שלושה מקבלי קצבת הנכות: “הסכום הזה ממש לא מספיק, מרגיש כמו נדבה”

אריה ליבה (37.5), אילן מדלסי (46) ואריק ברדה (41) קיבלו השבוע את המענק שמחליף את העלאת קצבת הנכות לשנת 2020. הם מספרים ל-‘דבר’ האם המענק מספיק להם, איך הקורונה משפיעה עליהם ומה הם חושבים על המאבק של ארגוני הנכים.

אריק ליבה: "אני מגיע למצב שאני צריך להחליט או לקנות אוכל או תרופות. לדעתי הסכום לא מספיק, לדעתי נכה צריך לקבל כמו שכר מינימום. אני רואה את זה כנדבה. המדינה לא עושה מספיק, כדי שנרגיש אזרחים שווים ולא סוג ג’. התוספת צריכה להיות חודשית על פי חוק, ולא מענק שהוא כמו נדבה".

"הגעתי למצב של תרומות ופת לחם"

ליבה, בן 37.5, נשוי ללא ילדים. מוכר ב-60% אי כושר עבודה ו-52% נכות בעקבות קלאסטר הדק. קיבל 1,140 שקלים מהמענק. על המאבק להעלאת הקצבאות הוא אומר: "הממשלה צריכה להתעורר לבד ולא לחכות שיהיו הפגנות ומחאות כדי שיקבלו את מה שמגיע להם וגם מה שקיבלנו זה לא 100%".
דבר העובדים בארץ ישראל
כל בוקר אצלך במייל

אישור ההצטרפות מהווה הסכמה לתנאי השימוש באתר

"פוטרתי בגלל הקורונה, הייתי בחל"ת כמה חודשים ועכשיו פוטרתי" מספר ליבה. "עבדתי כמבקר במטרונית. הקורונה השפיעה עלי גם בריאותית, אני אדם לא בריא, סובל ממחלה נוירולוגית. מאז מרץ צצו לי בעיות נפשיות שהיו גם לפני אבל עכשיו התעוררו בצורה יותר מובהקת. הגעתי למצב של תרומות ופת לחם. העליתי פוסטים כדי שיעזרו לי לקנות אוכל ותרופות, ושיסיעו אותי לרופא. עד הקורונה פרנסתי את המשפחה שלי בכבוד, אשתי גם לא עובדת. כשמגיע מצב שצריך גם לקנות אוכל וגם לשלם חשמל אתה אומר אני אקנה אוכל. מהסיוע של גיא לרר שילמתי חוב חשמל".

"אין סיכוי שהכסף היה נכנס בלי מאבק"

אילן מדלסי: "הסכום ממש לא מספיק. 3,300 שקלים זה לא כסף. זה כמו שתכניסי בנאדם שמקבל התקף לב לבית חולים ויש לו סתימה בעורקים ועושים לו החייאה ואומרים לו לך הביתה. זה עוזר לסגור פינות. תמיד שקל זה יותר טוב מכלום, הבעיה היא שהם קוראים לזה מענק. זה כסף שמגיע על פי חוק, והם מפרים את החוק הזה, אז הם לא ממש עשו טובה. אם זה ישפר את המצב הכלכלי של אוכלוסיית הנכים? ממש לא, אבל זה יותר טוב מכלום".

הפגנת הנכים בדרישה להעלאת קצבת הנכות בירושלים 3 בינואר 2018 (צילום: יונתן זינדל/ פלאש90)

מדלסי, בן 46 מבאר שבע – נשוי + 3, אשתו גם נכה, ויש שני ילדים נכים, עובד בארגון שנותן שירותים לאנשים עם בעיות נפש. קיבל 1,900 שקלים. "היה חל"ת, היה פיטורים. הקורונה משפיעה מאוד" הוא מספר. "יש אי וודאות לגבי אם ומתי נחזור לעבוד. אני למרות כל הבעיות וכל מה שעברתי אני עובד. כי המדינה לא נותנת לבנאדם כמוני להתקיים בכבוד. אני לא בחרתי להיות נכה, אנשים שבאמת נכים ובאמת לא מסוגלים לעבוד המדינה אמורה לסייע להם למינימום".

על המאבק מול הממשלה לקיים את החוק הוא אומר: "אין סיכוי שהכסף היה נכנס בלי מאבק. אני אישית הגעתי למצבים קיצוניים ביותר בגלל אי יישום החוק .אצלנו כל שקל מחושב. כשאני יודע שעבר חוק, ואני מאמין שחוקים צריך לקיים. ואומרים לי 3,700 שקל אני חושב חודש הבא אני אקבל וחודש אחרי חודש שהמדינה לא מקיימת, זה לרמוס אותנו. אנחנו אוכלוסייה מושפלת פה. זה כואב לי להגיד את זה אבל אנחנו סוג ב’. יש לנו תרופות בסכומי עתק שלא עוזרים לנו, רוב הקצבה הולכת לתרופות. אני למשל עם קנאביס רפואי זה עולה מלא כסף".

"זה לא נותן כלום, זה בושה"

אריק ברדה: "זה לא מספיק וזה לא עוזר. כשמשכירים בית באשדוד ב-4,000 שקלים זה לא מספיק. ולחיות עם 3,200 שקלים שמקבלים קצבה חודשית, אי אפשר לחיות עם זה. אני לא יודע איך אנשים חיים מהקצבה הזו. כשמגיע חשבון חשמל 1,700 שקלים שצריך לשלם, יש לי הנחות בכמה דברים. אבל חשמל, אוכל זה המון הוצאות. מה זה נותן? זה לא נותן כלום, זה בושה. בושה לא רק לי לעוד אנשים שנאבקים שהקצבה תגיע לשכר מינימום. אני מתמודד עם מחלות נפשיות, אני לא ישן. מתמודד עם מצבים מאוד קשים".

הנכים חוסמים את עזריאלי בהפגנת מחאה (צילום: לביא נאור, דובר מחאת הנכים)

ברדה, בן 41 מאשדוד, נשוי +2 , קיבל 1,900 שקלים. על ההתמודדות עם הקורונה הוא אומר: "אני מפחד לצאת מהבית, מפחד לצאת כדי לא להדביק את הילדים או אשתי".

"בלי מאבק לא היינו מקבלים את הכסף, אבל זה לא אומר שהמדינה עשתה לנו טובה, זה כסף שמגיע לנו. זה לא ‘וואו תודה לממשלת ישראל’, עם כל הכבוד לביבי נתניהו שאני מאוד אוהב אותו והוא אחלה ראש ממשלה, זה כסף שהיה מגיע לנו. בתחילת 2021 תתחיל עוד פעם המלחמה אני ארצה להשתתף ולהילחם כדי להגיע לשכר מינימום ולתת לממשלה להבין שאנחנו לא יכולים לחיות מקצבה של 3,200 שקלים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website