שד טסמני טוב לב

בואו נתחיל משאלה. האם ילד בן 10 יכול לשנות את העולם? הציניקנים בוודאי יגידו שאין לכך שום סיכוי. אולי אחרי שתכירו את הסיפור על אוליבר אדואדרס, ממחוז הוברט בטסמניה, דעתכם תשתנה.

טסמניה, אי מול חופי ויקטוריה, אחת ממדינות אוסטרליה, נמצאת במשבר שכירות בשל גלי תיירים המגיעים לאי ונהנים מנופיו ומהאטרקציות השונות בו. עפ"י דו"ח שפורסם בקיץ, לאי המונה קרוב לחצי מליון תושבים, הגיעו בשנת 2017 למעלה מ-1,300,000 תיירים. בגלל הפגע הרע הידוע בשם Airbnb, שכר הדירה באי עלה בחדות, ונוצרה בעיה חדשה: הומלסים. הדו"ח מוצא כי "בעוד המחירים של שוק הדיור ועלויות המחייה בטסמניה ממשיכות לעלות, השכר בטסמניה הוא הנמוך ביותר במדינה".

בניסיון להתגבר על המשבר החמור, המדינה אפילו הציעה תמריץ של 13,000$ לבעלי נכסים, אם ישכירו את הבתים שברשותם לבעלי הכנסות נמוכות, ולא לשכירות לטווח קצר. אחוז הדירות הפנויות להשכרה בטסמניה עומד על 0.3%, והקולות הקוראים בטסמניה לממשלה לפעול כדי ליצור בלמים עבור מיזמי השכרה לטווח קצר, כגון AIRBNB, מתגברים.

מלבד הניסיון להתמודד עם הבעיה דרך חקיקה ורגולציה, קם גם פרויקט ייחודי ומרשים. שם הפרויקט – חינם על עץ, או FREE ON A TREE, נולד ביוני האחרון (שיא החורף בחצי הכדור הדרומי), כאשר משבר הדיור בטסמניה הלך והתגבר. כחלק ממטלות בבית הספר, בהן נדרשים התלמידים לפעול בקהילה בצורה אקטיבית, החליט אוליבר בן ה-10 לעשות מעשה המתמודד עם הצורך אותו זיהה בסביבתו.

בעצם הדבר היחיד שעשה אוליבר זה לתלות מעילים וז’קטים על עצים, להצמיד להם תגית, להנגיש אותם למי שצריך. אולם הצורך שזיהה הילד בן ה-10 כנראה כה גדול, שהפרויקט הלך גדל, התרחב ואף גלש למדינות נוספות מלבד אוסטרליה. "הוא רק ילד רגיל, אבל הוא בהחלט להוט", סיפרה קאטי אמו של אוליבר לעיתון אוסטרלי, "והוא אוהב לקחת את החברים שלו כדי לעזור לו גם כן".

"אנשים העלולים להיות מובכים מקבלת נדבה" כותב אוליבר בהסבר על הפרוייקט, "יכולים בקלות להגיע למעילים האלו, התלויים על העצים בשכונה. אנו חשים שזו דרך מכובדת ואישית לקבל עזרה, ולדעת שלקהילה שלנו איכפת מהאנשים שנפגעו ממשבר הדיור הנוכחי".

אוליבר מנחה את האנשים הרוצים לתרום, איך לעשות זאת בצורה מכובדת: הוא מבקש לתרום רק מעילים באיכות טובה, ולתלות אותם על עצים בפארק (רק ביום טוב). אוליבר ממליץ להשתמש במדבקות, כדאי שיהיה ברור שניתן לקחת את המעיל, ואף מבקש מהתורמים לעבור ליד העץ עליו תלו את המעיל יום או יומיים אחר כך, ולוודא כי הוא במצב טוב. אם לא, ממליץ אוליבר לשלוח את המעיל לניקוי.

את פתרון הדיור החמור במדינה שלו, אוליבר ככל הנראה לא יפתור. גם את חייהם של אלפי מחוסרי הדיור החדשים שהגיעו למצבם בגלל חברה מסחרית חסרת אחריות וגרגרנית, הוא לא שינה מקצה אל הקצה. בית, הצורך הבסיסי והקריטי ביותר של חסרות וחסרי בית הוא לא יבנה, ולא יצר.

בספר תהילים פט’, ג’ כתוב: “כי אמרתי עולם חסד יבנה שמים תוכן אמונתך בהם”, כלומר מעשי חסד מביאים את רוחו של הקדוש ברוך הוא לעולם הגשמי, שלנו. במובן הזה, ייתכן ואוליבר הצעיר קנה את עולמו. לגבי המבוגרים, ובכן, הדרך ארוכה. אפשר להתחיל מלהגביל את העצמה חסרת האחריות של airbnb. הצעה.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website