פוטין סיפח אך צבא אוקראינה פרץ את קווי ההגנה

חיילים אוקראינים על רכב שריון (צילום: פרנסיסקו סיסו /AP)

צבא אוקראינה השיג ביומיים האחרונים את פריצת הדרך הגדולה ביותר שלו בדרום המדינה מאז החלה המלחמה. כך מדווחת סוכנות הידיעות רויטרס.

הכוחות האוקראינים פרצו את קווי ההגנה הרוסים בשתי נקודות לאורך הדנייפרו, צפון-מזרחית לחרסון, והם מתקדמים במהירות במורד הנהר מאז שלשום. בדרכם לאורך הדנייפר משחרר צבא אוקראינה עיירות וכפרים בצפון-מזרח מחוז חרסון מהכיבוש הרוסי.
התקדמות הצבא הרוסי נערכה על רקע סיפוחם של ארבע מחוזות אוקראינים בהם שולטים הרוסים לרוסיה.

נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, חתם הבוקר (רביעי) על חוק הסיפוח לפיו כ-18% מאוקראינה יהפכו לחלק משטחה הריבוני של רוסיה לצד חצי האי קרים שסופח ב-2014 ומהווה 4% נוספים משטחה, וזה לאחר שהחוק אושר בבתי המחוקקים במוסקבה. האיחוד האירופי מיהר להגיב והכריז היום על חבילת סנקציות נוספות שהוטלו על רוסיה. גם ארצות הברית הגיבה בהבטחה למשלוח נשק נוסף שישלח לאוקראינה בשווי 650 מיליון דולרים.

בנאום לאומה אמר אתמול הנשיא זלנסקי שצבא אוקראינה שחרר עשרות עיירות במזרח ובדרום ביממה החולפת. זוהי ההצלחה הצבאית הגדולה ביותר לאוקראינה מאז שפלשה רוסיה לשטחה לפני קרוב ל-8 חודשים. זלנסקי אמר,"רק השבוע, מאז משאל העם הרוסי המזויף, שוחררו עשרות יישובים במחוזות חרסון, חרקוב, לוהנסק ודונייצק".

סריי ח’לן, חבר במועצה המחוזית חרסון, אמר לרויטרס כי "בימים האחרונים ראינו את התמונה הראשונה של אוסוקוריבקה. ראינו את החיילים שלנו ליד הכניסה למיכאיליבקה, ראינו את החיילים שלנו בחרצ’ניבקה, ליד האנדרטה. זה אומר שגם זולוטה בלקה נכבשה. משמעות הדבר שהכוחות שלנו נעים בעוצמה לאורך גדות הדניפרו ומתקרבים לברסלב".

קריסת החזית הרוסית הובילה לכיתור של כוחות רוסים על גדתו המערבית של הדנייפרו. לפי רויטרס הכוח הרוסי שם מונה כעת אלפים רבים של חיילים "ואולי אף 25 אלף חיילים" שעשויים למצוא את עצמם בשבי האוקראיני תוך כמה ימים. הצבא האוקראיני כבר מוטט את כל הגשרים המרכזיים על הנהר כדי למנוע מהרוסים להעביר דרכם הספקה ותגבורת.

ההתקדמות בחזית הדרומית נערכת על רקע הצלחות וכיבושים גם בחזית המזרחית. הבוקר התקדמות נרשמה התקדמות נוספת של הכוחות האוקראינים במזרח לאחר ששחררו שני כפרים באזור איזיום, זאת לאחר שאתמול בישר הנשיא זלנסקי על כיבושן של שתי הערים הסמוכות רובליובקה וארכנגלסק.

מגזין ״פורבס״ פרסם אתמול נתונים שהודלפו לו מגורם אלמוני בקרמלין, ולפיהם מאז תחילת הגיוס ההמוני ברוסיה לפני כשבועיים עזבו את המדינה לא פחות מ-700 אלף גברים בגילאי גיוס.

תגובה לשימוש רוסי בנשק גרעיני

בארצות הברית נערך דיון ציבורי בדבר התגובה הראויה לשימוש רוסי בנשק גרעיני טקטי. הדיון הזה התעורר בימים האחרונים לאחר שבשבת אמר רמזן קדירוב, נשיא צ’צ’ניה המקורב לפוטין, כי רוסיה עשויה להשתמש בנשק גרעיני טקטי אם היא תמשיך לאבד שטחים באוקראינה.

ראש ה CIA לשעבר, הגנרל דייויד פטראוס, אמר ביום ראשון כי יש לקחת ברצינות את האפשרות שרוסיה תעשה שימוש בנשק גרעיני באוקראינה, וכי היועץ לביטחון לאומי של ארה״ב ג׳ק סליבאן הבהיר מה עלולות להיות ההשלכות החמורות של התפתחות כזו. לדבריו ארה״ב תוביל תגובה משותפת של ברית נאט״ו שבמסגרתה יושמדו כל הכוחות הרוסים בשטח אוקראינה תוך ימים אחדים, וכן יטביעו את כל צי הים השחור של רוסיה. עוד הוסיף  פטראוס כי נכון לעכשיו אין ראיות ממשיות לכך שרוסיה מתכננת להשתמש בנשק לא קונבנציונלי באוקראינה.

פטראוס התייחס למצב המלחמה באוקראינה ואמר "שום גיוס מילואים לא ישנה את המצב בשדה הקרב הרוסי, שום סיפוח, שום איומי גרעין. בשלב מסוים, חייבת להגיע ההבנה של המצב. בשלב מסוים יתחיל המשא ומתן, כפי שאמר נשיא אוקראינה וולודימיר זלנסקי, וזה יהיה הסוף, אך המצב עוד עלול להידרדר בעבור פוטין ורוסיה, וגם שימוש בנשק גרעיני טקטי לא ישנה זאת".

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

תגיות:

Leave a Reply

Name *
Email *
Website