערכת החינוך החרדית? מנתונים של הסדנא לידע ציבורי עולה כי בתקופת הממשלה האחרונה גדלו תקציבי שיעורי התורה בחינוך הבלתי פורמלי החרדי מ-25 מיליון שקלים בתקופת כהונת השר פירון כשר החינוך, ל-89 מיליון שקלים בתקופתו של בנט כשר חינוך, עלייה של 356%! כן, בעשר שנות כהונתו של נתניהו כל אלה התרחשו. אם כך, נשאלת השאלה מדוע אזרחי ישראל בוחרים להתעלם מהתנהלותה השרירותית של הממשלה שפוגעת במישרין במרבית אזרחי ישראל?

ראש הממשלה בנימין נתניהו בראיון לחדשות 12. (צילום מסך)

לאורך הקמפיין ממשיך נתניהו להכתיב סדר יום שמסיט מעיסוק בליבת הנושאים העומדים על הפרק לעיסוק במעטפת – תזמון הגשת כתב האישום של מנדלבליט כדי לפגוע בגוש הימין, חונטה תקשורתית שמקדמת את גנץ וגוש השמאל, קמפיין דמוני קיצוני לא מבוסס שמציג את גנץ כחולה רוח פרנואיד, ועוד. ברוח גבית חזקה של חלק משותפיו הקואליציוניים הטבעיים דוגמת איחוד מפלגות הימין של סמוטריץ’ ובן גביר והימין החדש של בנט ושקד. הוא וחבר מרעיו מהליכוד ממשיכים לחבוט ללא רחם במערכות הצדק והסדר של המדינה שהפכו לשעיר לעזאזל הראשי של מערכת הבחירות הנוכחית: בית המשפט, הפרקליטות, היועץ המשפטי לממשלה, הרמטכ"ל, המפכ"ל, נשיא המדינה. שתיקתו הרועמת של נתניהו לאורך הקמפיין כאשר מקורביו מתבטאים בארסיות ושטנה כנגד מוסדות אלה – כל אלה מעלים שאלה מה יוותר לאחר הבחירות ממערכת אכיפת החוק? מערכת שבורה וחבוטה של פקידים במערכת הציבורית שחוששים להביע עמדה מקצועית ועניינית, שמא יצטיירו כבוגדים, לא פחות.

ימים ספורים נכונו לנו עד למועד הבחירות וראש הממשלה נמנע מלהסביר לנו עד היום מה חזונו מעבר להעמקת הקוטביות והפילוג בעם. רק נותר לקוות כי מעבר לליטוף החם שקיבל במסדרונות איפא"ק בביקור הבזק שערך בארצות הברית, נתניהו לא חזר מהביקור אצל חברו הקרוב בבית הלבן עם סדרת טיפים נוספת כיצד לתרגם פעם נוספת את כוחות השיסוי וזריעת הפחד בעם לכלי ניצחון מוחץ במערכת הבחירות הקרובה.

ד"ר אסנת עקירב היא ראש החטיבה למדעי המדינה באקדמית גליל מערבי.

 

Leave a Reply

Name *
Email *
Website