“תמונה עגומה”: הרשויות המקומיות לא יישמו את לקחי השריפות

הרשויות המקומיות וגופי החירום לא יישמו את המלצות מבקר המדינה בנוגע לאירועי חירום קודמים – כך כתב מבקר המדינה יוסף שפירא בסיכום דו"ח היערכות הרשויות המקומיות לשריפות, ותפקודן במהלך גל השריפות בנובמבר 2016, שפורסם היום (ראשון).

"תמונה עגומה שלפיה הרשויות המקומיות שנבדקו וגופי החירום – רשות החירום הלאומית, פיקוד העורף, המשטרה ורשות הכבאות – לא יישמו במלואם את כל הלקחים מאירועי חירום קודמים, ואת ההמלצות שהובאו בדו"חות ביקורת שפרסם מבקר המדינה בעקבותיהם", נכתב.

מבקר המדינה יוסף שפירא (צילום: יונתן זינדל פלאש 90).

בין ה-22 ל-29 בנובמבר 2016 פרצו שריפות יער וחורש במקומות רבים ברחבי הארץ, חלקן בעקבות הצתות מכוונות. הרשות הארצית לכבאות והצלה טיפלה ב-1,773 שריפות בשטחים פתוחים, מהן 161 שריפות גדולות וחמורות. השריפות כילו שטחים בהיקף של יותר מ-41,000 דונם, ובמהלכן נפגעו כ-1,900 דירות – מהן כ-580 נפסלו למגורים, וניזוקו 123 כלי רכב.

בסך הכול ניתנו הוראות פינוי לכ-68,000 תושבים, מהם כ-60,000 בתשע שכונות בעיר חיפה. הנזקים שנגרמו במהלך גל השריפות ועלויות ההתמודדות עימו, כפי שדווחו בדו"ח זה, הסתכמו ב-647 מיליון שקלים לכל הפחות, וסכום של כ-366 מיליון שקלים מתוכם ניתן על ידי המדינה כפיצוי מיוחד.

בדו"ח צויין כי הביקורת חריפה במיוחד לא רק בשל חומרת רמת המוכנות הנמוכה של הגורמים הרלוונטיים, אלא גם בשל האזהרה כי "הכתובת על הקיר" וכי שריפות רחבות היקף עוד צפויות לפקוד את המדינה.

"הסחבת הנמשכת וגלגול האחריות בין כל הגורמים, חמורה במיוחד, נוכח העובדה כי שריפות רחבות היקף נוספות שיסכנו יישובים צפויות להתרחש במוקדם או במאוחר ו’הכתובת היא על הקיר’" כתב המבקר. "במציאות הנוכחית יתקשו הגופים הרלוונטיים לתת מענה לסכנה המוחשית הצפויה לחיי אדם ולרכוש" הוסיף המבקר בדו"ח.

שריפה באיזור רוממה בחיפה (צילום: דבר ראשון).

בחודשים אוגוסט 2017 – מאי 2018 בדק משרד מבקר המדינה, לסירוגין, היבטים בהיערכות למניעת שריפות של עיריית חיפה, המועצה המקומית זיכרון יעקב והמועצות האזוריות מטה בנימין ומטה יהודה ואת התנהלותן במהלך גל השריפות.

המבקר מצא כי לא הוכנה תכנית הגנה מפני שריפות, לא הוכשרו איזורי חיץ בזיכרון יעקב בבנימין ויהודה, בחיפה לא הוכשרו דרכי מילוט לתשע שכונות בהן כביש אחד בלבד לכניסה וליציאה של כלי רכב, היעדר תשתיות מים מספקות ברכס הכרמל, חלמיש ונטף. גם בתחום מערכי תרגול מערכי החירום לשריפות נמצאו ליקויים בזיכרון יעקב והמוא"ז מטה יהודה שלא תחקרו בעצמן את תרגול מערכי החירום שלהן לפני גל השריפות ולא הפיקו ממנו לקחים.

גם בתחום תפקוד הרשויות במהלך גל השריפות נמצאו ליקויים. על אף שהרשויות פעלו במתכונת חירום לא הוכרז על אירוע אסון המוני וגם לא התקיים כל דיון בנושא ליקויים בהתנהלות מרכזי ההפעלה בהם פועל מטה החירום של הרשות המקומית וממנו היא מנהלת את ענייניה במהלך אירועי חירום. מרכז ההפעלה של עיריית חיפה לא תפקד כנדרש בשעות הראשונות של השריפה בעיר: הוא לא קיבל מידע רציף מהחפ"ק האחוד ומרכב החפ"ק העירוני, ולא הייתה לו תמונת מצב מלאה של המתרחש באזורי השריפות; במרכז ההפעלה של זיכרון יעקב ובמוקד של מטה יהודה לא נוהל כנדרש יומן אירועים ולא נרשמו ותועדו בהליך מסודר כל פניות התושבים והנושאים שטופלו במהלך השריפות; ולעומתם, מרכז השליטה במועצה האזורית מטה בנימין פעל כנדרש.

בנושא פינוי אוכלוסייה מצא המבקר כי בחיפה התפנו רוב התושבים בכוחות עצמם, ומקצתם נזקקו לסיוע כוחות הביטחון והעירייה. יחד עם זאת, לצד הירתמותה של העירייה והמאמץ שעשתה לסייע בפעולות הפינוי, עלה כי במרכז ההפעלה לא היה מידע אילו צירים נחסמו ובאילו מקומות יש צורך לסייע בפינוי; העירייה לא מיפתה את המוסדות שבהם מתגוררות אוכלוסיות מיוחדות, העשויות להזדקק לעזרה מיוחדת בפינוי, ולכן לא התריעה בעניינם בזמן אמת לפני כוחות ההצלה; תוכנית העירייה להקצאת אמצעי הסעה לפינוי לא צלחה, ומתוך עשרה אוטובוסים שהזמינה לצורך הפינוי הגיע רק אוטובוס אחד לאזור השריפה עקב עומסי התנועה הכבדים וחסימות הצירים; במועצה האזורית מטה יהודה פונו שלושה יישובים שלא על פי נוהל הפינוי שלה. המועצה לא ערכה תחקירים בעניין זה ולא הפיקה לקחים מהליך הפינוי.

Leave a Reply

Name *
Email *
Website