ענקית האופנה ‘קרינג’ התחייבה שלא להעסיק דוגמניות קטינות

ענקית האופנה קרינג (Kering) תעסיק דוגמניות מגיל 18 בלבד בתצוגות ובצילומי המותגים השונים שבבעלותם, כך הכריזה אמש (רביעי) החברה שמחזיקה במספר של מותגים מובילים בתחום אופנת העילית, כגון ג’וצי, איב סאן לורן, אלכסנדר מקווין, בלנסיאגה ועוד.

"בראייתנו, הבגרות הפיזיולוגית והפסיכולוגית של דוגמניות מעל גיל 18 נראית הולמת יותר לקצב ולדרישות של המקצוע" אמרה מנהלת תחום קיימות, ויחסים בינלאומיים מארי-קלייר דבו. עוד הוסיפה דבו כי "אנו מאמינים באחריותנו לקדם את המדיניות הטובות ביותר בעבור סקטור היוקרה, ומקווים כי אחרים ילכו בעקבותינו". לטענת החברה, מדובר בצעד המתבקש הבא לאחר שב-2017 יצרה החברה בשיתוף עם התאגיד LVMH אמנה הקובעת גיל מינימום של 16 בהפקות שתי החברות הגדולות והמרכזיות בענף האופנה.

נושא העסקת דוגמניות מעל גיל 18 מעסיק רבות את עולם האופנה בשנים האחרונות, ובחודש אוגוסט האחרון הודיע מגזין ווג’ כי יציג על גבי המגזין הנחשב רק דוגמניות מעל גיל 18 וקרא לכלל עולם האופנה ללכת בעקבותיו. בנוסף, מועצת מעצבי האופנה של ארה"ב (CFDA) התחייבה אף היא שלא להשתמש בדוגמניות מתחת לגיל 18 בהפקת שבוע האופנה בניו יורק. ארגון ברית הדוגמניות, ארגון דוגמניות שפועל לקידום הסדרת יחסי העובדה התחום הדוגמניות, אך איננו ארגון יציג שכן לדוגמניות בארה"ב נאסר להתאגד באופן חוקי, הביע את ברכתו על הצעד של קרינג, אך הזהיר מפני ‘מס שפתיים’ שרק נועד לטובת יח"צ חיובי לחברה מבלי לפתור את בעיות העומק בעובדת הדוגמניות.

View this post on Instagram

A post shared by Model Alliance (@modelallianceny) on May 15, 2019 at 6:40pm PDT

"התחייבות של קרינג היא צעד חיובי למיגור הלחץ האינטנסיבי לו נתונות דוגמניות לשמור על המשקל ועל חזות כללית של נערות בגיל העשרה, אך התחייבות לוקה בכך שאין בה מנגנון שיאכוף בפועל את הסטנדרטים החדשים" נאמר בהודעת הארגון. עוד הוסיפה מייסדת הארגון הדוגמנית הבינלאומית שרה זיף כי "ההתחייבות המוגבלות הזאת לא מתייחסת לסוגיות הרחבות יותר מולם מתמודדת דוגמניות בעבודתן מדי יום. למשל הטרדות ותקיפות מיניות, לחץ להתאים את גופן למידות בגדים קטנות ואחידות, הלנות שכר, ואי תשלום על עבודות". עוד הוסיפה זיף כי "ללא סטרנדטים כלליים ברי אכיפה בכל רחבי התעשייה לא סביר שנראה שינוי משמעותי".

בחודש מאי, בשנה שעברה פירסם ארגון ברית הדוגמניות את תכנית RESPECT עלייה חתומות מעל ל-200 דוגמניות מרחבי התעשייה. מטרת היוזמה, שמוביל הארגון, היא יצירת מסגרת חוקית ומחייבת, בהובלת הדוגמניות, שתפעל להסדיר את תנאי עבודתן, ולמגר את תופעת ההטרדות והניצול המיני. התכנית מבקשת בנוסף להתמודד גם עם הניצול הכלכלי ויחסי הכוחות בין הדוגמניות לסוכנויות והמותגים, ואפילו ועם אידאל היופי והרזון שרווח בתעשייה. בתגובתם קראו ברית הדוגמניות לקרינג לחתום על אמנת התכנית, דבר ממנו נמנעו עד כה.

הדימוי זוהר, המציאות פוגענית

יחסי העבודה בעולם הדוגמנות פרוצים במיוחד. דוגמניות הנכנסות לעולם הנוצץ במטרה להגשים את החלום ולהתפרסם, נדרשות לעבוד לרוב שעות ארוכות, רחוק מהבית, בשכר מועט ולעתים ללא שכר בכלל באמירה שהן מקבלות חשיפה רבה בתמורה להשתתפות באירועים הנוצצים. הדוגמניות חשופות מאד לפגיעות והטרדות שעלולות להתפרש כיחסי עבודה תקינים, כגון מגע בבגד או בדוגמנית ללא בקשת רשות, או לחץ להצטלם בעירום מלא או חלקי מבלי שהנושא תואם מראש. נוסף על כך, רובן המוחלט של הדוגמניות מועסקות כפרילנסריות ולא כעובדות של סוכנות הדוגמנות, ולכן אינן זכאיות להגנה שמעניק החוק מפני הטרדות מיניות במקום העבודה.

https://www.facebook.com/thegoodsbyvox/videos/1918099814886868

לפי מחקר שבוצע על ידי ברית הדוגמניות, בעוד ש-40% מהנשים חוות הטרדה מינית במקום עבודתן, מספר חמור ובעייתי בפני עצמו בקרב דוגמניות הנתון מזנק עד למעלה מפי שתיים מכך ומגיע ל-86.7% מהדוגמניות שמתארות כי חוו הטרדה מינית במקום עבודתן.

עוד חשף המחקר כי 85% מהדוגמניות טענו כי נתבקשו לדגמן בעירום בעבודה או בליהוק מבלי להודיע על כך מראש ושליש מהדוגמניות דיווחו כי חוו לחצים לקיים יחסי מין בעבודה. גם בתחום דימוי הגוף מעלות תוצאות המחקר תמונה קשה, אך לא מפתיעה; 4 מתוך כל 5 דוגמניות במחקר הוגדרו בתת משקל; חצי מהדוגמניות דיווחו כי נאמר להן שלא יקבלו עבודות אם לא יורידו משקל; לאחת מתוך כל עשר דוגמניות נאמר שעליה לעבור ניתוח פלסטי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website