שבוע חמוץ מתוק

הזכייה של אבישג סמברג במדליית הארד, ביום הראשון של אולימפיאדת טוקיו, הפיחה משב תקווה, עוררה סוג של אופוריה ועניין סביב המשלחת הגדולה בהיסטוריה של ישראל למשחקים האולימפיים. הטאקוונדו, ענף בו ישראל לא ניצחה מעולם קרב אולימפי, הוא הרביעי בסך הכל שבו יש לישראל מדליסטית אולימפית. הענף אולי יצמח מעכשיו, כפי שקרה לג’ודו אחרי הכסף של יעל ארד בברצלונה 1992. אבל, בתום ההיי והחגיגה סביב סמברג, המציאות הוכיחה שוב עד כמה מדליה אולימפית היא אתגר קשה להשגה.

***

הספורט הישראלי הגיע לטוקיו אחרי שנתיים מוצלחות במיוחד בזירה העולמית. לינוי אשרם קטפה כל מדליה אפשרית בהתעמלות אמנותית; נבחרת ישראל בהתעמלות אמנותית זכתה באליפות אירופה; ארטיום דולגופיאט זכה בזהב באליפות אירופה; קטי ספיצ’קוב במדליית כסף באליפות העולם; אנסטסיה גורבנקו בזהב אירופאי ב-200 מטר מעורב אישי; פיטר פלצ’יק זכה באליפות אירופה; ושגיא מוקי הוכתר ב-2019 לאלוף העולם. בכלי התקשורת התרגלו לתמונות ספורטאים על פודיום, והציפיות הגביהו עוף.

ההתפכחות לא קלה. הטעם חמצמץ. אבל לפני שחורצים גורלות אסור לזלזל בהישגים: שירה ראשוני וברוך שמאילוב הצליחו להגיע לקרבות על מדליה בג’ודו; ארטיום דולגופיאט סיים ראשון במוקדמות הקרקע; אנסטסיה גורבנקו העפילה לגמר אולימפי ב-100 מטר גב; נבחרת השליחים המעורבת קבעה שיא ישראלי חדש והעפילה לגמר; אנדי מורוז שיפרה שיא; אביב ברזלי עלתה לחצי גמר; שחקן הבדמינטון מישה זילברמן ניצח בהפתעה יריב טוב ממנו; והקשת, איתי שני, העפיל לשמינית הגמר בענף שמי שמע עליו?

***

אפשר להסתכל על השבוע הראשון בטוקיו ולהגדיר אותו ככישלון, או כאכזבה, אבל זה מפספס את מה שיפה בספורט: המתח, ההפתעה, מי דמיין שסימון ביילס תפרוש? או ש"הדרים טים" תפסיד לנבחרת צרפת? "הפערים, כבר לא כל כך גדולים", כמו שאמר גרג פופוביץ’, מאמן נבחרת ארה"ב. באולימפיאדה הכל יכול לקרות.

במקום להתבאס, כדאי לנסות ליהנות. לא כדי להרגיש פטריוטים בכוח, אלא כדי לראות ספורטאים וספורטאיות ברגע הגדול שלהם. לצפות בהידלין דיאז מהפיליפינים בוכה מהתרגשות אחרי ניצחון בגמר הרמת המשקולות; לראות את דייקי האשימוטו היפני מדהים בגמר הקרב-רב בהתעמלות מכשירים; ואת אחמד חפנאווי הטוניסאי מגיע משום וזוכה בזהב ב-400 מטר מעורב אישי. ויש עוד שבוע של משחקים. ואחריו יחלפו שלוש שנים עד הפעם הבאה. אז למה לא ליהנות?

Leave a Reply

Name *
Email *
Website