סין וקוריאה הצפונית מציגות טילים חדשים ומאותתות למדינות המערב

בשבוע שעבר חגגה סין 70 שנה לסיום מלחמת האזרחים והקמת המשטר הקומוניסטי. במצעד שבו השתתפו 15 אלף חיילים ו-160 כלי טיס, טנקים, טילים וכלי טיס בלתי מאוישים שצעדו דרך כיכר טייננמן בבייג’ינג. "שום כוח בעולם לא יוכל להתמודד עם סין", הכריז הנשיא שי ג’ינפינג במצעד שנועד להעביר מסר חד לארה"ב, ולמדינות המערב. בטלוויזיה הממלכתית אמרו כי ארסנל הטילים שהוצג הוא "כוח למימוש החלום של אומה חזקה ושל צבא חזק".

למחרת (רביעי) שיגרה קוריאה הצפונית טיל בליסטי חדש שנפל במים הטריטוריאליים של יפן, כך הודיע מזכיר הממשלה בטוקיו, יושיהידה סוגה. סוכנות הידיעות היפנית יונהאפ ציטטה הודעה של צבא דרום קוריאה, בה נכתב כי צפון קוריאה שיגרה טיל לא מזוהה מנמל וונסאן שבחופה המזרחי. גם הטיל הזה הוא חידוש המערער את המצב בעולם כולו.

China flexes military muscle to mark 70 years of Communist rule. More here: https://t.co/uFPcG5mZtY pic.twitter.com/3O3vHzQ7CR

— Reuters Top News (@Reuters) October 1, 2019
הטילים הסיניים

שתי אטרקציות בולטות שנראו לראשונה במצעד הסיני היו הטיל ההיפרסוני דונגפנג 17 (DF-17), והטיל הבליסטי הבין יבשתי דונגפנג 41 (DF-41). בעוד דונגפנג 41 כבר נצפה בתרגילים – ואמנם הוצג רשמית לראשונה – הפתעת המצעד הייתה דונגפנג 17. הטיל העל-קולי DF-17, שיכול באופן תיאורטי לתמרן בחדות פי כמה ממהירות הקול, כך שקשה מאוד ליירט אותו. זהו טיל היפרסוני המפתח מהירויות גבוהות במיוחד, איננו טס במסלול בליסטי ומסוגל לשנות מסלול בעת טיסה. עוד היבט חשוב לטיל היפרסוני הוא שאין כיום מערכות הגנה אווירית כלשהן המסוגלות לעצור טיל כזה. הצגתו בסין היא איתות אסטרטגי לארה"ב, שטרם הצליחה לפתח טיל מסוג זה. מומחים סבורים שהטיל החדש מהווה איום על יציבות האזור, כיוון שמהירותו הרבה מצמצמת את אפשרויות הנתקף לקבל החלטה אם לשגר נשק גרעיני כתגובה. הטיל לא רק מהיר מאוד, אלא נעזר גם בכמה "כלי רכב" בעלי כושר תמרון רב המסייעים לטיל להעביר את הרש"ק אל מטרתו, ויש קושי לגלות, לזהות וליירט טיל כזה.

"טיל זה הוא חידוש מרשים ותצוגת יכולת טכנולוגית מן המעלה הראשונה", אומר ל’דבר’ טל ענבר, שעמד בראש המרכז למחקר טילים וחלל במכון פישר למחקר אסטרטגי אויר וחלל. "סין הציגה מערכת ייחודית, שבניגוד למערכת תקיפה היפרסונית רוסית, היא ניידת, ואינה נזקקת למערך שיגור נייח ומורכב", הוסיף ענבר. "מערכת זו מציבה אתגר של ממש לכוחות אמריקאיים במקרה של עימות, והיא מצטרפת לטיל בליסטי ייעודי שפותח בסין ותכליתו השמדת נושאות מטוסים".

בין הטילים הנוספים שהוצגו היה דונגפנג DF-21D, המכונה "רוצח נושאות מטוסים", שנחשף עוד במצעד ב-2015. הוא נועד לפגוע בספינות קרב בלב ים במרחק של עד 1,500 ק"מ, וכן הטיל הבליסטי הבין-יבשתי DF-26, המכונה "רוצח גואם" ,על שם האי שבאוקיינוס השקט שבשליטת ארצות הברית.

First footage of China's DF-17 missile—likely a refinement of early short- to medium-range weapons. New hypersonic glide vehicle looks like a headache for current air defense systems. pic.twitter.com/s0TMXuqf2r

— Missile Tidbits (@divert_thruster) October 1, 2019

נוזומו יושיטומי, פרופסור מאוניברסיטת ניהון ביפן וגנרל לשעבר בצבא המקומי, אמר כי הטיל מציב שאלות רבות לגבי יעילות מערכת ההגנה האזורית שמקימות ארצות הברית ויפן. "ייתכן שאם לא נרכוש מערכות הגנה מפני טילים בליסטיים מתוחכמות יותר, יהיה בלתי אפשרי עבור ארצות הברית ויפן להגיב", אמר.

אחד מכוכבי המצעד, היה טיל ה-DF-41. הטיל, הנחשב לחוד החנית של הארסנל הגרעיני הסיני, יכול להגיע לארצות הברית בתוך כחצי שעה. הוא מגיע למרחק מקסימלי של 15 אלף ק"מ, מה שהופך אותו לטיל עם הטווח הארוך ביותר בעולם. לפי הערכות, מהירותו המקסימלית היא 25 מאך, והוא מסוגל לשאת עד עשרה ראשי קרב.

בין הטילים הנוספים שהוצגו היה טיל השיוט נגד ספינות לטווח ארוך YJ-18A, המשוגר מצוללות ומספינות. בנוסף לכך, נצפה מל"ט התקיפה גונגג’י-11, המכונה "חרב ארוכה", וכן צוללת בלתי-מאוישת. לפי סוכנות הידיעות הרשמית שינחואה, הוצג לראשונה גם המסוק Z-20, המקביל לבלאק הוק האמריקני.

הטילים הקוריאנים

הטיל הבליסטי שקוריאה הצפונית שגרה הוא חדיש וחריג בביצועיו לעומת כלל הטילים שנוסו מאז דצמבר 2017: גובה מירבי של המסלול 910 ק"מ והטווח הוא 450 ק"מ. מסלול גבוה זה מאפשר בחינה של טילים לטווחים ארוכים ללא חליפה מעל שטח יפן (כדוגמה) אך תוך הפעלת המנועים של השלבים השונים למלוא הזמן המתוכנן. אפשר ומדובר בטיל חדש – BK-3. יש אישור ממקורות מודיעין כי זהו טיל המיועד לצוללות, ויש כבר הודעה רשמית של קוריאה הצפונית ללא התייחסות לטיל עצמו זולת היותו "אסטרטגי" – מונח שלא נשמע זמן רב בהקשרי הטילים של קוריאה הצפונית.

ניסוי בטילים לטווח ארוך של צבא קוריאה הצפונית, אפריל 2019 (AP Photo/Ahn Young-joon)

לגבי הטיל הצפון קוריאני החדש, אמר ענבר, שחוקר את נושא הטילאות במדינה זו מזה למעלה מעשור, כי "מדובר בטיל המיועד לשיגור מתוך צוללת, והוא בעל מימדים גדולים יותר מהדגם הראשוני שהוצג בשנת 2016. בניסוי הודגמה פריצת הטיל מהתווך הימי לאוויר, התנעת המנוע באוויר, טיסה לפי מסלול שחושב מראש והפרדה של השלבים השונים. הצלחה בכל מימדי הניסוי המורכב, כבר בפעם הראשונה, היא הישג מרשים לכל מדינה.

הצבה עתידית של טילים אלה בצוללת חדשה של קוריאה הצפונית, תאפשר לה לא רק השרדת הנשק במקרה של תקיפת המדינה, אלא גם ‘לקצר טווחים’ אל המערב, באופן נסתר".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website