על מסעותיו של כחלון באלפים השוויצרים ועל הלגיטימציה של קנאביס רפואי

בימים אלה מתקיים כנס הפורום הכלכלי העולמי בדאבוס. השנה מתקיים הכנס בסימן ההברזות של הרגע האחרון. טראמפ החליט להישאר בווישנגטון בעיקר כי הממשל שלו מושבת כבר יותר מחודש סביב סוגיית החומה בגבול מקסיקו; תרזה מיי נשארה בלונדון כדי להתמודד עם משבר הברקזיט שמאיים על ממשלתה; ועמנואל מקרון נשאר בפריז  שעדיין לא נרגעה ממחאת האפודים הצהובים.

אך לא רק הצרות הפוליטיות בבית השאירו את צמרת המנהיגים רחוק מדאבוס. כשהכלכלה העולמית נכנסת להאטה, המינגלינג של דאבוס נראה קצת תלוש מהמציאות. הרבה ביקורת מושמעת נגד הכינוס הזה בשנים האחרונות. אומרים שאין בו דיונים רציניים על הבעיות האמתיות של הכלכלה העולמית – הבדיחה המוכרת על דאבוס היא ששם נפגשים המיליארדרים שמסבירים למיליונרים על הבעיות של מעמד הביניים. בחסות התנאים המפנקים הרחק בהרי האלפים, הפך פורום דאבוס לכנס של מינגלינג בין בעלי הון לפוליטיקאים. בהקשר הזה זכור המפגש המקרי של ראש הממשלה נתניהו עם מנכ"ל אובר בדאבוס לפני שלוש שנים, מפגש שהצית עימות חריף בין נתניהו לשר התחבורה ישראל כץ. נתניהו סיפר על המפגש בישיבת הממשלה שהתקיימה לאחר אותו הכנס ופנה לכץ: "ישראל, אתה צריך לקדם את התחרות בענף". כץ לא נשאר חייב וענה לנתניהו: "עכשיו נזכרת לדבר על תחרות? תפקידי לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לכל אזרחי ישראל".

נחזור לדאבוס 2019. נתניהו שהבין כי אין מה לנסוע לשוויץ אם לא יקבל שם תמונה משותפת עם טראמפ, החליט גם הוא ברגע האחרון לוותר על הנסיעה לעיירת הסקי השוויצרית ולהסתפק בביקור בנג’מנה בירת צ’אד. שר האוצר כחלון נשאר לעמוד לבד בראש המשלחת הישראלית לכנס.

כחלון יצא לדאבוס כשעל סדר היום שלו מפגש עם ענקיות האינטרנט אמזון וגוגל. המטרה של כחלון היא לשכנע את אותן וענקיות טכנולוגיה נוספות להרחיב את פעילותן בישראל. בפגישה שקיים כחלון עם בכירי גוגל הביע שר האוצר את שביעות רצונו מפעילות החברה בישראל והשקעותיה הנרחבות. אנשי גוגל העלו את הצורך להכשיר עוד כוח אדם מיומן שיוכל לקדם את ההיי-טק הישראלי ולהנות מההתפתחות של הענף.

שר האוצר משה כחלון עם נשיא ומנכ"ל פייפאל דן שולמן וצוות בכיר מהחברה בפורום דאבוס בשוויץ, 22 בינואר 2019. (דוברות האוצר)

בפגישה עם נשיא ומנכ"ל פייפאל דן שולמן תיאר כחלון את הרפורמה בשוק האשראי בישראל והציע לשולמן להכניס את פייפאל לשוק הפיננסי הישראלי ובעיקר לתחום האשראי והתשלומים לעסקים קטנים ובינוניים. סוכם כי צוות בכיר של החברה יגיע לישראל לבחון את הנושא.

פגישה נוספת קיים כחלון עם בכירים באמזון כשעל הפרק היו שירותי מחשוב ענן שיכולה החברה לספק למשרדי הממשלה ותחום הכשרות היי-טק לאוכלוסיות מוחלשות, בו עוסקת אמזון במקומות שונים בעולם.

בין מפגש למפגש עם ענקיות הטכנולוגיה הספיק כחלון להיפגש גם עם שר האוצר הניו-זילנדי גארת רוברטסון וסיכם איתו על יצירת ‘פורום המדינות המתקדמות הקטנות’ והקמת שיח כלכלי משותף בין משרדי האוצר של שתי המדינות. משרד האוצר הניו-זילנדי רוצה ללמוד ממשרד האוצר הישראלי איך מקדמים יזמות וטכנולוגיה ומשרד האוצר הישראלי רוצה ללמוד מהניו-זילנדים איך כובשים את פסגת מדד ה-"Doing Business".

עם מי כחלון לא ייפגש בכנס? עם שר האוצר הפלסטיני שוכרי בישארה. על פי סוכנות הידיעות הפלסטינית, בישארה סירב לפגישה כזו בעקבות התעלמות משרד האוצר הישראלי מפניות הפלסטינים לפתוח לדיון מחודש את גובה העמלה שלוקחת ישראל על גביית המיסים עבור הרשות.

על אף שנתניהו הבריז ברגע האחרון מהכנס, ראש ממשלה ישראלי אחר דווקא הגיע לדאבוס ואף זכה להיות נואם מרכזי באחד הדיונים. אהוד ברק שמזוהה היום בעיקר עם סיסמתו "שתפו והפיצו" הגיע לדאבוס מתוקף תפקידו כיו"ר חברת אינטרקיור המתמחה בפיתוח זנים וטכנולוגיות של קנאביס רפואי. ברק יהיה הדובר המרכזי בביתן הקנאביס הרפואי שמתקיים במקביל לכנס של פורום דאבוס. על אף שהביתן לא מהווה חלק רשמי מהכנס, הוא הפך למוקד עניין מרכזי ומושך אליו הרבה תקשורת. המשיכה של ביתן הקנאביס בכנס בו משתתפים ראשי מדינות מכל העולם מעיד אולי על כך שהעולם התקדם עוד שלב בדרך ללגיטימציה של הקנאביס. צעד חשוב עבור מיליוני החולים בעולם שזקוקים לקנאביס רפואי וגם עבור אלו שלא חולים.

אגב, אם כבר דאבוס, מדובר בעיירת סקי השוכנת על מדרונות האלפים השוויצריים. היא נחשבת לעיר הגבוהה באירופה והטמפרטורה הממוצעת בה בתקופה הזו של השנה היא 5- מעלות צלזיוס. בין כנס לכנס חיים בה רק 10,937 תושבים בלבד, שזה 28 תושבים יותר מבקרית עקרון.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website