16 כתבות שפורסמו ב”דבר” ולא כדאי לפספס

הזרם השוטף של הידיעות החדשותיות, הראיונות, הפרשנויות, מאמרי הדעה וכתבות המגזין, שפורסמו באתר מאז יום הכיפורים שעבר, מצייר תמונה בהירה של המציאות הישראלית בשנה האחרונה. אלה חומרי הקריאה שכדאי לחזור אליהם בשעות הארוכות של יום חשבון הנפש.

דובאי. בעוד כמה עשרות שנים הערים ההיפר מודרניות שהושקעו בהן טריליונים, עלולות להפוך לאנדרטה לגדולתן האבודה" (AP Photo/Kamran Jebreili, file)

1. "הקורונה היא משחק ילדים לעומת משבר האקלים"

מבט חברתי מפתיע ופוקח עיניים על משבר האקלים: הסוציולוג והאנתרופולוג, פרופ’ דני רבינוביץ’, מציע שינוי תפיסתי עמוק ביחס לתפקידן של נסיכויות הנפט במזרח התיכון.

 

ד"ר מיקי הלברטל במתקן האשפוז התת קרקעי ברמב"ם. "אנחנו באירוע רב נפגעים שנמשך שנה" (צילום: ניצן זוהר, המרכז הרפואי רמב"ם)

2. "הקורונה לימדה אותנו ענווה, ומי שלא למד יש לו בעיה גדולה"

ד"ר מיקי הלברטל הוביל את המרכז הרפואי רמב"ם בחיפה במאבק נגד הקורונה. הוא לא שוכח את מאות הנפטרים, ומודאג מהלקחים שלא הופנמו: "זו היתה מלחמת יום כיפור של מערכת הבריאות, שהורעבה במשך שנים. אי אפשר להמשיך ככה".

 

"מכונת הכסף" (Jaap Buitendijk/ באדיבות Yes)

3. תסריט הבלהות של 2065: הרפורמה בפנסיות יוצרת תלות מוחלטת בשוק ההון

הרפורמה באיגרות החוב המיועדות מתבססת על ההנחה ששוק ההון ימשיך לגדול. זו הנחה נכונה כנראה לטווח הקצר והבינוני, אבל בטווח הרחוק הרבה דברים יכולים להשתנות. המנגנון הביטוחי שמציעה המדינה יתקשה להתמודד עם כשל מערכתי.

 

אייל וליאור סלבין (צילום: אלבום פרטי)

4. אלמנתו של שליח וולט שנהרג: "אני רואה את השליחים יוצאים ובא לי לרדת ולחבק אותם, להגיד להם, תשמרו על עצמכם"

אייל סלבין (38) עבד בתקופת הקורונה כשליח וולט. ב-7 במרץ משאית פגעה בו והוא נהרג. אלמנתו, ליאור סלבין, מספרת על התאונה הנוראה; על אייל הבעל, החבר והאבא; ועל מבצע הסטיקרים שיצאה אליו עם חבריו: "שהשליחים יידעו שמישהו חושב על החיים שלהם ודואג להם".

 

דפני ליף: ״בכל דור אנשים צריכים ללמוד שאפשר לקחת אחריות, ואתה יכול לעשות את זה, כי הלב שלך מבקש ממך״ (צילום: אילנית תורג׳מן)

5. הולכת בדרכה

דפני ליף, עשר שנים אחרי הקיץ הסוער של 2011, עדיין בדירה שכורה, ממשיכה לחפש דרך משלה לחולל שינוי חברתי. ״המעשה האזרחי הוא מעשה חשוב, וזה לא משנה אם היה לי הרבה יותר כוח ונראות אם הייתי הולכת לפוליטיקה".

 

ראובן אברג’ל: "הפנתרים היא התנועה הסוציאליסטית האמיתית היחידה עד היום, שדיברה על שוויון וחלוקה הוגנת. מדינת ישראל של לפני הפנתרים היא לא אותה מדינה של אחרי הפנתרים" (צילום: יונתן בלום)

6. "פתאום זקפנו ראש"

ראובן אברג’יל, ממנהיגי הפנתרים משחזר ומבקר: "כל מה שהם אמרו עלינו היה נכון. אני יכול להכחיש שהיו לי תיקים במשטרה? אני לא יכול. אבל זה לא רלוונטי. אנחנו לא היינו אשמים לבד בכל מה שקרה איתנו מרגע שעזבנו את מרוקו" | 50 שנה לפנתרים השחורים.

 

נשות הקומונה הפריזאית על בריקדה בכיכר הלבנה (ליטוגרפיה. מתערוכה במוזיאון ההיסטוריה של פריז)

7. 72 ימים ששינו את ההיסטוריה

150 שנים ל"קומונה הפריזאית": 10 דברים שכדאי לדעת על אחד מהניסיונות הראשונים בעולם לתת לפועלים השפעה פוליטית.

 

יעקב אגמון הצעיר (למעלה במרכז) ומשפחתו. אחותו שושנה, אחיו מנחם ואמו מלכה (צילום: אלבום משפחתי)

8. הפרק הנשכח בחייו של יעקב אגמון: ימיו כמנהיג צעיר ורדיקלי בקיבוץ הראל

סיפורה של חבורת צעירים אידאליסטים, חברי השומר הצעיר, לוחמי פלמ"ח, שהקימו קיבוץ בימי ראשית המדינה, וגורשו ממנו. יעקב אגמון היה מנהיגם | הפסל דני קרוון, חבר הקבוצה: "במשך השנים אומרים לי: ‘די, תעזוב את זה דני’, אבל אני לא ארפה. רציתי לחיות בקיבוץ ובגלל דעותיי גורשתי".

 

יונתן ניר מתבונן בווילפריד ישראל. העבודה על הסרט פתחה "תיבת פנדורה שהסתתרה בתוך תיבת פנדורה אחרת" (צילום: מתוך הסרט)

9. הסרט שפרם את קשר השתיקה של קיבוץ הזורע

במאי הסרטים התיעודיים יונתן ניר גדל בקיבוץ הזורע, שיחק על הדשא ליד "בית וילפריד ישראל", המוזיאון ובית התרבות שבמרכז הקיבוץ, אבל כמו חבריו מעולם לא שאל מי היה וילפריד. כעבור שנים, כשהבין מי הוא היה, החליט לעשות עליו סרט וגילה לא רק את סיפורו המופלא של מציל היהודים, אלא גם את סיפור משפחתו שלו.

 

אהרן חיים כהן. "חלוץ המודיעין העברי" (צילום: באדיבות המשפחה)

10. "אהרן חיים כהן עשוי מהחומר הזה שממנו נוצרות אגדות"

מעטים מכירים את שמו ועלילותיו של אהרן חיים כהן, שבימי היישוב, בראשית המאה העשרים, היה "מודיעין של איש אחד" | הילד הרעב מירושלים עבד לצדם של מנהיגי התקופה, ארלוזורוב, בן-צבי ושרת, וקשר קשרים אישיים עם המלך עבדאללה | ספר חדש מבקש לעשות עמו צדק היסטורי וגם להבין מדוע נשכח.

 

עימותים בין שוטרים למפגינים ברמלה (צילום: יוסי אלוני/פלאש90)

11. האיש שחזה שהפשיעה בחברה הערבית תהפוך לטרור: ״יש מורכבות שישראלים רבים לא רואים״

ד"ר מיכאל מילשטיין התריע על התהליכים בחברה הערבית: ״לצד מגמת ההתקרבות בפוליטיקה ובכלכלה, גדלות מובלעות של ניכור ותסכול״.

 

מוחמד מג’אדלה. "גם הצופה הגזען רוצה להבין מה הערבים חושבים" (צילום: אלבום פרטי)

12. ערבים בפריים טיים

זינוק בנוכחות של ערבים ישראלים בכלי תקשורת בעברית | מוחמד מג’אדלה: "גם הצופה הגזען רוצה להבין מה הערבים חושבים" | אימאן קאסם סלימאן: "כשאנחנו יוצאים מהנישה של ערבים שמסקרים ערבים אפשר לפרוח".

 

מיכאל דייצ’מן: "הכוח שהיה לי הוא שידעתי איך אני רוצה שהצליל יישמע" (צילום: דוד טברסקי)

13. מתכנת מחיפה הציל את יצירתו של בולאט אוקוג’אבה, אחד המוזיקאים האהובים ביותר בבריה"מ

מיכאל דייצ’מן נסע ברחבי העולם, חקר, יצר קשרים, ושם את ידו על קטעים מוזיקליים נדירים, אותם שיחזר במחשב הביתי | לאחר כמעט 20 שנה, פרויקט חייו הושלם: אוסף בן 180 שירים של האמן שעשרות מיליונים שרו את שיריו.

 

ספרים על ספסל בתל אביב. "ספר זה חפץ רצוי ומעניין והוא לא חייב להיות מונח בספריה ביתית" (צילום: דבר)

14. "אין דבר מחמם לב יותר מלראות מהחלון בן אדם עוצר, מסתכל ולוקח ספר"

הם מונחים על ספסלים, פזורים על מדרכות, ולעתים גם בפחי האשפה. יש להם מעריצים בקבוצות פייסבוק, ובמקומות רבים הוקמו עבורם ספריות שיתופיות תחת כיפת השמים | ספרים משומשים הם חלק מהנוף העירוני והאנשים שמנסים להציל אותם מבקשים: "אל תזרקו ספרים כשיורד גשם".

 

בת עמי שורק, מנהלת החווה האורגנית "ח’ביזה" בכפר בן נון. "לגדל דברים זה משמח" (צילום: שי ניר)

15. בת עמי שורק, חקלאית קהילתית: "השאיפה שלנו היא להיות גן ירק גדול של קהילת הלקוחות שלנו"

בחווה "ח’ביזה", בכפר בן נון בעמק אילון, מגדלים למעלה מ-100 זני ירקות אורגניים עונתיים, ומפתיעים מדי שבוע את הלקוחות הקבועים עם סל ירקות שונה; שכר העובדים עולה על פי וותק; והלקוחות מקבלים גם עלון הסברה שבועי | "אנחנו בונים קהילה שנוכל לסמוך עליה".

 

המגדלור בעכו. לא מהווה מוקד עלייה לרגל אך עדיין מאותת לספינות (צילום: Shutterstock)

16. מסע לפיענוח תעלומת המגדלור של עכו

עשרה ידענים נדרשו כדי ללמוד משהו על המגדלור השחור-לבן, שניצב בשולי החניון של העיר העתיקה: מתי נבנה, מדוע הועבר למקום חלופי, מי מדליק בו את האור כל ערב ומה אומר הקוד: F(2) W 7s 16m 10M.

דבר היום
כל בוקר אצלך במייל

הרשמה

על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

Leave a Reply

Name *
Email *
Website