על חגיגות ההכרזה על האייפון החדש מעיבים תנאי העבודה המחפירים של עובדי אפל בסין

אפל הכריזה לפני יומיים על יציאתו של אייפון 11 ואייפון XR. בפתיחת אירוע ההשקה של החברה במטה הראשי של אפל, אמר מנכ"ל אפל טים קוק אמירות המיועדות לצרכנים בלבד: "אייפון נתן לנו יכולות ששינו את חיינו באופן שלא יכולנו לדמיין והשפיע השפעה עמוקה על חיי היום יום של כולנו". בצד השני של העולם מרגישים את ההשפעות העמוקות של המוצר המצליח של אפל באופנים אליהם לא התייחס קוק. בסין למשל, ייצור האייפון נעשה על ידי עובדים מנוצלים שזכויותיהם הבסיסיות נשללות מהם.

טרם ההשקה, פרסם ארגון זכויות עובדים בסין הנקרא China Labor Watch דו"ח מעמיק שכלל מחקר של חוקרת שעבדה במשך כמה שנים במפעל פוקסקון שמייצר מוצרים עבור אפל. מחקרה של העובדת חשף את המציאות קשה עמה נאלצים להתמודד העובדים שמייצרים את המוצר הנחשק. בין הפרות הזכויות שנחשפו: שעות עבודה מרובות, שכר רעב, הפרות בתחום הבריאות והבטיחות, הטרדות מיניות, ומעבר להעסקה לא ישירה כחיסכון על חשבון העובדים. 

טים קוק, מנכ"ל אפל (צילום: shutterstock).

העיר ז’נגז’ו בסין קיבלה את הכינוי "אייפון סיטי", ולא בכדי. ענקית ייצור הרכיבים האלקטרוניים פוקסקון מפעילה בה את מפעל האייפון הגדול בעולם המתפרש על פני 1.4 מיליון מ"ר ובו מיוצרים מחצית מהמכשירים הנמכרים ברחבי העולם. האייפון החדש שהושק השבוע נמכר ביותר מ-1,000 דולר והפער בין תנאי עבודתם של אלו שמייצרים אותו למחיר המוצר הנחשק הוא בלתי נתפס. על פי הדו"ח שפורסם, תנאי העבודה לא השתנו דרמטית עם השנים ושכר העובדים ותנאי עבודתם נשארו גרועים ואף מתחת לחוקי העבודה הסיניים. בעשר השנים האחרונות ערך ארגון China Labor Watch עשרות חקירות של המפעל וסיפק לעובדים מידע בנוגע לזכויות אדם וזכויות עובדים. בעקבות זאת קיבל הארגון תלונות רבות מעובדי קו הייצור של אפל.

שכר הבסיס החודשי נשאר ועומד על 295 דולר והוא אינו מספיק כדי לכלכל משפחה שמתגוררת בעיר ז’נגז’ו. על אף שדמי הביטוח הלאומי בסין עלו בין 2018-2015, זה עדיין לא מספיק כדי להגיע לדרישות החוק. שכר העובדה הנמוך דוחף עובדים לעבודה בשעות נוספות, וזאת למרות שחוק העבודה אוסר על יותר מ-36 שעות עבודה נוספות בחודש. עם זאת, בעונות ייצור השיא, עובדים בז’נגז’ו פוקסקון הכניסו לפחות 100 שעות נוספות בחודש. היו תקופות בהן לעובדים היה יום מנוחה אחד לכל 13 ימי עבודה ולעתים יום מנוחה אחד בלבד במשך חודש עבודה שלם.

כך למעשה הנורמה של השעות הנוספות פשטה ואפילו חל היפוך כאשר עובדים החלו לבקש אישור לא לעבוד שעות נוספות. עובדים שלא יקבלו אישור אך בחרו לא לעבוד שעות נוספות, יועברו על ידי מנהל הקו ולא יעבדו שעות נוספות בעתיד. ומה עם ימי מחלה? גם כאשר העובדים חולים הם נאלצים לעבוד שעות נוספות. טקטיקה בה משתמשים במפעל היא שיטת תגמול פנימי שנועדה למשוך עובדים בתקופת השיא. לעובדים ניתנות מכסות אישיות להגיע אליהןוהמפעל לוקח בתור עונש את השעות הנוספות במידה והעובד לא הגיע ליעד. בנוסף לא על כל השעות הנוספות מקבלים העובדים שכר: אם העבודה לא הושלמה עם סיום המשמרת על העובדים לעבוד שעות נוספות והם לא מקבלים על כך שכר. אם יש מקרים חריגים בעבודה, על העובדים לעבוד שעות נוספות עד לטיפול בבעיה ללא תשלום. זה הדין גם לגבי ישיבות הלילה בהן נדרשים העובדים להשתתף ללא תשלום.

סביבת עבודה מסוכנת ואלימה

בין ההפרות החמורות שנרשמו בדו"ח עולה תחום הבטיחות והבריאות של העובדים. הכשרת הבטיחות במפעל קוצרה מיומיים ליום אחד בשנת 2017. בנוסף, המפעל אינו מספק לעובדים ציוד הגנה אישי הולם והעובדים אינם מקבלים הכשרה בתחום הבריאות והבטיחות. כמו כן, המפעל אינו מספק כיתת הדרכה בנושא בטיחות אש וידע רלוונטי אחר. עובדים אמרו כי הם חשופים לכימיקלים רעילים מדי יום, אך אינם מקבלים ציוד הגנה אישי מספיק. כמו כן, על פי הדו"ח המפעל אינו מדווח על פציעות בעבודה.

לדברי כותבי הדו"ח, השעות המרובות ותנאי הבטיחות הירודים מייצרים גם יחסי עבודה בהם התעמרות והתעללות בעובדים נוכחות תדיר. הדו"ח מתאר כיצד מנהלים מתעללים באופן מילוי בעובדים באופן קבוע ולעיתים מענישים עובדים בכך שהם מבקשים מהם לעמוד. עוד מתואר כי חלק מהעובדות חוו הטרדה מינית בזמן שעבדו בפסי הייצור.

סטודנטים ופעילים סינים מפגינים מחוץ לחנות אפל במחאה על תנאי העסקה של החברה במפעלים במדינה. ספטמבר 2014 (Photo by Felix Wong/South China Morning Post via Getty Images)

העסקה לא ישירה – חיסכון על גבם של העובדים

העסקה לא ישירה היא רעה חולה ברמה העולמית וגם במפעל פוקסקון בו משתמשים בחברות מיקור חוץ להעסקת עובדים באופן לא ישיר על ידי חברות קבלן. חוק העבודה הסיני קובע כי מספר עובדי הקבלן לא יעלה על 10% מכלל העובדים המועסקים. לפני שנת 2016, פוקסקון כמעט ולא גייסה עובדים דרך חברות קבלן ללא העסקה ישירה, אך כיום עובדים שלא מועסקים בהעסקה ישירה מהווים כיום 50% או יותר מכוח העבודה.

העסקה לא ישירה מטרתה לענות על צרכי הייצור של פוקסון בתקופת ייצור השיא של מוצרי אפל. בידיה של פוקסקון לגייס מספר רב של עובדים לטווח קצר בפרק זמן קצר. שכרם של עובדי הקבלן גבוה אמנם משל העובדים הקבועים אך הם עובדים לטווח קצר, ומשוללי זכויות. כמו כן, המפעל אינו צריך להגדיל את השכר עבור כל העובדים הקבועים בטווח הארוך. פוקסקון אינה משלמת לעובדי הקבלן ביטוח לאומי ועלויות העסקה ומכאן שעלות העסקת עובדי הקבלן נמוכה מגיוס יותר עובדים בהעסקה ישירה ועל כן מספרם במפעל גדל.

בין עובדי הקבלן ישנם גם סטודנטים שאינם יכולים לעבוד בשעות הלילה ושעות נוספות ושעל העסקתם להיות קשורה במקצוע אותו הם לומדים בלבד. עם זאת, החוקים הללו מופרים באופן תדיר. בנוסף, על מנת למשוך עובדי קבלן מוצעים להם בונוסים לאחר השלמת תקופת עבודה מוגדרת וישנם דיווחים רבים על כך שהבונוסים מובטחים אך בפועל אינם משולמים לעובדים.

חוקים לחוד ומציאות גלובלית לחוד

כשסין נפתחה לשוק העולמי היתרון התחרותי שלה היה השכר הנמוך וכוח האדם שמשך חברות בינלאומיות כמו אפל לבסס את הייצור שלהן שם. אפל לקחה זאת צעד קדימה כאשר באמצעות פוקסקון הפרה גם את חוקי העבודה הדלים שקיימים במדינה ואת אכיפתם. מערכת היחסים בין תאגידים בין לאומיים לסין היא מורכבת ומשתנה אך עם זאת ניכר שהכוח עדיין נמצא בידי התאגידים.

בעקבות לחץ שהפעילה ממשלת סין על אפל, הסירה האחרונה יותר מ-25,000 אפליקציות מחנות האפליקציות שלה בגלל החוק והתקנות של סין, והעבירה את חשבונות ה-iCloud של משתמשים סיניים למרכז נתונים מקומי. מצד שני, אפל עשתה מעט מאוד לשיפור זכויות העובדים במפעלי הספקים שלה. באפל טוענים כי אכפת להם מכל עובד בקו הייצור, אך למעשה, העובדים מתקשים להתקיים משכרם הנמוך ורואים בשעות הנוספות "הטבה".

כותבי הדו"ח כתבו כי הם "מנסים לקדם זכויות אדם וערכים ממדינות המערב, אך תהליך הייצור של מוצרים אלה מחברות מערביות הוא תהליך של פגיעה בזכויות אדם ואף מיוצר על ידי עובדים מנוצלים".

אפל מפרסמת מדי שנה דו"ח אחריות לספקים, ויש לה קוד התנהגות פנימי משלה כדי להבטיח שהספקים שלה "יספקו תנאי עבודה בטוחים, יתייחסו לעובדים בכבוד וביושר, יפעלו בהגינות ואתיות", אך עם זאת, הממצאים האחרונים בנושא תנאי העבודה בג’נגז’ו פוקסקון מדגישים כמה סוגיות המפרות את קוד ההתנהגות של אפל עצמה. לדברי כותבי הדו"ח, לאפל יש אחריות ויכולת לבצע שיפורים מהותיים בתנאי העבודה לאורך שרשרת האספקה שלה, עם זאת, היא מעבירה כעת עלויות ממלחמת הסחר דרך הספקים שלה לעובדים ומרוויחה מניצול של עובדים סיניים.

טים קוק, מנכ"ל אפל, אמר לאחרונה כי אפל חייבת לעמוד בסטנדרטים של אחריות חברתית. לדברי כותבי הדו"ח, למרות שהיא עשויה להיות רחוקה מלהגיע לסטנדרטים בינלאומיים, אפל יכולה להתחיל בלחץ על הספקים שלה לקיים את חוקי העבודה הסיניים. ממשלת סין אינה מאפשרת חופש התאגדות לעובדים ויו"ר איגוד העובדים ממונה תמיד על ידי המפעל, ולא נבחר על ידי העובדים. היו"ר הוא תמיד ראש מחלקה או מנהל. עם זאת, הדו"ח מציין כי אפל לא צריכה לנצל זאת ולהפר את הזכויות החוקיות של העובדים. ראשית, אפל צריכה להאיץ את הספקים שלהם לציית לחוקים רלוונטיים בנוגע למספר עובדי הקבלן שגויסו, בנוסף לשעות הנוספות בהן עובדים עובדים. אלה הן זכויות הקבועות בחוק העבודה הסיני.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website