שכר מלוכלך: חברת נקיון שילמה לעובדים פלסטינים 9 ש”ח לשעה, ונקנסה

קנס של 250 אלף שקלים בגין אי תשלום שכר מינימום לעשרה פועלים פלסטיניים שהועסקו על ידה, נגזר על חברת ‘יהלום תעשיית חומרי ניקוי בע"מ’ מקרני שומרון. 5,000 ש"ח נוספים תשלם החברה בגין הפרעה למפקח משרד העבודה והרווחה. שני מנהלים בחברה נקנסו אף הם באופן אישי, בסכומים של 35 ו-27.6 אלף שקלים.

השופטת יפית מזרחי לוי נענתה לבקשת התובע, משרד העבודה והרווחה, והורתה לחברה לשלם גם לכל אחד מהעובדים שנפגעו פיצוי בסך 20 אלף שקלים (למעט אחד שיקבל פיצוי בסך עשרת אלפים ש"ח). עוד קבעה השופטת כי אם הנאשמים יעברו עבירה נוספת בשלוש השנים הבאות, יושת עליהם קנס בסך 14,400 ש"ח בגין כל עבירה על חוק שכר מינימום.

על פי עדות העובדים, השתכרו ברובם כ-90 שקלים ליום עבודה שנמשך בין 7:00 ל-16:00. על כל שעה נוספת קיבלו העובדים כ-10 שקלים, ובמהלך היום קיבלו הפסקה בת חצי שעה.

"בחינה מעמיקה של הראיות מעלה תמונה ברורה שאין כל ספק לגביה כי עשרת העובדים, שעניינם נבחן במסגרת הביקורת לא השתכרו שכר מינימום כנדרש בחוק. חלקם משתכר שכר נמוך של 9 ש"ח לשעה במשך שנים רבות", כתבה מזרחי-לוי בפסק הדין. "לא עלה בידי הנאשמים להמציא ולו ראשית ראיה לסתור ראיות המאשימה ביחס לאי תשלום שכר מינימום לעובדיה כמפורט לעיל ולכן לא נותר כל ספק כי הנאשמת לא שילמה שכר מינימום כחוק לעובדים המפורטים בכתב האישום בתקופה הרלוונטית". נקבע גם כי הנאשמים לא התייצבו לחקירה על אף שזומנו כדין.

התביעה התמקדה בהעסקת העובדים הפלסטינים בין יוני 2015 לפברואר 2016. על פי עדות העובדים, השתכרו ברובם כ-90 שקלים ליום עבודה שנמשך בין 7:00 ל-16:00. על כל שעה נוספת קיבלו העובדים כ-10 שקלים, ובמהלך היום קיבלו הפסקה בת חצי שעה. חלק מהעובדים העידו כי השתכרו עד 125 שקלים ליום עבודה, ו-15 שקלים בגין כל שעה נוספת.

תלושי השכר שהוצגו בפני בית הדין היו חסרים נתונים מהותיים כגון ימי ושעות העבודה של העובדים, וכן צבירת ימי מחלה וחופשה. על אף הדרישה, לא הוצגו על ידי החברה דוחות נוכחות ורישומי שעות של עבודת העובדים. לפיכך קבעה השופטת "איני יכולה לראות בתלושי השכר שהוצגו כראיה לאמיתות תוכנם ולקבוע לפיהם כי שולם לעובדים שכר לפי חוק".

חוקי העבודה לא נאכפים, ברובם, בשטחים

מרבית חוקי העבודה החלים בישראל, אינם נאכפים על ידי משרד העבודה והרווחה בשטחי יהודה ושומרון – זאת למעט חוק שכר המינימום, חוק עבודת נשים, חוק עובדים זרים וחוק שירות התעסוקה. כך למשל ביוני 2018 הורשעה ‘תבליני שמש’, חברה נוספת מאיזור התעשייה קרני שומרון, באי תשלום שכר מינימום לחמישה פועלים פלסטיניים ונגזר עליה קנס בן 113 אלף שקלים.

עם זאת, חוק שעות עבודה ומנוחה, חוק חופשה שנתית, חוק דמי מחלה חוק שוויון הזדמניות בעבודה, הודעה מוקדמת לעובד וכל תקנות וחוקי הבטיחות בעבודה – אינם נאכפים על ידי משרד העבודה והרווחה, משום שלטענתו החוק הישראלי אינו חל בשטחים אלו. כך, הרוגי תאונות העבודה מעבר לקו הירוק אף אינם מופיעים בדו"חות השנתיים שמפרסם המשרד.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website