“תפסיקו לעבוד עלינו, יש כסף”

הוועדה לקידום מעמד האישה קיימה אתמול (שלישי) דיון לבדיקת יישום ההמלצות של הוועדה הבין-משרדית למניעה וטיפול בתופעת האלימות במשפחה. כזכור, לפני כשנה וחצי אושרו המלצות הוועדה, והועברה החלטת ממשלה שאימצה את תכנית הפעולה ליישום המלצות הוועדה בהקדם.

הדיון אתמול סבב סביב שאלת תקצוב תכנית הפעולה הלאומית. ועדת השרים למאבק באלימות שאימצה את עיקרי תכנית הפעולה, לא קבעה את היקף התקציב שיוקצה לתכנית זו ואת המקורות התקציביים למימושה. על פי הערכה של המשרד לביטחון הפנים, עלות התכנית היא כרבע מיליארד שקלים בפריסה לחמש שנים – כ-50 מיליון ש"ח לשנה. בתכנית שאושרה נקבע כי הגורם המתכלל את יישומה הוא משרד הרווחה.

הסיקור המלא


  • אלימות נגד נשים //
    רצח בתל שבע

  • יום המאבק באלימות נגד נשים //
    “עוד ועדה לאוסף”

  • פלילים //
    גופתה של יארה נמצאה

  • רצח הנערות //
    המצוד נמשך

  • נאבקות ביחד //
    “אי אפשר להתעלם מהקול שלנו”

  • יום המאבק באלימות נגד נשים //
    כוחה של התאגדות

  • קולה של שורדת //
    “זה קרה גם לי”

ח"כ עאידה תומא סלימאן. צילום: פלאש 90

משרד הרווחה, בשיתוף עם גורמים רלוונטיים אחרים, גיבש תכנית הכוללת את סעיפי התכנית השונים, לרבות התייחסות לתקציבי הפעולה ולעלויות תקני כוח האדם. בתכנית זו, העלות התקציבית לשנת 2018 הוערכה בכ-47 מיליון שקלים, ולשנת 2019 הוערכה בכ-50 מיליון שקלים.

באשר לתקצוב התכנית, נקבע כי סך התקציב התוספתי שיועבר ממשרד האוצר לצורך יישום התכנית יתוקצב בתקציב משרד הרווחה, שיקצה אותו למשרדים האחרים בהתאם לתחומי האחריות של כל משרד. היות ובמועד קבלת החלטת הממשלה תקציבי 2017-2018 כבר אושרו, ההחלטה לא כללה למעשה את מקורות התקציב ליישום התכנית בשנים אלה.

היום, חשף בדיון משרד האוצר כי התוספות התקציביות שהועברו למשרד הרווחה לצורך יישום התכנית, הנן של 20 מיליון שקלים בשנים 2017-2018, וכי 9 מיליון שקלים נוספים צפויים להינתן למשרד הרווחה עבור שנת 2019. בנוסף לכך, הועברו תקציבים נוספים עבור הרחבת מרכזים למניעת אלימות במשפחה.

ח"כ עאידה תומא-סלימאן התייחסה לנתונים אלה בזעם, ואמרה כי בעבר הובטח לה על ידי משרד האוצר כי בשנת 2019 לבדה יועבר למשרד הרווחה תקצוב בגובה 30 מיליון שקלים עבור התכנית הלאומית. "זה משגע ומטמטמם את השכל", אמרה תמא-סלימאן. "כשאמרתם עוד 8 מיליון ועוד 12 מיליון בשנתיים הקודמות זה הכל היה תרגיל כדי שנחשוב שיהיה עוד תקציב תוספתי של 30 מיליון בשנת 2019. זה סקנדל של הממשלה מה שנחשף עכשיו, אם לא היינו חופרות וחופרות זה היה מתגלה רק בתקציב הבא. זה הסכם דל. יישאו באחריות על זה השרים שלא רצו להגיע ולענות על השאלות. חיינו אפילו לא שווים את ה-30 מיליון לשנת 2019. אם ירצחו עוד נשים בשנת 2019 – דמן הן על השרים שיושבים ומתעצלים בצורה כל כך ברורה. אנחנו לא מטומטמות, לא מורחים אותנו בצורה כזאת".

לקראת הדיון, מרכז המחקר והמידע של הכנסת בדק את תקצוב התכנית עד כה, ומצא כי בעוד תקציב התכנית היה אמור לעמוד על כ- 250 מיליון שקלים לכלל המשרדים בפריסה לחמש שנים, קשה להבין איזה חלק מתקציב זה הועבר בפועל למשרדים. במסמך שהכין מרכז המחקר נכתב כי התקבלו נתונים רק על תוספת תקציב שהועברה למשרד הרווחה, וכי מנתונים חלקיים אלו קשה להעריך מה היקף התקציב הכולל שהוקצה ליישום התכנית בשנים 2017 ו-2018, וכן מה התקציב המיועד לשנים הבאות. כמו כן, לא ניתן לדעת מה שיעור התקציב התוספתי מכלל התקציב המיועד בפועל ליישום התכנית.

ח"כ אורלי לוי אבקסיס אמרה בדיון כי "השיטה היא שיטה מקולקלת. כשאנו מסתכלים על החלטת ממשלה – יש החלטת ממשלה. אנחנו יכולות להיות רגועות. אבל מה – היא לא מתוקצבת. כשמנסים לבדוק החלטות ממשלה – 70% מהן לא מיושמות. הן מיועדות לתקשורת. לעיתונאים ולדעת קהל. כשאנחנו מנסים להבין אם אנחנו מגיעים ליעד – אנחנו מגלים שאחד זורק על השני. משרד האוצר אמר שהוא בעד – אבל בתקציב? תחפשו. מדי שנה בשנה מוסיפים על גבי אותה עובדת סוציאלית מסכנה עוד ועוד משימות. הן לא עומדות בזה. איזה שירות הן יכולות לתת? הטרור הכלכלי הזה, זה למדר, לשלוט, להפוך את אותן נשים לנשים מוחלשות. אנחנו רואות את זה בנשים שיוצאות מהמקלטים. למה הן חוזרות הביתה? בגלל התלות הכלכלית. צריך לחזק את אותן נשים. הגיע הזמן שהחלטות ממשלה לא ישארו באיזה דף, אלא בביצוע. זאת הבעיה הכי גדולה של ממשלת ישראל – אין תקציב. על הדרך נרצחות עוד נשים".

אורלי לוי-אבקסיס, ארכיון (צילום: פלאש 90 / יונתן זינדל).

ח"כ תומא-סלימאן הצטרפה לביקורת ואמרה כי "קיימת תכנית לאומית. צוותים מקצועיים ישבו עליה. אבל ברגע שאין תקציב, זה אומר שלא קיימת החלטה פוליטית כדי לבצע את התכנית". עוד אמרה כי "לצערי הרב – החיים שלנו אפילו לא שווים את הגרושים האלה. אני מיולי עד עכשיו מנסה לקבל תשובה כדי להבטיח לי את שאר הכסף. זאת לא עבודה של חברי כנסת להבטיח תקציבים למשרדי ממשלה ממשרד אחר. אני מתווכת. זאת לא אמורה להיות העבודה שלנו. אבל אנחנו נמשיך להיאבק. אבל שלא ישלו אותנו – הממשלה הזאת לא ראתה לנכון להקציב 50 מיליון שקל כדי לנסות להגן על הנשים".

ח"כ דב חנין אמר כי "אומרים שרוצים להפחית אלימות, ויש תכניות אבל הן לא מתוקצבות. מצד שני – אותה ממשלה מקדמת תכניות להפציץ את החברה הישראלית בנשק. או שיש אחד לא יודעת מה היד השנייה עושה, או שיד שנייה עושה והיד האחת רק מדברת".

ח"כ עליזה לביא: "אנחנו מחפשות כבר כמה חודשים לאן ברח הכסף? מ-2013 כשהתחלנו את התכנית ישבו פה אנשים מעולים ובנו תכנית. בפועל התכנית מתמסמסת, הממשלה בורחת מבשורה ולאף אחד או אחת מהשרים לא אכפת. אמרו שיעזרו לנו ובינתיים עוד אישה נרצחת ועוד אחת. אנחנו רואות את המחטפים שנעשים בכספים הקואליציוניים על שלל נושאים ופה לנושא החשוב הזה אין שר אחד שאכפת לו. תפסיקו לעבוד עלינו, יש כסף ונשים ממשיכות להירצח כאן".

ח"כ עליזה לביא (צילום: יונתן סינדל פלאש 90)

איריס פלורנטין, נציגת משרד הרווחה, אמרה כי נושא מיגור האלימות במשפחה נמצא בראש סדר העדיפויות של המשרד. "לקראת 2019 ניתנו 290 תקנים לעובדים סוציאליים. 120 תקנים ילכו להתמודד עם אלימות כלכלית. בתוך תכנית לאומית לנושא יצאו 128 תקנים לאלימות במשפחה מעבר ל-290. 150 מהתקנים ילכו לנושא האלימות כנגד הקשישים. נכון לאתמול בערב, מנכ"ל המשרד הביא עוד 2 תקנים לתכנית הלאומית".

נתנאל אשרי, נציג משרד האוצר, נשאל לקראת סוף הדיון על ידי היו"ר תומא-סלימאן מה התקציב של משרד האוצר לטובת הנושא עבור משרד הרווחה והשיב כי התקציב התוספתי לשנת 2019 יהיה 9 מיליון שקלים: "משרד הרווחה מקבל תקציב תוספתי של 500 מיליון שקלים וזה תקציב של פי חמש מקצב גידול האוכלוסייה. 30 מיליון שקלים הוא הסכום הנצבר ובשנת 2019 יתווספו 9 מיליון שקלים".

Leave a Reply

Name *
Email *
Website