שתי מיכליות נפט הותקפו במפרץ הפרסי: האם אנחנו בפתחה של מלחמת נפט?

שתי מיכליות נפט הותקפו הבוקר (חמישי) במיצר הורמוז המוביל אל המפרץ הפרסי. 44 אנשי הצוות שהיו על שתי המיכליות פונו מהן, ככל הנראה ללא נפגעים, על ידי אוניית גרר איראנית. על פי ההערכות האוניות נפגעו מטילי טורפדו, והחשודה המרכזית היא אירן שמצידה מכחישה כל קשר לאירועים. התקיפה היום מגיעה לאחר שלפני חודש בדיוק נפגעו ארבע מיכליות אחרות באותו האיזור. מחירי הנפט, שרשמו ירידה בשבועיים האחרונים, קפצו הבוקר בכ 2.5%-3% אך בהמשך היום שבו לירידות.

מיכלית אחת מהשתיים שנפגעו הבוקר היא Front Altair הנורבגית שיצאה מקטאר בדרך לטייוואן. המיכלית השניה היא Courageous Kokuka שיצאה מסעודיה לסינגפור. על פי הדיווחים, במהלך שעות הצהריים טיפלו אוניות קרב של הצי האמריקאי באש שפרצה במיכליות במטרה למנוע את טביעתן.

השמועות על הפגיעה במיכליות עשו דרכן לשווקים במהירות. לפני חודש ב-16 למאי עמד מחיר חבית מסוג ברנט על 72$. במהלך החודש צלל מחיר החבית שהגיע אתמול לרמה של 59$. השמועות על אירוע חריג במפרץ הפרסי הגיעו מהר לשוקים. עוד בטרם התבררו כל הפרטים זינק מחיר החבית בשעות הבוקר בכ-4% לרמה של 62.3$ לחבית. התנודתיות במחירי הנפט מייצרת הרבה מאוד מתח במפרץ הפרסי. למרות שבשבוע שעבר הצהירו האירנים כי לא יעזבו את אופ"ק (המונהגת על ידי הסעודים) נראה כי האירנים פיתחו טקטיקה משלהם להקפצת מחירי הנפט שמונעים מהכלכלה האירנית לקרוס בעקבות הסנקציות.

מעבר להשפעה המיידית על מחיר הנפט, הבוקר היה בסימן המתנה לתגובה של הבית הלבן לאירועים. התקפה על שתי מיכליות נפט בכניסה למפרץ הפרסי, חודש לאחר התקפה של ארבע מיכליות אחרות באותו האיזור בדיוק, יכול להיות עילה למלחמה ישירה בין ארצות הברית לאיראן. ארצות הברית ובנות בריתה במפרץ לא יכולות להרשות לעצמן מצב שבו מיצרי הרמוז נסגרים בפני מיכליות וספינות מערביות. התקפת טילים על אוניות אזרחיות כמוה כסגירת המייצרים. סגירה כזו היא בלתי נסבלת מבחינת קטאר, עמאן, איחוד האמירויות, כווית הסגורות בתוך המפרץ ובמידה רבה גם ערב הסעודית.

במהלך שעות הצהריים, החלו הדיווחים להירגע. מצד אחד האוניות שנפגעו יצאו ככל הנראה מכלל סכנה, ואסון אקולוגי של הזרמת כמויות אדירות של נפט לים נמנע. כאמור, אנשי הצוות כולם יצאו בשלום מהאירוע וגם מחירי הנפט שרשמו עליות נעצרו ואף חזרו לרדת. התעלומה מי ירה על המיכליות ומדוע נותרה בעיינה ואיפשרה לצדדים השונים ‘לסגור את האירוע’ לעת עתה לפחות. העובדה שמדובר בהתקפה שניה תוך חודש, משאירה את השאלה האם אנחנו בדרך למלחמת נפט תלויה באוויר, כשהמתיחות במפרץ הפרסי ממשיכה לעלות.​

Leave a Reply

Name *
Email *
Website