עבור נשיא ארה”ב, דונלד טראמפ, האמת היא המלצה בלבד

הנשיא טראמפ אומר שמקסיקו משלמת על החומה בין שתי המדינות (היא לא), שהבחירה בתכנית ביטוח הבריאות ליוצאי צבא הגיעה בזכותו (היא לא) וכי קיצוצי המסים שיזם הם הגדולים בתולדות ארה"ב (אפילו לא קרוב). אלה הם רק חלק מסימני ההיכר של טראמפ – השקרים שהתעופפו לכל עבר לאורך כהונתו כנשיא, ונראה כי הוא מגביר את מאמציו למחזר אותם בימים האחרונים של מסע הבחירות.

ויש גם כמה שקרים חדשים. כך למשל מתהדר טראמפ במספרים "נהדרים" בתגובה למגפת הקורונה, וזאת למרות נתוני התחלואה שוברי השיאים, העלייה במקרי המוות וההצהרה של ראש הסגל שלו כי הממשל לא מצליח להשתלט על הנגיף; או אזהרותיו מפני רמאות בהצבעה ב-3 בנובמבר מבלי לספק שום הוכחה או ראיות לכוונות שכאלה.

בעצרות הבחירות של סוף השבוע שעבר הציג טראמפ את יריבו הדמוקרטי, ג’ו ביידן, כקברניט של מפלגה מרקסיסטית, שריפד את כיסיו ב-3.5 מיליון דולר באדיבות מוסקבה. גם זה לא קרה.
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

מבט חטוף על התבטאויות נוספות שהדהד בסוף השבוע האחרון:

הנגיף

"גם ללא החיסון, הסוף מעבר לפינה. זה נגמר", ו"המספרים שלנו נהדרים".

העובדות: הנתונים הולכים ומתדרדרים. ארה"ב קבעה ביום שישי האחרון שיא של הדבקות חדשות ולמחרת כמעט שברה אותו שוב עם 83,178 נדבקים מאומתים ביממה. קרוב ל-8.6 מיליון אמריקנים חלו במחלה שמפיץ נגיף הקורונה וכ-225 אלף נפטרו כתוצאה ממנה. שני הנתונים האלה הם הגבוהים בעולם. כמחצית ממדינות ארה"ב חוות התעצמות של המגפה ושברו שיאים בתחלואה במהלך אוקטובר.

טראמפ אמר: "המספרים שלנו נהדרים" אך ארה"ב ממשיכה לשבור שיאים עם יותר מ-80 אלך נדבקים ביממה (איור: Vectorfarmer / Shutterstock.com)

"אנחנו לא הולכים לשלוט במגפה, אנחנו הולכים לשלוט בעובדה שאנחנו הולכים לקבל חיסונים, תרופות ואמצעי הקלה נוספים", אמר מארק מדוז, ראש סגל הבית הלבן בראיון ל-CNN. הוא ככל הנראה לא שותף להשקפה של הבוס שלו לפיה הסוף של המגפה קרוב.

חסינות לנגיף

לאחר שחלה והחלים, אמר טראמפ בשתי הזדמנויות שונות כי הוא יהיה חסין לארבעה חודשים, למרות שעבור מרבית האנשים החיסון הוא לכל החיים. "נהגו לומר שמי שחטף את זה חסין לכל החיים. אחרי שאני חטפתי את זה הם אומרים ‘ארבעה חודשים’. אני לא יודע. גם הם לא יודעים".

העובדות: האמת היחידה בהצהרה הזאת היא ש"הם לא יודעים". בעוד שטראמפ רומז שהרופאים אומרים שייתכן שיהיה חסין רק לארבעה חודשים בגלל שהם לא אוהבים אותו, המדע מאחורי שאלת העמידות אינו נסוב סביב נשיא ארה"ב וחוסר הוודאות אינו קנוניה נגדו. למומחי בריאות הציבור ברחבי העולם אין עדיין תשובות סופיות לגבי משך הזמן בו אנשים שחלו בנגיף הקורונה יהיו עמידים בפניו.

בעוד שישנן ראיות לכך שהידבקות חוזרת אינה סבירה בטווח זמן של שלושה חודשים מההחלמה, מעט מאד מחלות מותירות אנשים עמידים לחלוטין לכל חייהם. נוגדנים הם רק רכיב אחד במערכת החיסונית של הגוף ואלה נשחקים ומתדלדלים עם הזמן.

החומה

טראמפ ממשיך לטעון שמקסיקו תשלם על הקמת החומה בין שתי המדינות, אחת מהבטחות הבחירות הגדולות שלו ב-2016. "זה ממומן. מקסיקו תשלם על החומה כי אנחנו נגבה מהם את הכסף", אומר טראמפ וכמעט מודה שמקסיקו לא שילמה על החומה ואולי גם לא תשלם.

DONALD TRUMP'S AMERICA ????????????????????????#illustration published in Frankfurter Algemeine Zeitung's Woche magazine,…

Posted by Daniel Garcia Art on Wednesday, October 28, 2020

העובדות: ארה"ב משלמת על הקמת החומה ולא מקסיקו. ממשלת מקסיקו סירבה בתוקף לתרום או לסייע בהקמת ועיבוי מחסומים על אדמת ארה"ב. "לא כעת ולעולם לא", אמר נשיא מקסיקו, אנריקה פניה נייטו, בציוץ במאי 2018.

מתחילת כהונתו חיפש טראמפ דרכים להציג את המציאות כך שייראה כי הוא עומד בהבטחתו לגרום למקסיקו לשלם על הפרויקט שהציב כאחד מבסיסי מסע הבחירות שלו. אולם המימון של העבודות המתבצעות מגיע מכספי משלם המיסים האמריקני.

ביטוח בריאות לווטרנים

טראמפ מתהדר בהרחבת ביטוח הבריאות למשוחררי צבא. "הממשל הקודם אכזב את הווטרנים שלנו. אני שיקמתי את הווטרנים והרחבתי את ביטוח הבריאות שלהם", טען בעצרת בחירות בצפון קרוליינה.

העובדות: טראמפ לא העביר את התכנית להרחבת ביטוח הבריאות של הווטרנים. ברק אובמה עשה זאת וטראמפ רק הרחיב אותה כך שהווטרנים יכולים לקבל כיום תחת תנאים מסויימים, טיפול רפואי גם מחוץ למתקנים הרפואיים של הרשות לטיפול בווטרנים.

משפחת ביידן

"אז ברוסיה, אשתו של ראש העיר של מוסקבה, איש עשיר מאד, אישה עשירה מאד, היא פרשה ונתנו לו 3.5 מיליון דולר", טוען טראמפ על התקופה בה ביידן היה סגן נשיא ארה"ב.

העובדות: היא לא. ועדת קונגרס מטעם הרפובליקנים חקרה את נושא עסקי בנו של ג’ו ביידן, האנטר ביידן, ובדקה השקעה על סך 3.5 מיליון דולר שבוצעה בחברת השקעות הקשורה לביידן הבן אולם הכסף לא הגיע לסגן הנשיא והוועדה לא מצאה הוכחות כי הוא אף הגיע אל האנטר הבן.

סין

טראמפ: "מנעתי כניסה של אנשים מסין, שהייתה נגועה בווירוס הקורונה. ביידן התנגד לזה לגמרי וקרא לי ‘שונא זרים’. עכשיו הוא אומר שהיינו צריכים לעשות את זה מוקדם יותר כשהוא בכלל התנגד לעשות את זה כלל".

העובדות: זה שקר. טראמפ מעולם לא מנע כניסה של אנשים מסין אלא רק קבע מגבלות. ביידן לא הגדיר את המגבלות כ’שנאת זרים’ אלא השתמש במושג ביחס להתבטאויותיו של טראמפ כנגד זרים. הוא גם לא התנגד למגבלות אלא היסס במשך תקופה להביע עמדה בנושא עד שלבסוף תמך בהן.

כריית גז ונפט

ביידן: "מעולם לא אמרתי שאני מתנגד לסדיקה הידראולית".
טראמפ: "אמרת את זה וזה מוקלט".

העובדות: טראמפ צודק. באחד העימותים בין המתמודדים הדמוקרטים אמר ביידן כי הוא מתנגד לשיטת כריית הגז והנפט השנויה במחלוקת וטראמפ משמיע את ההקלטה שוב ושוב בעצרות שלו תוך שהוא פונה לעובדי התעשייה החוששים למשרותיהם.

אבל חרם על הסדיקה ההידראולית הוא אינו חלק מהמדיניות של ביידן ובמסע הבחירות שלו לנשיאות חזר בו מהאמירה ההיא ואמר כי רק יתנגד להרחבת הכרייה באדמות פדרליות.

זיופי הצבעות

"הסכנה הכי גדולה שאנו ניצבים בפניה היא זיופי מעטפות ההצבעה", אמר טראמפ בכנס בניו-המפשייר ובהמשך הוסיף: "אם לא נדע את התוצאות ב-3 בנובמבר, שלא כמו במערכות בחירות קודמות, זה יכול להימשך לנצח. זה הדבר המשוגע ביותר ואסור לנו לתת לזה לקרות".

העובדות: הצהרות מוגזמות. הרבה מדינות אכן צופות גידול בהצבעה באמצעות הדואר, בעיקר בשל מגפת הקורונה, דבר שעלול להוביל להתמשכות ספירות הקולות. בית המשפט העליון של ארה"ב יאפשר במדינת פנסילבניה, אחת המדינות המתנדנדות שעשויה להכריע את הבחירות, לספור קולות שהגיעו בדואר עד שלושה ימים לאחר הבחירות. אולם אין ראיות לכך שישנם זיופים בקנה מידה נרחב. כל עיכוב בהכרזת זהות המנצח מעבר ל-3 בנובמבר לא יעיד לכשעצמו על התנהלות פסולה.

זיופים בהצבעה הוכחו פעם אחר פעם כהתנהלות נדירה ביותר. מחקר מ-2017 של מכון ברנן לצדק שבחן נתונים ממערכות בחירות קודמות מצא כי היקף הזיופים עומד על 0.00004-0.0009%, בין מיליונית לחצי מיליונית האחוז.

בחמש המדינות ששולחות באופן קבוע מעטפות להצבעה בדואר לכל הבוחרים הרשומים, לא התגלו מקרים חריגים של זיופים ולא היו קשיים בספירת הקולות.

גם אם הבחירות יתבררו כ’מבולגנות’ ויגיעו להכרעות בבתי המשפט, זהותו של הנשיא תיוודע עד ינואר וספירת הקולות לא תימשך "לנצח" כפי שטוען הנשיא. החוקה והחוק הפדרלי מבטיחים זאת.

תעשיית הרכב

"הבאנו מספר עצום של חברות", מוסיף טראמפ באותה עצרת בניו-המפשייר שלא הפסיקה לספק פנינים. "אמרתי לראש הממשלה אבה (ראש ממשלת יפן לשעבר), ג’נטלמן מדהים שפרש, ‘שינזו, אתה חייב לפתוח כמה מפעלים במישיגן. אתה מוכר יותר מדי מכוניות שמיוצרות ביפן, אתה חייב לייצר אותן בארה"ב’, ואז הוא אמר: ‘זה לא אני עושה את זה, זה המגזר הפרטי’, אז אמרתי לו: ‘אתה חייב לעשות את זה’. למחרת הם הכריזו שחמש חברות מרימות את המפעלים שלהן במישיגן".

העובדות: מדובר בסיפור בדיוני לחלוטין שטראמפ כבר סיפר בעבר. אף יצרנית רכב יפנית לא הקימה מפעל במישיגן או אפילו הכריזה על כך, לא כל שכן חמש חברות ביום אחד. ואין אף תכנית כזאת בעתיד הנראה לעין.

ישנו מיזם משותף לג’נרל מוטורס והונדה, הרחבה של מתקן ייצור קיים במטרה לייצר תאי דלק מבוססי מימן בהשקעה של 85 מיליון דולר, שתייצר כ-100 מקומות עבודה חדשים; לסובארו יש מרכז מו"פ חדש המעסיק גם הוא כ-100 עובדים ורנו-ניסאן-מיצובישי יחד עם טויוטה הכריזו על הרחבת מתקני מחקר. כל אלה אינם "מפעלי רכב חדשים" המנוהלים על ידי יצרניות רכב יפניות והיוזמות הללו לא התהוו כולן ביום אחד.

איראן

טראמפ: "יצאנו מעסקה המטורפת עם איראן, נכון? עסקת הגרעין עם איראן בה אובמה נתן להם 150 מיליארד דולר עבור הפריווילגיה".

העובדות: לא. אובמה לא נתן לאיראנים 150 מיליארד דולר על החתימה על ההסכם הבינלאומי לריסון תכנית הגרעין שלהם. העסקה העניקה לאיראן גישה ל-150 מיליארד דולר בנכסים איראניים מעבר לים שהיו מוקפאים עד שטהרן הסכימה לתנאים.

תשלום אחר שארה"ב כן העבירה לאיראן היה בסך כ-1.8 מיליארד דולר, הסדרה של חוב ישן של ארה"ב לאיראן בגין ציוד צבאי שאיראן שילמה עליו אך מעולם לא קיבלה.

מיסים

טראמפ: "אתם יודעים שזכיתם בקיצוצי המיסים הגדולים ביותר בהיסטוריה של האומה שלנו. זה קרה בזכותי".

The worlds scariest clown! ???? Happy Halloween ???? Trick or tweet with @DonaldJTrump ..#clown #caricature #donaldtrump @…

Posted by The Caricature Guy Steve Mulreany on Wednesday, October 28, 2020

העובדות: קיצוצי המסים של טראמפ רחוקים מלהיות הגדולים ביותר בהיסטוריה של ארה"ב. הקיצוצים בסך 1.5 טריליון דולר, הפרוסים על פני 10 שנים וביחס לגודל הכלכלה האמריקנית כיום, מדורגים במקום ה-12, כך לפי הוועדה לתקציב פדרלי אחראי.

לא שמדובר בדבר טוב בהכרח, אולם הקיצוץ הגדול ביותר נעשה ב-1981 על ידי רונלד רייגן ואחריו הקיצוץ שבוצע ב-1945 עם החזרי המסים שסייעו לממן את השתתפות ארה"ב במלחמת העולם השנייה.

קיצוצי מסים נוספים, גדולים משל טראמפ, הם הקיצוצים במסגרת רפורמת המיסוי של ג’ורג’ בוש הבן בתחילת שנות ה-2000 והחידוש שלהם על ידי ברק אובמה.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website