“סממנים של קבוצת ריכוז”

ועדת החקירה הפרלמנטרית להתנהלות המערכת הפיננסית בהסדרי האשראי ללווים גדולים ממשיכה להיפגש עם הרגולטורים. בדיון שמתקיים היום (ראשון) עוסק בהתנהלות של רשות ההגבלים העסקיים בהסדרי האשראי שניתנו ללווים הגדולים במשק. בישיבה משתתפת הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין.

"בשוק הבנקים יש מספר מועט של מתחרים וזה אתגר לרשות ההגבלים" אמר ח"כ יואב קיש  ואני רוצה לנסות להבין מדוע עד היום הבנקים לא הוכרזו כקבוצת ריכוז במדינת ישראל? לאומי ופועלים מחזיקים יחד 60 אחוז מנת השוק ולא לחינם קוראים להם דואופול".

קיש הוסיף כי "יש פרק בחוק ההסדרים שעוסק בהכרזה על קבוצת חברות כקבוצת ריכוז. יש הרבה צעדים שיכולה הרשות לעשות בעקבות הכרזה על קבוצת ריכוז לכן השאלה מדוע הרשות לא הכריזה עד היום על הבנקים כבוצת ריכוז או אפילו רק פועלים ולאומי, כל התנאים בחוק מתקיימים".

הלפרין אמרה בתגובה כי היא "מסכימה שהבנקים יש להם סממנים של קבוצת ריכוז", אך לדבריה, "אנחנו לא הכרזנו משום שעל פי החוק קבוצת ריכוז מוכרזת בד בבד עם הוראות שיכולות להינתן לבנקים כדי לשפר תחרות בשוק ולהסיר חסמים. אין הכרזה שעומדת בפני עצמה היא צריכה לבוא יד ביד עם הוראות. אנחנו מעורבים בשורה של רפורמות שמטרתן להביא לתחרות וכל עוד אפשר ללכת יד ביד עם הרגולטור זה עדיף בעניינו על הכרזת קבוצת ריכוז שזה צעד חד צדדי".

הממונה על ההגבלים העסקיים, עו"ד מיכל הלפרין, בוועדת החקירה לבדיקת האשראי ללווים הגדולים (צילום: דוברות הכנסת יצחק הררי)

קיש שאל אם לטענתה שיתוף פעולה עם הרגולטורים האחרים עדיפה. לכך השיבה כי "כל עוד אנחנו מסוגלים להתקדם עם רגולטורים אחרים זה עדיף על צעדים חד צדדיים". בתגובה, אמר חבר הכנסת כי "ראינו בצורה הכי ברורה שהמפקחת על הבנקים היא רגולטור שבוי שעניינו יציבות ולא תחרות ואתם עושים טעות קשה שאתם תולים את האפקטיביות שלכם באותו רגולטור. אתם חייבים ובהקדם להכריז על הבנקים כקבוצת ריכוז. התפיסה שבויה מעיקרה אתם רגולטור עצמאי. לא יכול להיות שאתם מתכופפים בפני המפקחת".

בשבוע שעבר התייצבה בפני הוועדה המפקחת על הבנקים, ד"ר חדווה בר, בר על מנת להציג את התנהלות בנק ישראל והפיקוח על הבנקים מול ההלוואות שניתנו למספר לווים גדולים. במהלך הדיון עלה כי הפיקוח על הבנקים לא הטיל קנסות על בנקים שהעניקו אשראי "בעייתי", אלא דרש מהם להגדיל את ההון שהחזיקו. עוד עלה כי מהלכים אלו לא נחשפו לציבור, לדברי בר עקב רגישותם. "הטלנו דרישות הון של בין 150 מיליון למיליארד שקלים, זה סוג של קנס. זה לא משהו ששיקפנו לציבור הרחב כי יש דברים שהפיקוח עושה שהם רגישים". על הקנסות אמרה בר כי "לא משתמשים בכלי כזה".

המפקחת על הבנקים חדוה בר בוועדת החקירה הפרלמנטרית על האשראים לטייקונים. 25 בנובמבר 2018 (צילום: נועם ריבקין פנטון/פלאש90)

בדיונים קודמים של הוועדה הופיעו בכירי בנק לאומי, בנק הפועלים והבנק הבינלאומי, שנדרשו לענות על שאלות חברי הועדה בנוגע להלוואות אותם העניקו לבעלי עסקים גדולים, ובעיקר לגבי התנאים בהם העניקו אותם, תנאים שלטענת חברי הועדה היו מקלים משמעותית מאלו שניתנות לציבור הרחב.

עד כה הכחישו נציגי הבנקים מעורבות בלתי לגיטימית בהלוואות ללווים גדולים. "לא יודע על שיקולים זרים במתן אשראי. כשלאחד מחברי ועדת האשראי יש ניגוד עניינים, הוא מודיע על ניגוד עניינים. כשאנחנו מגלים שפעולות שאדם עשה לא תואמות את אמות המידה שהבנק פועל בהן אנחנו נוקטים בפעולות, לרבות הפסקת האשראי" אמר אריק פינטו, מנכ"ל בנק הפועלים בדיון בחודש שעבר. נציגי הבנק סירבו למסור לוועדה פרטים אודות ההלוואות שניתנו לאיש העסקים אליעזר פישמן בטענה שמדובר במידע חסוי על לקוחותיהם. גם נציגי בנק לאומי הודיעו כי לא יוכלו לחשוף פרטים על לקוחותיהם בדיון האחרון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website