עליית מדרגה למאבק: בית הנבחרים אישר את העלאת שכר המינימום הפדרלי ל-15 דולר

בית הנבחרים בארה"ב אישר בחמישי האחרון את הצעת חוק להעלאת שכר המינימום הפדרלי מ-7.25 ל-15 דולר עד שנת 2025. למרות שההצעה אינה צפויה להתקדם לאישור סופי בסנאט, פעילי המאבק להעלאת שכר המינימום וחברי המפלגה הדמוקרטית רואים באישור החוק הישג משמעותי שיכול לעודד ערים ומדינות ברחבי ארה"ב להעלות את שכרם של העובדים המוחלשים ביותר, וכן זריקת עידוד לקמפיין הבחירות של המפלגה הדמוקרטית.

לאחר אישור בבית הנבחרים, העברת החוק דורשת גם אישור של הסנאט. אך בעוד בבית הנבחרים יש רוב למפלגה הדמוקרטית, בסנאט הרוב הוא רפובליקני, מה שככל הנראה יגרום לעיכוב או דחיה של הצעת החוק. נשיא ארה"ב דונאלד טראמפ הביע התנגדות להצעה: לאחר ההצבעה בחמישי הוא הדהד ציוץ של מנהיג הרפובליקאים קווין מקארת’י לפיו ‘הדמוקרטים נחושים למחוק את הישגי הכלכלה האמריקאית’.

ההצבעה בחמישי האחרון מהווה אחד מהשיאים של קמפיין בן מספר שנים של תנועת הפעילים "Fight For 15" (נאבקים על ה-15) שפועלת להעלאת שכר המינימום בארה"ב. עצם ההצבעה על החוק בבית הנבחרים היא התקדמות עצומה ביחס למה שפעם כונה חלום הזוי וכעת מתקרב להתגשמות – שכר מינימום פדרלי גבוה פי 2 מהשכר הנוכחי העומד על 7.25 דולר לשעה.

 

 

בארה"ב יש שכר מינימום פדרלי, אך מדינות או ערים יכולות לקבוע שכר מינימום גבוה יותר. הפעם האחרונה בה הועלה שכר המינימום הפדרלי היתה במאי 2007, אז קבע הקונגרס כי הוא יעמוד על 7.25 דולר לשעה. אי העלאת שכר המינימום הפדרלי במשך עשור ועלייה טבעית במחירים הפכה את יוקר המחיה לדבר בלתי נסבל עבור חלק משמעותי מציבור העובדים. זוהי מציאות שהורידה את רמת החיים של המשפחות העובדות בארה"ב והעמיקה את העוני ואי-השוויון. על הקונגרס מופעל לחץ רב להעביר את חוק העלאת שכר ולתת לעובדים בשכר הנמוך ביותר במדינה אפשרות להתקיים מעבודתם. שבוע לפני ההצבעה התפרסם מחקר שתמך בהעלאת שכר המינימום ויכול להיות גם לכך הייתה השפעה על החלטת הנבחרים.

את המומנטום שצברה תנועת "נאבקים למען ה 15" היא רוצה למנף כדי ללחוץ על מקדונלדס לעלות את שכר המינימום שלה בכל סניפי הרשת. התנועה, שצמחה מעובדי המזון המהיר בשנת 2012, דרשה צדק ושכר מחייה התואמים ליוקר המחיה בארה"ב. כעת, הניצחון בבית הנבחרים הוא איתות נוסף למקדונלדס, אשר נלחמת בהתארגנות עובדיה בתקיפות, כי אם היא לא תעלה מרצון את השכר, יכול להיות שהיא תיאלץ על פי חוק.

מקדונלדס היא המעסיק הפרטי השני בגודלו בארה"ב (אחרי חברת וולמרט, במקום הראשון) וההשפעה של החלטה מצידה על כלל ארה"ב היא אדירה. חברת אמזון, שכבר החליטה לעלות את שכר העובדים בעצמה ל 15$ שינתה את גישת המאבק בעובדים לתובנה כי בעולם רווי בעבודות בשכר נמוך, אם היא רוצה לגייס עובדים היא צריכה להיטיב איתם. בחברת מקדונלדס, התקיימה התנגדות עקבית להעלאות שכר, מאמצי חקיקה והתארגנות עובדים. לפי פורבס, לפני 3 חודשים החליטו במקדונלדס להגמיש את עמדתם ולחדול מהפעלת לוביסטים נגד על מנת להתנגד למאבקי העלאת שכר בענף המסעדות, או העלאת שכר המינימום. לצד הלחץ החקיקתי פועלת התנועה ללחוץ באופן ספציפי על רשת המזון המהיר החזקה בארה"ב לשנות את דרכיה.

חזית נוספת של המאבק של תנועת "נאבקים למען ה-15" היתה לחץ על מושלים ונבחרי ציבור מקומיים להעלות את שכר המינימום במדינותיהם, שנחלה הצלחות ב-29 מתוך 51 מדינות, וכן במספר ערים גדולות בארה"ב.

ההישג החקיקתי הזה הוא עוד היבט של תנועה חברתית ואיגוד מקצועי שהצליחו לרתום למאבק להעלאת שכר מינימום גם פוליטיקאים ובעצמם יצרו כוח פוליטי מספיק כדי להיות משמעותיים. הפערים הכלכליים המשמעותיים בין מדינות ואיזורי שונים בארצוץ הברית, ביחד עם אופי המשטר, מאפשרים למדינות וגם לערים לקבוע שכר מינימום גבוה יותר משכר המינימום הפדרלי. 7 מדינות בארה"ב העלו את שכר המינימום המדינתי ביחד עם העיר וושינגטון הבירה. המועמד לנשיאות, ברני סנדרס הצטרף למוחים ולקריאתם להעלאת שכר המינימום. הקריאות של העובדים להצטרפות למאבק כוללות בקשה ללחוץ על המועמדים לנשיאות עם פרסומי מספרי הטלפונים שלהם כדי לקדם את המהלך.

$15 has the momentum. Time for companies like McDonald's to get on board. #FightFor15 http://bit.ly/MCD15now

פורסם על ידי ‏‎Fight for $15‎‏ ב- יום שבת, 20 ביולי 2019

הפוליטיקאים נרתמים

מעבר לתנופה הרעיונית, תנועת ‘נאבקים למען ה 15’ יצרה כוח פוליטי מספיק רחב על מנת לרתום שפוליטיקאים למטרותיה. הניוזלטר של התנועה כולל ציטוטים של פוליטיקאים בכירים המשתתפים בהפגנות למען העלאות שכר. בין השאר מצוטטים בו ג’וליאן קסטרו, מועמד דמוקרטי לנשיאות, שאמר כי : "אנחנו פה היום להגיד למקדונלדס שזה לא מקובל לשלם לעובדים שלה שכר שלא ניתן לחיות ממנו". גם ברני סנדרס, הסנטור מורמונט ומועמד לנשיאות מטעם הדמוקרטיים אמר כי "הדרך היחידה של עובדים לעשות התקדמות אמיתית ולקבל יחס של כבוד היא על ידי התאגדות".

פוליטיקאים נוספים שהביעו תמיכה במאבק הם קמלה האריס, סנטורית קליפורניה ומועמדת לנשיאות אמרה, שאמרה: "עבדתי במקדונלדס. המציאות היא שהאנשים שעובדים שם מסתמכים על ההכנסה שלהם לקיים משק בית ומשפחה. אלו מפרנסים שראויים להכנסה שניתן לחיות ממנה".

ג’יי אינסלי, מושל קליפורניה, אמר בהפגנת תמיכה במאבק: "אתה לא יכול להגיד לי שזה צודק שאתה לא יכול לתת לאנשים העלאה בשכר כשהמנכל מרוויח בשעה מה שעובד ממוצע מרוויח בשנה. זה חייב להשתנות". ביל דה בלאסיו, ראש עיריית ניו יורק אמר באחת ההפגנות כי: "אני עומד איתכם על הזכות להתאגד ועל זכויות איגוד מקצועי, אני מאמין שנזכה במאבק הזה".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website