רגלי אסדת לווייתן, המכונות גם ג’קט, יגיעו בסופ”ש הקרוב לחופי ישראל

בסוף השבוע הקרוב יגיע למימי ישראל בסיס האסדה של מאגר לוויתן המכונה ז’קט (JACKET). רגלי האסדה יקובעו לקרקעית מול חוף דור, ועליהן אמורים להיבנות המתקנים לטיפול בגז טבעי. במקביל, עורכי הדין של נובל אנרג’י מתלוננים על הצפה בעתירות משפטיות כנגד הפרויקט, ללא קשר לסיכוי המשפטי שלהן. השופט המחוזי רון סוקול השיב: "זה פרויקט התשתית הכי גדול בישראל. כל עתירה היא על חלק אחר. אולי אחת מהן אמורה להתקבל?".

אסדת הגז שבמאגר תמר (צילום: פלאש 90)

פרויקט מאגר הגז "לוויתן", שהוא פרויקט התשתית הגדול בישראל כיום, מתקדם בכמה צירים במקביל. בין מחר ליום ראשון אמורות להגיע רגלי האסדה. אז יחל תהליך חיבורן לקרקעית הים, כ-10 ק"מ מול חוף דור. במקביל, רשויות מקומיות באזור צפון מישור החוף, ביחד עם ארגון "שומרי הבית", מנהלים מאבק ציבורי שקיבל תפנית משפטית בסדרת עתירות בנימוקים שונים כנגד הפרויקט.

השבוע דחה השופט המחוזי רון סוקול את עתירת האגודה "בת שלמה" שתבעה שמיעה מחודשת של ההתנגדות שלה להיתרי העבודה בשטח היבשתי של הפרויקט, לאחר שבמהלך הדיון דווקא רמז כי אולי ראוי שרשות הגז תסכים לשמוע את טענותיהם בדיעבד, אחרי שכבר ההיתר בתוקף מתן האישור. שלשום התקיים דיון משפטי מול אותו השופט בעתירה אחרת הנוגעת להחלטה של המשרד להגנת הסביבה לפסול את הבקשה של שותפות לוויתן ל"היתר פליטה", החלטה משמעותית שמסבכת את הליכי הרישוי של המאגר.

השופט סוקול לא הסכים להוציא צו ביניים שיעצור את השטת רגלי האסדה או את התקנתן, והסביר כי אחת מטענות העתירה נראית לו חסרת משקל: "זה שהבקשה נפסלה, ואז זה ‘שער טכני’ והם ישיגו בקרוב אישור שהם הגישו בקשה חדשה. השאלה אם היא תאושר זה כבר סיפור אחר". ביום ראשון השבוע הגישה חברת נובל אנרג’י בקשה חדשה להיתר, ובמשרד להגנת הסביבה העלו אותה לעיון באתר המשרד.

בארגון שומרי הבית הודיעו כי "גם בבקשה החדשה אין הסבר על אופן בחירת הטכניקה המיטבית הזמינה, אין הסבר מקיף על המערכת הסגורה, אין בחינה של אלטרנטיבות (כפי שחוק אוויר נקי מחייב), אין כלל התייחסות לרכיבים כפולים למניעת פליטות" וציטטו מהנוסח החמור של פסילת הבקשה הקודמת: "השתלשלות העניינים במסגרתה דרישות חוזרות של המשרד להצגת מידע מהימן מביאות לשינוי מהותי במספר רכיבי הציוד הנכללים בבקשה, אשר מהווים מקור לפליטה לא מוקדית של מזהמים, מעלה תהיות קשות לגבי אמינות כלל הנתונים בבקשה להיתר הפליטה. יודגש כי מאז הגשת הבקשה נדרשתם שוב ושוב להשלים מידע לגבי מקור הפליטה וניתנה לכם הזדמנות לערוך את כל התיקונים וההשלמות בשלבים מוקדמים, אך לצערנו בשלב זה אין מנוס מבחינה מחודשת על ידכם לגבי כלל פרטי הבקשה ומהימנותם. למותר לציין כי אמינות הנתונים מהווה תנאי בסיסי להפעלת סמכות הממונה במתן היתר פליטה לפי החוק והתקנות, ובהעדר ודאות לגבי מהימנות הנתונים לא ניתן לתת היתר פליטה".

עתירה נוספת שהוגשה שלשום לבג"ץ, מטעם הארגון ושמונה רשויות מקומיות, ממוקדת בטענה שמיקום האסדה התקבל ללא בחינה ראויה של השיקולים הביטחוניים לגביו, נושא שאכן טומן מעט מסתורין".

גשם של עתירות

נציגי נובל אנרג’י בדיון שלשום קבלו בפני השופט רון סוקול כי העתירה היא ניצול לרעה של הבמה המשפטית בכדי לקדם מאבק ציבורי, כאשר העתירות עצמן מוגשות ללא קשר לסיכוי המשפטי שלהן להתקבל. השופט סוקול הגיב לטענה באדישות יחסית כשאמר: "כל עתירה היא ביחס לחלק אחר בפרויקט. אולי עתירה אחת היא נכונה ואמורה להתקבל?". לאורך הדיון, ישבו על ספסלי בית המשפט חברי הארגון שסיננו פעמים רבות קריאות בגין הצורך להציל חיי אדם, ושהתקדמות הפרויקט מסכנת אותם. לצערם, המשרד להגנת הסביבה לא שותף לעמדה זו, ובעמדתו מצדדים גם חלק מארגוני הסביבה. עם זאת, נראה שסריקת הליכי הרישוי והפיקוח על הפרויקט שנסרקים בקפדנות בידי הרשויות וחברי הארגון כן מעמידים את חברת נובל אנרג’י בעמדה פחות נוחה, שבה יש להקפיד על קלה כחמורה.

יאיר לפיד אמר שטות בנוגע לעיכוב הפיתוח של מאגר לוויתן, וחזר בו לאחר מספר שעות. בעיקר בגלל שעד שתושבע הממשלה הבאה מרבית…

Posted by ‎אורי טל-טנא‎ on Tuesday, 22 January 2019

אנליסט שוק ההון אורי טל טנא, הציע השבוע בעמוד הפייסבוק שלו גישה אחרת, שונה משל ארגון ‘שומרי הבית’ למזעור הסכנה מהפרויקט, שלא ממוקדת במאמץ לבטל אותו או לשנות אותו, אלא בהנהגת משטר קנסות משמעותי, שייצר תמריץ ראשוני בעבור מפעילי הפרויקט להימנע ככל האפשר מתקלות, בידיעה שעליהם תוטל האחריות הכלכלית המלאה בכל מקרה של תקלה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website