תאונות העבודה אינן גזירה משמיים. נמשיך להיאבק למען העובדים

בשנים האחרונות נהפכו אתרי הבנייה למלכודת מוות. בישראל גבוה מספרן של תאונות העבודה פי 5 או 6 מאשר באנגליה, ופי 3 יותר מאשר בממוצע במדינות ה-OECD. הסיבות לתאונות העבודה פוליטיות וכלכליות – רוצים לבנות כמה שיותר מהר, ובמחיר הזול והנמוך ביותר. ואיפה חוסכים? באמצעי הבטיחות. אף קבלן לא רוצה שתהיה אצלו תאונה, אבל ההפקרות מובילה לתאונות.

ענף הבנייה הוא הענף המסוכן ביותר, מבקר המדינה התריע על כך יותר מפעם, ולמרות כל ההבטחות הממשלתיות, עולם כמנהגו נוהג, וממשיכים לספור את ההרוגים. ההרוגים האלה אינם מספר סטטיסטי, הם עולם ומלואו, ובמותם משאירים נשים אלמנות וילדים יתומים.

גמיל אבו ראס יושב ראש מרחב ההסתדרות במשולש הדרומי, דח׳יל אבו זייד ״חאמד״ ומאג’ד אבו יונס חבר הנהגת ההסתדרות. בהפגנה באתר תאונת העבודה ביבנה.

תאונות עבודה אינן גזירה משמיים – מי שאחראי להמשך עליית מספר התאונות היא הממשלה, הדוגלת בתפיסה הניאו ליברלית המשרתת את העשירים וההון על חשבון הפועלים.

דרישות ההסתדרות עדיין לא מולאו

בסוף שנת 2018 בלחץ ההסתדרות והסתדרות עובדי הבניין והעץ, הוכרז סכסוך עבודה במשק, וזאת על רקע ריבוי מספר ההרוגים בענף הבנייה. לפני פרוץ השביתה נחתם הסכם הבטיחות בין ההסתדרות לבין הממשלה, ליתר דיוק המעסיקים ומשרדי האוצר, העבודה והרווחה והשיכון. מטרת ההסכם היתה לצמצם את מספר הנפגעים, הפצועים וההרוגים בענף הבניין. בהסכם הוחלט לאמץ למשל את התקן האירופי לפיגומים ונקבע לוח זמנים למעבר, אך הדבר טרם בוצע.

בארץ קרוב ל-1,500 מנופים, אבל רק 13 בודקי מנופים. לצד המספר המועט של המפקחים, קיימת תופעה של רשיונות מזוייפים. רבים מהמנופאים לא מקבלים הדרכה ראוייה לפני שעולחם למנוף והדבר מסוכן מאוד. האתתים לא מוכשרים כראוי, חלקם אפילו לא שולט בשפה העברית, לכן הוחלט על הקמת גוף ייעודי שיעסוק בעניין המנופים. בין השאר הוחלט לעבור לרשיונות הפעלה ממוחשבים, כדי שיהיה קשה לזייף, וכך לפני תחילת העבודה בודקים את הרשיון באפליקציה ומוודאים שאינו מזוייף.

מספר הפקחים על אתרי הבנייה עומד כיום על 22, עליהם מוטלת האחריות לפקח על יותר מ-13,200 אתרי בנייה. בשל כך הוחלט על קליטת עשרות פקחים חדשים, עם שיפור תנאי העבודה והניידות שלהם – אך גם מהלך זה טרם בוצע.

היחידה המשטרתית פלס טרם נכנסה באינטנסיביות לפעולה – מתחילת 2019 הוטלו קנסות על קבלנים עבריינים בס"כ 20 מיליון ש״ח, אולם רק 400,000 ש"ח נגבו בפועל, משום שהקבלנים מערערים על הקנסות.

לאחר התאונה הטראגית שגבתה חייהם של 4 פועלים הפגנו באתר הבנייה שבו התרחש האסון. דרשנו הקמת ועדת חקירה ממלכתית, לחקור את המצב באתרי הבנייה. דרשנו הכרזת מצב חירום ברמה הלאומית לטיפול בזוועת תאונות העבודה.

יש צורך לעצור מיידית את הדימום שנקרא תאונות עבודה בכלל, ובמיוחד בענף הבנייה. על הממשלה והמשרדים הנוגעים בדבר, משרד האוצר, משרד העבודה והרווחה, משרד הבינוי והשיכון לפעול מיידית לשים קץ לטרגדיה המתמשכת שגובה חייהם של פועלים חפים מפשע וחייהם של משפחות רבות מתנפצים ברגע אחד לרסיסים ועולמם חרב עליהם.

נמשיך להאבק, ללא הבדל דת, גזע או לאום, למען בטיחותם של העובדים כולם.

הכותב הוא יושב ראש סיעת חד״ש בהסתדרות ויושב ראש האגף לקידום שוויון

Leave a Reply

Name *
Email *
Website