עובדי הרכבת פנו לבית הדין בטענה כי ההנהלה מפירה את החלטתו

ועד עובדי הרכבת פנה פעם נוספת לבית הדין לעבודה, בטענה כי הנהלת הרכבת לא מכבדת את החלטת בית הדין מלפני שבוע וחצי, לפיה עליה לרווח את סידור העבודה של נהגי הקטרים ולשאת ולתת עם הוועד על סידור העבודה החדש. דיון בתיק יתקיים בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב ביום ראשון בשעה 14:30.

המשבר הנוכחי נובע מסידור עבודה חדש שביקשה הרכבת ליישם החל מה-28 בפברואר, במסגרתו ביקשה להחריג 22 נהגים מהסידור לצורך הכשרות, ומה שהיה יוצר עומס עבודה על הנהגים הנותרים. בהחלטת בית הדין מה-3 במרץ קיבל בית הדין חלק מדרישות העובדים והורה להנהלה להשיב עשרה נהגים לסידור העבודה (בהתאם להסכמת ההנהלה לעשות כן בדיון שהתקיים יומיים קודם לכן) – במקביל לכניסה למו"מ על מכלול הנושאים שבמחלוקת ובכללם סידור העבודה הקבוע שצפוי להתפרסם בסוף חודש מרץ.

בוועד העובדים טוענים כי במקום שעשרת העובדים ישובצו מחדש בסידור העבודה, שובצו כולם לתפקידי כוננות – וסידור העבודה הפוגע בתנאי הנהגים נותר על כנו. במסגרת סידור עבודה זה, נדרשים העובדים להחליף בכל משמרת יותר רכבות, כשכל החלפת רכבת כרוכה בסדרת בדיקות המבוצעות על חשבון זמני המנוחה. "מובן שכך לא רווח הסידור; לא הונמכו הלהבות; לא נוצר כר הולם למשא ומתן בין הצדדים; התסיסה בקרב העובדים הנאנקים תחת הסידור, ושטענותיהם לא נשמעו ולא זכו להתייחסות", ציין ועד העובדים בבקשה שהוגשה על ידי עו"ד אלעד מורג.

"מדי שעה פונים לוועד העובדים עובדים בנקודות קצה בסידור הרכבת ומלינים על הקשיים שמעתיר עליהם הסידור החדש", טענו והוסיפו כי בניגוד להוראת בית הדין, הסידור "ייתר" 28 נהגים במחוז הצפון ו-14 נהגים במחוז הדרום, אך דווקא הגביר את הלחץ על אותה קבוצת עובדים שכן שובצו. "אירועים חריגים מדווחים מדי יום, על נהגים שהתעכבו בנוחיות והרכבת יצאה באיחור (בשל אי הקצאת זמני מנוחה הולמים); נהגים מדווחים מהדרך שהם עייפות ורכבות מתבטלות; אלו אינם אירועים של מה בכך, אינם אירועים שגרתיים, אינם אירועים המהווים צעדים ארגוניים".

בהנהלת הרכבת מנגד, טענו הבוקר כי בניגוד להודעת הועד וההסתדרות כי העבודה ברכבת חזרה לשגרה, נוקט הוועד פרקטיקה של צעדים ארגוניים אסורים באמצעות "התחלוּת" עובדים, וכי מספר נהגים דיווחו הבוקר על מחלה בפער של דקות בודדות האחד מהשני, ואף התריעו: "אם צעדי הוועד הבלתי חוקיים ימשיכו, לא יהיה מנוס מביטול רכבות נוסעים".

יש לציין כי ב-4 במרץ, יום לאחר שהורה בית הדין על השבתם של 10 עובדים לסידור העבודה, ערערה ההנהלה בפני בית הדין בבקשה לדיון נוסף – זאת על אף שבפני עובדי הרכבת הוצגה ההחלטה כ"ניצחון" של ההנהלה על ועד העובדים.

מרכבת ישראל נמסר בתגובה כי "החברה מקיימת באופן מלא את החלטת בית הדין בעניין סידורי העבודה. כל טענה אחרת נועדה להסיט את תשומת הלב מההתנהלות הכוחנית של ועד העובדים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website